Blå marmorstein etter medisinering.

Mine marmorsteiner er blitt blå der det skal være hvitt etter mye medisinering med blå/grønn farge på medisinen, Har koket dette i kveld men det jikk ikke bort, Blir den slik eller går dette vekk igjen? Stygge ble de
En del medisiner, særlig de som inneholder malakittgrønt eller methylenblått, kan farge lyse gjenstander i akvariet... permanent. Silikon for eksempel, dersom man har hvite silikonfuger innvendig i akvariet. Plastgjenstander eller utstyr farges også ofte.

Det er permanent og går ikke bort. Jeg tror du enten må forsøke å finne noen nye stein... eller leve i en evig blåmandag? *knis*

PS!
Ta opp en og slip hardt med sandpapir på det hvite (tidligere hvite) feltet og se hvor dypt blåfargen er gått. Kanskje det bare er helt ytterst?

Men du kan faktisk bruke klorin også på steinen. Men bruker man klorin på akvarieting, da MÅ man skylle i rent, rennende vann en halv evighet etterpå. Dette for å sikre at absolutt alle spor av klorin er borte før det settes tilbake i akvariet.
Et gammelt stalltriks for å drepe snegler og alger på planter er å gi dem et bad i vann med klorin. Husker ikke fordelingen i farten (1 del klorin til 19 deler vann, tror jeg det var på levende planter.
På en stein (som er død) kan du bruke sterkere blanding, det gjør jo ingen skade. Da blekes kanskje den blå fargen bort.
Om steinene er harde, er det nok kun ytterst det er farge. Er de mer porøse, antar jeg at de er gjennomfarget.

Rent kjemisk, er klor, eller hydrogenperoid, noe som kanskje kan fjerne fargen. Sier kanskje, og mener kanskje.
Ingen av delene fjernet flekken på gulvet mitt, som snart har 5-årsjubileum
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap