Plassering av powerhead - oksygentilførsel

Jeg har en Am-top3338, en fluval3+, samt en Aquaclear 70 i mitt Malawi-kar på 375 liter. Det går 39 Malawi i karet (Mye ungfisk).

Pr. i dag benytter jeg en "slange" som trekker luft, montert på powerhead'en, slik at denne spyr ut luftbobler i karet.

Denne boblingen er litt støyende, og jeg ønsker å finne ut om det kan være tilstrekkelig å montere powerhead'en 1-2 cm under vannflaten, uten denne "slangen". Da kan jeg sikre bevegelse i vannoverflaten, og på den måten kanskje sørge for en optimal oksygentilførsel til vannet..?

Hva burde jeg gjøre?

Husk at det her er snakk om Malawi som ønsker masse oksygen, samt at det er høy fisketetthet i karet.
Hvis du setter den såppas høyt opp at strålen nesten bryter overflaten burde det bli tilstrekkelig med oksygen i vannet vil jeg tro.

Jo mere bevegelse i overflaten, jomere oksygen blir det vannet
Takk for svar Mats.

Jeg har utløpet på powerhead'en ca 12 cm under vannflaten nå, men med en "slange" opp til luft.

Tror jeg prøver å flytte powerhead'en opp til 1-2 cm under vannflaten, og droppe "slangen".

Vil det at jeg flytter utløpet opp mot vannflaten kompensere helt for det tapet av oksygen som intreffer når jeg dropper "slangen" ?

S.B.F
..Vil det at jeg flytter utløpet opp mot vannflaten kompensere helt for det tapet av oksygen som intreffer når jeg dropper "slangen" ?..
Vil bli ganske likt (avhengig av hvor store "bølger" du får). Poenget er å få la mest mulig vann ha kontakt med lufta, og det oppnår du ved å ha utblåset nær overflaten.

Er powerheaden din av typen med innsuget forholdsvis langt nede vil denne effekten forsterkes enda mer. Da trekkes det opp mindre oksygenmettet vann til overflaten slik at vannet får ta opp oksygen.

Synes løsningen med utblås nær overflaten er mye penere og "riktigere" synsmessig en alternativet med konstant masse småbobler i vannet
Er powerheaden din av typen med innsuget forholdsvis langt nede vil denne effekten forsterkes enda mer. Da trekkes det opp mindre oksygenmettet vann til overflaten slik at vannet får ta opp oksygen.

Min powerhead har utløp ca. midt på "pumpen", og innsug under.
Defor må jeg plassere den "sidelengs" for å klare å få utløpet opp mot vannflate-nivå.

Hvorfor Aquaclear har konstruert powerheaden slik, skjønner jeg ikke helt. Mulig de har tatt høyde for at alle bruker "slangen".

Men uansett, tror jeg prøver å plassere powerheaden sidenlengs, og satser på at fiskene trives like godt med dette, og at oksygen-nivået opprettholdes. Fiskene slipper jo bråket de også da, om det har noen betydning...?
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Hennig
Reklame for plussmedlemskap