Produktomtale: Pumpehoder fra Hagen, AquaClear

[External Image]
AquaClear leveres i 5 ulike størrelser, fra liten til ganske heftig.
AquaClear er meget robuste pumper, som kan bentyttes i både fersk, brakk og saltvann. Pumpene er selvsagt helt nedsenkbare.
Felles for alle modellene, er at de leveres med to ulike fester. Ett vanlig sugekoppfeste, og ett justerbart ”over kanten” feste. Dette er vidt nok, til å passe på rammekar.
Pumpene passer dirkete på stigerørene til bunnfilter, fra Hagen.
Om du ikke har\ vil ha, bunnfilter, finnes det egne patroner for å sette på filteret.Det er mulig å skaffe de aller fleste deler til AquaClear som reservedeler. En
kjempefordel, etter min mening!

AquaClear 20 (tidligere 201)
AC 20 er miste modell. Forbruker 6W, og dytter da maks 480 liter, og med kraftigste ”struping” 125L\ t. Passer rett på stigerør til bunnfilter.
Justerbar gjennomstrømming.
Fysiske mål: 9x4,5x9,5cm

AquaClear 30 (tidligere 301)
AC 30 er er en kompakt pumpe, med for de fleste en grei kapasitet. Forbruker 6W, og dytter da maks 660 liter, og med kraftigste ”struping” 190L\ t. Passer rett på stigerør til bunnfilter.
Justerbar gjennomstrømming.
Fysiske mål: 9x4,5x9,5cm

AquaClear 50 (tidligere 402)
AC 50, er den midterste pumpa.
Med denne kan du reversere vannstrømmen, slik at pumpa blåser ut vann på sugesiden. Dette kombinert med bunnfilter, er meget gunstig. Du fører da frist vann til bunnlaget, som bidrar til økt biologisk kapasitet i karet. Den konstante vannstrømmen gjennom opp gjennom bunnen, bidrar også til at møkk blir liggende høyt i grusen, og er lettere å fjerne. Det er vesentlig lengre tid før reversert bunnfilter tettes, kontra med vanlig gjennomstrømming.
AC50 kan dytte opptil 1000L\t på maks gjennomstrømming, 250L\t på minimum. Reversert, kan den takle ca 600L\t.
Forbruker 12W, og er 11,5x5x10,8cm

AquaClear 70 (tidligere 802)
AC 50, er den nest største pumpa
Også med denne kan du reversere vannstrømmen, slik at pumpa blåser ut vann på sugesiden. Dette kombinert med bunnfilter, er meget gunstig. Du fører da frist vann til bunnlaget, som bidrar til økt biologisk kapasitet i karet. Den konstante vannstrømmen gjennom opp gjennom bunnen, bidrar også til at møkk blir liggende høyt i grusen, og er lettere å fjerne. Det er vesentlig lengre tid før reversert bunnfilter tettes, kontra med vanlig gjennomstrømming.
AC70 kan dytte opptil 1500L\t på maks gjennomstrømming, 380L\t på minimum. Reversert, kan den takle ca 660L\t.
Forbruker 20W, og er 12,7x5,7x12cm
AquaClear 110 (tidligere 901)
AC 110, er ”storeslem”, og kan dytte opptil 3400L\t på maks gjennomstrømming.
Forbruker 62W, og er 17,8x11,5x18,4cm

Jeg har nå testet ut AC 50\ 70 i en lengre periode. Pumpene er på tross av ganske god boost, stillegående, og enkel i drift.
Eneste ”problem”, er at pumpa er litt tungstartet etter vannbytte, på grunn av luft i systemet. Man lærer teknikken med å starte denne lett igjen, ganske fort, så for meg er det ikke noe problem i alle fall

Når det gjelder løftehøyde, kan ikke pumpene by på all verden… De trenger i alle fall god overtalelse, og litt modifisering på både suge og trykk-side før de kan duge til dette. Siden det er forhåndsborret til disfusor og ett hull jeg ikke helt forstår hvorfor er der, vil rett å slett trykket gå ut der, i stedet for ut slangen som er hevet mye.

Informasjon om gjennomstrømming er hentet fra Hagen`s sider. Opplysningene varierer noe fra hvor på siden man ser, så jeg kan ikke garantere at dette er riktig

Den omtalte varen er sponset av Tropefisk
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Odland
Reklame for plussmedlemskap