Sajica egglegging...

Nå har Sajica'ane mine lagt egg for første gang Derfor trenger eg litt tips og slikt om kordan eg skal gjer det best mulig for dei. Har lest det eg har funne om dei og yngel osv, men vil gjerne vite meir om det er noken som kan komme med noken gode råd for best mulig overlevelses prosent Har bestilt artemia egg, og sånne ferdige avskalla(?) egg som ein gir direkte i reserve tilfelle eg ikkje får til å klekke dei. Det og er et spørsmål. Kor mye salt skal eg ha i vannet til artemia eggene? Må eg ha sånn artemia sil for å få dei ut? Masse spørsmål her no:P

Må bare fortelle om kordan Sajica hunnen min ser ut no:P Hun er nesten helt svart! Har ikkje blå auge, men nesten kvite! Nesten skummelt. Ho er skikkelig hissig på alt og alle, til og med gubben:P Ho har lagt egga på undersida av nokre anubis planter(trur eg det er). Er ca tre dager sida ho la dei. Kan vel vente meg noken små søte snart då

Her er en tråd om temaet, der jeg har forklart hvordan jeg klekker artemia

Du finner også bilder og info her hvordan Holger (moderator her) har gjort det.

En artemia-sil bør du absolutt ha, ja, for å sile artemiaen når du har høstet den. En pipette til å høste artemiaen bruker jeg også (suge det opp fra klekkebeholderen). Pipetter får du for en krone eller to på apoteket.

Her er bilde av mitt selvkomponerte artemia-klekkeri
To billige litersmål i plast, kjøpt på tikroners-marked på super'n!
0.7 liter vann, tre teskjeer grovt havsalt, og en eller to teskjeer artemiaegg er den miksen jeg bruker. En teskje hvis jeg har få fiskeyngel å mate, to hvis jeg har mange.

Denne metoden funker helt supert for meg, har fostret opp en del fiskeyngel med dette
[External Image]
Tusen takk No har eg nettopp vert å hentet eggene på posten Rare pakken:P
Skal dei foresten ha noe spesiell temp desse eggene?
Her er foresten bilder av ho slik ho ser ut no. På det eine vokter ho egga sine
Med temperatur, mente du fiskenes egg eller artemiaeggene du skal klekke?

Hvis du mente artemiaeggene:
Artemiaeggene bør ha mellom 25-30 C. Tror jeg leste 28 C som ideell temperatur en gang.
Pass derfor på at lyset som står ved klekkeren ikke er for nære, da kan eggene bli kokt istedenfor klekt
Hehe artemia eggene ja:P Ok, takker. Da må eg nok flytte litt på det ja.
Gratulerer med kommende familieforøkelse

Mine sajicahunner ble også nesten svarte med hvite øyner når de var i lek. Etter at ungene er store nok til å klare seg selv skifter hunnen tilbake til den vanlige fargen en liten stund mens hun feiter seg opp, og så er det på'an igjen...

Min erfaring er at dette er fisker som yngler ofte og er gode foreldre, så det er ikke mye du trenger å gjøre for å få yngel til å vokse opp.

Jeg har skrevet litt om sajica tidligere her på forumet, så om du ikke allerede har lest disse innleggene kan du jo starte med det:

Foreldrene kan være ganske territorielle når ynglen klekkes, særlig første rundene med yngel. Det er en fordel å ikke ha for tett befisket akvarie, og at du paser på at ingen av de andre innbyggerne er for nærgående. Mine sajicaer slappet mye mere av etterhvert som de forsto at ingen egentlig var så veldig interesserte i å spise ynglelen deres...

Når det gjelder for har jeg foret med microorm og ellers er yngelen så stor at den spiser de minste bitene av ciklidepelletsen som løser seg opp når foreldrene tygger den.

Med minimal involvering har jeg vel gjennomsnittlig fått ca 15 yngel til å vokse opp fra hvert kull, og det synes jeg er passelig mengde med tanke på at man etterhvert må finne mye eiere til småttisene.

Ellers ville jeg latt akariet være mest mulig i fred i begynnelsen for ikke å stresse foreldrene, ingen ominnredning, algeskraping etc., da økt stress kan føre til at foreldrene spiser yngelen.

Du kan glede deg til mye god underholdning fremover, for å studere et sajicapar som passer ungeflokken sin på gjerne 200 små er et flott syn!

Lykke til!

Gratulerer
De har vell kommet ut av egget no da, her tar det 3-4 dager så ligger det en skokk me yngel å rister i sanden, så ytterligere 6 dager før de begynner å svømme. Da er de sultne da
Eg har litt panikk nå. Det ser ut som at mange av eggene er borte! Hunnen har skifta farge til normalt igjen og er ikkje så hissig lenger:S Har noken spist eggene? Uffa
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap