co2 anlegg

Har nå anskaffet eg et komplett co2 anlegg med
AquaMedic CO2 reaktor 1000,
10kg co2 flaske + manometer,
Ph kontroller og
Profistar magnetventil


Har satt opp alt sammen med en AM-TOP utvendig filter 3337

Har kobbla opp den utvendige reaktoren til returvannet.

Og stillt inn ph kontrolleren til og slippe ut co2 på 6,50.

Alt fungere som det skal. Den slipper ut på 6,50. og stopper etter en 20 sec og da detter ph'en sakkte men sikkert ned til 6,20. Etter et par timer er den oppe i 6,50 og hele prossesen skjer igjen.

Men det som jeg lurte på, hva det at, jeg syns ikke co2'en blander seg skikkelig med vannet.

det danner seg bare store bobbler på overflaten når det kommer i akvariumet. Er det jeg som har gjort noe feil ??
Eller er dett helt ok?

Jeg er helt ny i dette så jeg håper på gode råd

Trodde likksom det sko komme 1000'vis av pittesmå bobbler som dekket hele akvarievannet som en tåkesky.


Arbeidstrykk står på 20psi (1,5 bar)
Hva er kh verdien? Det virker som om du muligens har en lav ph i utgangspunktet, om CO2 tilførselen stopper etter 20 sek og det går 2 timer til den starter igjen, er det ikke rare tilførselen med CO2 du får. Det vil si at du må få ph til å stige raskere. Da må du tilføre biokarbonat som øker kh, som vil presse ph opp, CO2 tilførselen vil dermed bli mere konstant. Jeg har boret noen ekstra hull i utstrømmer røret som går ned i karet, for og holde CO2 lengst mulig i vannet. Med den reaktoren du har, skal CO2en knuses såpass godt at du nærmest ikke klarer og se den. En bobleteller er kjekt å ha, slik at du ser hvor mange bobler du slipper ut i sekundet. Det gjør det hele mye enklere å justere. Jeg ville kjøpt en slik først som sist
En annen teori

Det kan hende du rett å slett har full trykk på CO2en slik at det blir for mye på en gang. Men som sakt uten en bobleteller er det vanskelig å få justert dette, er ikke rare omdreiningen på justerskruen som skiller fra eks 3 bobler til det dobbelte. Du kan jo stikke CO2 salngen i vann, sånn bare for å sjekke antall bobler.
Kh = 5 hos meg sjekka nå akkurat.

Hva er vits med bobbleteller da?
Fikk bedkjed at jeg ikke trenger dette når jeg har ph kontroller så styrer hele greia.
Forsto det sånn at jeg bare trengte bobbleteller når jeg har et manuelt system.
Jeg kjører ikke trykket på full guffe. har strupet ventilen sånn at det ikke blåser så voldsomt inn i reaktoren.
Har prøvd begge-deler, med mye co2 og lite co2. Men det virker likksom ikke, som co2 blir knust mellom ballene i reaktoren.

Jeg synes det er enklere å justere mengden co2, med en bobleteller. Da vet man at med eks 3 bobler i sekundet, så er man der man skal være. Når du først har fått stilt det inn så er det jo greit. Jeg bruker 2 kilos flasker, som må byttes ca etter 2 mndr, når jeg da skifter vet jeg at med 3 bobler så er jeg der. Jeg kjører en 2028 på samme reaktor, uten noen form for strøyping, tror den reaktoren krever litt "trøkk".
Er det noe jeg kan gjøre for og få co2'en mer oppløst i akvariumet mitt?

synes det bare var litt rart. alle annbefaler en stor og god reaktor som kan løse co2'en sikkelig når man første begynner med dette.

Er det sånn hos deg også ?

At det bare kommer store bobbler ut ?

Kunne du kansje lagt ut et bilde med apparat ditt i action ?
Jeg ville gitt full trøkk på pumpa Slik jeg ser det har du nøyaktig samme oppsett som meg. Boblen blir sønderknust i reaktoren.



[External Image]
Vi har helt likt oppsett ja

Du har fakktisk 1050 l/t. jeg har 1000 l/t. på pumpeytelse.

hvor mye arbeidstrykk kjører du på co2'en?

Jeg kan prøve det samme oppsette som deg for og se.
Jeg har like under 2 bar. Ph måleren står på 6,74.
Egg
Alt fungere som det skal. Den slipper ut på 6,50. og stopper etter en 20 sec og da detter ph'en sakkte men sikkert ned til 6,20. Etter et par timer er den oppe i 6,50 og hele prossesen skjer igjen.


Dette var ikke bra, pH som "jojoer" opp og ned mellom 6.20 og 6.50 vil stresse fisken mye. pH er logaritmisk og en forksjell på 0,3 fra 6.50 til 6.20 vil resultere i et vann som er 30 ganger surere på 2 timer og vide versa med tanke på økning til 6.50.

pH kontrolleren skal settes på det minste kontrollintervallet den kan klare. Hos meg er det 0.05. Da kontrollerer den at ph ligger mellom 6.7 og 6.75.

Hvilken pHkontroller er det snakk om?

Heisann Jeg har stilt opp kontrollern slik at den ikke åpner før den er på 6,7

Jeg har en Weipro ph- 2010 controller.

Kan det med ph staven sinn plassering ha noe med at det svinger sånn i ph'en ?? Jeg har satt den helt til høyre side i akvariumet. Eller er det lurt å sette den rett forann utblåsningen sånn den stenger kjappere.

Plasseringen burde ikke ha noe å si. Med kH på 5 skal det ganske mye CO2 til for at pH skal bli presset ned. Jeg ville ha senket til kH mellom tre og fire og sett om dette ikke ville passe bedre.

Har denne kontrolleren mulighet for en kontrollprossedyre slik at den vil prøve å holde pH mellom et gitt intervall?

ok skal få senket kh litt men hvordan senke den ?

Dessvere så har ikke denne kontroller'en noe form for kontrollprossedyre. Den stopper med engang den merker at co2 nivået har sunket med 0.02. men da har den matet så pass mye co i akvariumet at den bare synker ned med 0.30
Det som jeg stusser på er at systemet kun tilfører CO2 i ca 20 sekunder, stopper tilførslen, for så å bruke 2 timer til å starte igjen.
Det er for at ph'en detter fra 6.50 ned til 6.20 og det tar ganske lang tid før den igjen er oppe på 6.50

Men dåkke skal ha skryt for at dere i det heletatt gidder og hjelpe meg Setter Veldig stor pris på det

Dere som er expertene (ikke jeg )
Ph'en akkurat nå er 6,67 jeg har slått av ph kontrollern for og se hvor langt opp det stiger
Da ser det mye bedre ut

Har flyttet ph staven til midt i karet i forkant av utblåsningsrøret.

Stilt inn ph kontrolleren 6.75 og nå datt den bare til 6,65

men skal se i morgen når det har stabelisert seg bedre

Arbeidstrykk står på 2 bar med full sluse åpen. og nå bruker den kun 2 - 3 sec for og åpne og lukke.
Vet ikke helt om vi prater rundt hverandre her Er det slik å forstå at tilførselen av CO2 bare er 2-3 sekunder før det slår seg av igjen? Her i gården prøver jeg å finne balansen mellom ph/kh og tilførselen av CO2 slik at det leverer CO2 kontinuerlig. Skulle vært moro om du kunne lagt CO2 slangen i vann for å se hvor mange bobler det blir.
jepp stemmer det istede for 20 sec så jeg hadde tidligere med en lav ph 6,20 - 6,50 med 0.30 i forsjell .

så har jeg nå korte støt med co2 utslipp og en ph på 6.65 - 6.75 med en forsjell på 0.10 så blir ikke fisken så stressa (håper jeg).

skal se om jeg får det sånn som Geir Kristiansen forklarer.

Vil ikke risikere at fisken begynner å dø p.g.a for mye svingning
Tilfeldig bekjentskap
© Chris Aron Edvardsen
Reklame for plussmedlemskap