Trenger innspill ang omgjøring

Jeg har et 60 liters kar stående, med tre voksne Guppy, et ukjent antall yngel, samt tre små ancistruser; født i oktober. Lite fisk i et "stort" kar, og tidvis så ser man jo knapt fisk oppi der...

Dette karet ser mildt sagt ikke pent ut: Det er fullt av inngrodde alger i hjørnene, grusen er ikke pen, plantene er pr i dag full av "pels"...kort sagt: jeg må gjøre noe...

Jeg har også et 20 liters kar med to gullfisk oppi, noe jeg vet ikke er ideellt...

Nå går jeg med tanker om å rett og slett tømme 60 literen og renske skikkelig opp i den. Og da lurer jeg på å rett og slett bytte om: sette gullfisken i 60 literen, og guppyene i 20 literen. Det skulle være god nok plass til dem der?

Men hva med de tre ancistrusene? Kan de, mens de ennå er så små, gå sammen med Guppyene i 20 literen? Jeg har et kar på 180 liter også, men der er det vel i grunn nok fisk, tror jeg...

Ved å gjøre dette, så har jeg vel egentlig løsningen klar for Guppyene under opprenskingen av 60 literen også, da jeg da bare setter gullfiskene i en bolle jeg har, flytter Guppyene i 20 literen, sammen med vannet de står i nå, og vips; god tid til å gjøre jobben med 60 literen ordentlig.

Høres dette ut som en god plan, eller vil jeg få problemer med plassmangel til Guppyene?
Gullfiskene vil helt klart ha det bedre, en stund, i 60Litern kontra en stusslig 20liter
Ansictrussene kan du godt ha sammen med gullfiskene.

Tre voksne guppyer er det plass til i en 20L kar, men ikke mansse yngel. Yngelen trenger plass for å vekse seg store.
Jeg ville bare nevne en ting for deg, Carrera, sånn i tilfelle du finner det nyttig:
Du nevner at algetypen du har er "pels". Er det sånn å forstå at det er penselalger du har? De korte, pensel-tust aktige greiene som er mørkt gråsvartgrønne av farge?

Hvis dette er tilfellet, så vær obs på at denne algen overføres fra et kar til et annet i fisken.
Algesporene er nemlig overalt i vannet, og fiskene har til enhver tid algesporer i fordøyelseskanalene sine. De må derfor "avluses" i et tomt kar med hyppige vannbytter for "å tømmes" helt for algesporer. Et par dager minst.

Alt som trengs for "å smitte" et kar med penselalger er en dråpe vann! Og bæsj med algesporer i fra en fisk som har gått i et kar med penselalger tidligere... Da sprer det seg i det nye karet også.

Husk også at selv om du skrubber akvariet fullstendig og kaster alt inventaret og starter på nytt, så er det algesporer i gjørma i filteret og svampen også... Bruker du samme filter etter rengjøringen, er du dermed i gang i gjen. Algesporene fra filteret finner renskurte plasser å slå seg ned, og sprer seg på nytt.

Ville bare nevne dette, for jeg vet akkurat hvor grassalt irriterende penselalger er, og hvor vanskelig de er å bli kvitt...
Er klar over det ang penselalger Mona, men det får jeg ta som det kommer. Det verste er de algene som sitter fast i glasset. Er vel "valige" alger det.

Hadde ancistrus yngel en periode i karet, og ville ikke forstyrre så mye med å skrape, samt at de jo spiste alger, så karet fikk tid til å gro endel ned, for å si det slik...
Frank Angell
Gullfiskene vil helt klart ha det bedre, en stund, i 60Litern kontra en stusslig 20liter :) Ansictrussene kan du godt ha sammen med gullfiskene. Tre voksne guppyer er det plass til i en 20L kar, men ikke mansse yngel. Yngelen trenger plass for å vekse seg store.

Er det med yngelen jeg har i bakhodet. Er en hann og to hunner jeg har, så yngel er det jo stadig vekk.

Alternativet er å fortsatt la Guppyene være i 60 literen, og så investere i et nytt kar snart til Gullfiskene.

Men hvis det blir løsningen, tåler Guppyene å stå noen timer i ei bøtte eller noe, mens jeg tar en skikkelig rengjøring av karet? Tar da vare på ca halvparten av vannet, så overgangen ikke blir for stor, samt at filtermaterialet ikke vaskes. Problemet med algene får jeg bare leve med. Er forresten i tvil på om det er penselalger, men det skal jeg lese meg litt frem til her nå.
Fiskene greier seg fint i et bøtte mens du jobber. Sett gjerne filteret til å gå oppi bøtta, så beholder du bakteriekulturen.
Hva med å ta guppyene (bortsett fra yngelen) oppi 180 literen? Yngelen kan være oppi 20 literen til de blir litt større, og gullfiskene oppi 60 literen midlertidlig til du evt får større plass til de, siden de egentlig skal ha en del plass. Vet ikke om du kanskje tenker på at du vil ha guppyene for seg selv så yngelen får leve, men trenger du virkelig så mye guppy yngel? Jeg ville hvertfall tatt de oppi det store karet (Guppy kan faktisk bli ganske store, det har jeg selv opplevd med mine.)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap