- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hemmeligheten for hold av eplesnegler?
Hemmeligheten for hold av eplesnegler?
I går døde den siste eplesneglen her i huset - uten at jeg aner hvorfor. Vi har hatt mange det siste året (noen store og noen små) - men alle har tatt kvelden - en etter en :o
Kunne godt tenke meg å holde eplesnegler igjen senere, men vil ikke introdusere skapninger her som får en sikker død
De siste eplesneglene vi hadde her, gikk i en 54-liter sammen med endlers, kirsebærreker og sandsnegler. pH rundt 8. Alle andre skapninger lever og trives, men eplesneglene tok altså kvelden....
Tror derfor jeg trenger litt fyldige råd om hold av eplesnegler, jeg
Kunne godt tenke meg å holde eplesnegler igjen senere, men vil ikke introdusere skapninger her som får en sikker død
De siste eplesneglene vi hadde her, gikk i en 54-liter sammen med endlers, kirsebærreker og sandsnegler. pH rundt 8. Alle andre skapninger lever og trives, men eplesneglene tok altså kvelden....
Tror derfor jeg trenger litt fyldige råd om hold av eplesnegler, jeg
Postet 13.04.07 kl 11:34
Jeg ville nok prøvd å gjøre noe med ph, først og fremst. Den var litt høy for eplesnegler, egentlig. De trives best i ph rundt 7 eller litt over. Men 8 var kanskje i meste laget?
Hos meg døde det noen eplesnegler i en periode jeg brukte et bestemt merke med vannforbedringsmiddel (Amtra "Care"). Da jeg skiftet til et annet merke (AquaMedic "Aqualife") opphørte snegledøden, og siden har det gått fint
Bruker du noe spesielt av vanntilsetninger? Et eller annet?
Snegler er enkle organismer og tar kvelden av de merkeligste årsaker, som ikke påvirker høyere organismer som fisk i det hele tatt. F.eks. visse medisiner som skal drepe parasitter. Fiskene tåler den, men sneglene dør.
Hos meg døde det noen eplesnegler i en periode jeg brukte et bestemt merke med vannforbedringsmiddel (Amtra "Care"). Da jeg skiftet til et annet merke (AquaMedic "Aqualife") opphørte snegledøden, og siden har det gått fint
Bruker du noe spesielt av vanntilsetninger? Et eller annet?
Snegler er enkle organismer og tar kvelden av de merkeligste årsaker, som ikke påvirker høyere organismer som fisk i det hele tatt. F.eks. visse medisiner som skal drepe parasitter. Fiskene tåler den, men sneglene dør.
Postet 13.04.07 kl 11:41
Endret: 13.04.07 kl 11:41
Hm... ja kanskje lavere pH er lurt - men den er såpass høy i dette karet på grunn av kalkholdigheten... Tilsatte kalsiumkarbonat her for å gi dem nok kalk.
I andre akvarier vi har hatt dem, har pH vært lavere - fra 6.5 til 7.5.
Like døde der også :p
Nei, aner ikke egentlig jeg.... men håper at jeg får en aha-opplevelse når noen sm får dem til forteller om sine erfaringer
I andre akvarier vi har hatt dem, har pH vært lavere - fra 6.5 til 7.5.
Like døde der også :p
Nei, aner ikke egentlig jeg.... men håper at jeg får en aha-opplevelse når noen sm får dem til forteller om sine erfaringer
Postet 13.04.07 kl 12:14
Postet 13.04.07 kl 12:45
Gh-verdien er også viktig ved hold av eplesnegler.
Gh-verdien bør ligge på minst 7. Om Gh'en er for lav, klarer ikke sneglene å bygge opp et solid skall.
Surt vann(Lav PH), ødelegger sneglene sitt skall, og man bør derfor holde Ph-verdien oppe. Bruker du natron/bikarbonat øker ikke PH'en mer enn til 8,3. Dette kan eplesnegler leve med, selv om PH rundt 7,0 er det ideelle.
Jeg tilsetter gips og natron i det akvariet jeg har eplesnegler og reker sammen. Her har jeg gh på ca. 9, og ph på mellom 7 og 8. Dette fungerer strålende!
Gh-verdien bør ligge på minst 7. Om Gh'en er for lav, klarer ikke sneglene å bygge opp et solid skall.
Surt vann(Lav PH), ødelegger sneglene sitt skall, og man bør derfor holde Ph-verdien oppe. Bruker du natron/bikarbonat øker ikke PH'en mer enn til 8,3. Dette kan eplesnegler leve med, selv om PH rundt 7,0 er det ideelle.
Jeg tilsetter gips og natron i det akvariet jeg har eplesnegler og reker sammen. Her har jeg gh på ca. 9, og ph på mellom 7 og 8. Dette fungerer strålende!
Postet 13.04.07 kl 14:06
Endret: 13.04.07 kl 14:07
Hadde det akkurat på samme måten selv før. Ingen levde over to uker og jeg klarte aldri å finne ut hvorfor. Men etter en lang pause så prøvde jeg igjen og da gikk det plutselig... Har nå tiger-, sebra-, antenne-, taggtorn- og (mange)eplesnegler og alle ser ut til å ha det bra.
Eneste jeg muligens har endret på i mellomtiden er som Mona nevnte, vannforbedringsmidler og muligens gjødsel (husker ikke akkurat når jeg skiftet). Jeg har også byttet fòrmerker innimellom. Ellers er karene akkurat de samme, med stort sett de samme fiskene. I det minste karet har jeg etterhvert også satt i reker. Både de og eplesneglene vokser og stortrives.
Testet ikke PH så ofte tidligere, men de gangene jeg gjorde det, så var den rundt 7, samme nå...
Var vel ikke akkurat en løsning på mysteriet ditt - men du fikk iallefall høre min erfaring :P
Eneste jeg muligens har endret på i mellomtiden er som Mona nevnte, vannforbedringsmidler og muligens gjødsel (husker ikke akkurat når jeg skiftet). Jeg har også byttet fòrmerker innimellom. Ellers er karene akkurat de samme, med stort sett de samme fiskene. I det minste karet har jeg etterhvert også satt i reker. Både de og eplesneglene vokser og stortrives.
Testet ikke PH så ofte tidligere, men de gangene jeg gjorde det, så var den rundt 7, samme nå...
Var vel ikke akkurat en løsning på mysteriet ditt - men du fikk iallefall høre min erfaring :P
Postet 13.04.07 kl 14:23
Jeg trodde det var kalsium sneglene trengte for å bygge gode skall, ikke høy gh? Øke kH er det jeg har lest meg til at man bør, ved hjelp av natron eller bikarbonat.
gH skulle ikke ha så stor betydning for snegleskallet, etter hva jeg har forstått.
I ditt tilfelle tror jeg det er mer natronet du tilsetter som gir gode skall, S.B.F, fremfor gH-økningen.
gH skulle ikke ha så stor betydning for snegleskallet, etter hva jeg har forstått.
I ditt tilfelle tror jeg det er mer natronet du tilsetter som gir gode skall, S.B.F, fremfor gH-økningen.
Postet 13.04.07 kl 14:25
mona oJeg trodde det var kalsium sneglene trengte for å bygge gode skall, ikke høy gh? Øke kH er det jeg har lest meg til at man bør, ved hjelp av natron eller bikarbonat. gH skulle ikke ha så stor betydning for snegleskallet, etter hva jeg har forstått. I ditt tilfelle tror jeg det er mer natronet du tilsetter som gir gode skall, S.B.F, fremfor gH-økningen.
Nei, dette er ikke helt riktig.
Gh-verdien forteller om mengden av kalsium i vannet. Grunnstoff Ca.
Kh-verdien forteller om mengden av kalsiumkarbonater i vannet. CaCo3.
Kalsium øker Gh-verdien i vannet. Sneglenes skall trenger Kalsium for å bli holdbart.
Kalsiumkarbonat (CaCo3) får Kh, og Ph til å øke. Men Gh øker kun minimalt.
Postet 13.04.07 kl 15:12
Endret: 13.04.07 kl 15:20
Det er noen som soser med begrepene her i alle fall
På Applesnail.net står følgende om vannet til eplesnegler:
"I tillegg, siden de trenger kalsium for å bygge skallene sine, trenger sneglene middels (pH 7) til hardt vann (pH over 7). Det er viktig å være oppmerksom på dette. Hvis vannet er bløtt (har lite kalsium), kan man øke kalsiumkonsentrasjonen ved å tilsette pulverisert marmor, sandstein, skjell, knuste eggeskall eller et av preparatene som man kan kjøpe i dyrebutikker for dette formålet. "
Siden gH ikke påvirker pH i det hele tatt, ville det vært vissvass å skrive dette med pH over og under 7 i ovenfornevnte tekstsitat. PH styres av kH. Sånn er det med den saken.
Såvidt meg bekjent består f.eks. eggeskall (som også er nevnt ovenfor) av andre ting enn det vi bruker begrepet gH om.... eggeskall inneholder kalsium, gjør de ikke?
Og sandstein er iallefall kalk!
Jeg ble en smule usikker, men... det er mulighet for at jeg soser, så jeg håper flere kan gi innspill her så vi får oppklart det
På Applesnail.net står følgende om vannet til eplesnegler:
"I tillegg, siden de trenger kalsium for å bygge skallene sine, trenger sneglene middels (pH 7) til hardt vann (pH over 7). Det er viktig å være oppmerksom på dette. Hvis vannet er bløtt (har lite kalsium), kan man øke kalsiumkonsentrasjonen ved å tilsette pulverisert marmor, sandstein, skjell, knuste eggeskall eller et av preparatene som man kan kjøpe i dyrebutikker for dette formålet. "
Siden gH ikke påvirker pH i det hele tatt, ville det vært vissvass å skrive dette med pH over og under 7 i ovenfornevnte tekstsitat. PH styres av kH. Sånn er det med den saken.
Såvidt meg bekjent består f.eks. eggeskall (som også er nevnt ovenfor) av andre ting enn det vi bruker begrepet gH om.... eggeskall inneholder kalsium, gjør de ikke?
Og sandstein er iallefall kalk!
Jeg ble en smule usikker, men... det er mulighet for at jeg soser, så jeg håper flere kan gi innspill her så vi får oppklart det
Postet 13.04.07 kl 15:20
Endret: 13.04.07 kl 15:22
Surt vann fører til forvitring av sneglenes skall. Derfor må vi øke ph.
Kh som henger sammen med ph øker naturligvis også da.
Imidlertid må vi for å få tilstrekkelige verdier (For eplesnegler) av målbar kalsium i vannet, tilsette f-eks. gips som inneholder ren Ca (Kalsium).
Kalsiumkarbonat gir en for svak økning i gh, til at dette er tilstrekkelig.
Kh som henger sammen med ph øker naturligvis også da.
Imidlertid må vi for å få tilstrekkelige verdier (For eplesnegler) av målbar kalsium i vannet, tilsette f-eks. gips som inneholder ren Ca (Kalsium).
Kalsiumkarbonat gir en for svak økning i gh, til at dette er tilstrekkelig.
Postet 13.04.07 kl 15:26
Endret: 13.04.07 kl 15:36
Postet 13.04.07 kl 19:19
Endret: 13.04.07 kl 19:24
Postet 13.04.07 kl 19:32
Kalsiumkarbonat gir altså ikke tilgjengelig kalsium for eplesneglene, er det slik å forstå?
Trodde forresten at tilgangen på kalk i seg selv bare hadde med sunnhetsgraden på selve skallet å gjøre, jeg? Altså at kalkmangel i seg selv kun ga porøse skall, men at det også skulle gi utslag på overlevelsesevnen trodde jeg ikke?
Dere som får til eplesneglene, hvordan gir dere kalktilskudd til dem?
Trodde forresten at tilgangen på kalk i seg selv bare hadde med sunnhetsgraden på selve skallet å gjøre, jeg? Altså at kalkmangel i seg selv kun ga porøse skall, men at det også skulle gi utslag på overlevelsesevnen trodde jeg ikke?
Dere som får til eplesneglene, hvordan gir dere kalktilskudd til dem?
Postet 13.04.07 kl 20:01
Jeg har lest litt nøyere på sidene www.applesnail.net i dag, og jeg fant ingenting som tilsa at man burde drive og øke gH der. Det stod tvertimot at de overhodet ikke var kresne på vannverdiene, de kunne leve i alt fra myrer og gjørmete vann med nesten null oksygeninnhold. (Men det var ikke dermed sagt at man anbefalte å holde dem i sånt vann da, så klart)
Men kostholdet så nesten ut til å være viktigere enn vannet. Det er viktig at de får i seg all slags føde, alt fra råtnende planterester til grønnsaker, alger og fiskefòr.
En god del mørkt grønne grønnsaker er rike på kalsium. Spinat for eksempel, og broccoli også. Man kan gi eplesneglene kalsium gjennom kostholdet og på den måten styrke skallene deres. Det mener jeg er viktigere enn å trikse med gH-verdien i vannet.
Jeg har kjøpt JBL NovoCrabs kun for å gi til eplesneglene. Min tankegang var at selv om dette var ment for krepsdyr og krabber, så står det at det inneholder ting som styrker skallet og utviklingen av skallet hos disse skalldyrene.
Og skall er skall, tenkte jeg, det burde da komme eplesneglenes skall til gode også?
De spiser det iallefall med stor appetitt
Fòret inneholder mye plantefiber, og fòrtablettene er mørkt grønne i farge.
Men kostholdet så nesten ut til å være viktigere enn vannet. Det er viktig at de får i seg all slags føde, alt fra råtnende planterester til grønnsaker, alger og fiskefòr.
En god del mørkt grønne grønnsaker er rike på kalsium. Spinat for eksempel, og broccoli også. Man kan gi eplesneglene kalsium gjennom kostholdet og på den måten styrke skallene deres. Det mener jeg er viktigere enn å trikse med gH-verdien i vannet.
Jeg har kjøpt JBL NovoCrabs kun for å gi til eplesneglene. Min tankegang var at selv om dette var ment for krepsdyr og krabber, så står det at det inneholder ting som styrker skallet og utviklingen av skallet hos disse skalldyrene.
Og skall er skall, tenkte jeg, det burde da komme eplesneglenes skall til gode også?
De spiser det iallefall med stor appetitt
Fòret inneholder mye plantefiber, og fòrtablettene er mørkt grønne i farge.
Postet 13.04.07 kl 20:24
Inaktiv bruker
Liz HDere som får til eplesneglene, hvordan gir dere kalktilskudd til dem?
Jeg bruker skjellsand i bunnen, og tilsetter også litt ved vannbytter. Bruker den fra Felleskjøpet. Snegleskallene ser sterke og fine ut. Ph ligger på 7.
Tilsetninger av algemiddel og medisiner er dødelig for snegler. Har ikke opplevd at gjødsel til plantene tar livet av dem.
Postet 13.04.07 kl 20:31
Jeg tilsetter natron for å øke ph, og gips for å øke gh.
Jeg vil anbefale deg å ha et tilstrekkelig gh-nivå i vannet for optimal trivsel/vigør hos eplesneglene. Eplesneglene liker gh over 8.
Kontroller ph og gh med dråpetester. Man trenger sikkert ikke være så nøye som det jeg skisserer, for å få eplesneglene til å overleve. Men, uansett mener jeg at vi bør gi dyr vi holder i fangenskap best mulige livsforhold.
Jeg vil anbefale deg å ha et tilstrekkelig gh-nivå i vannet for optimal trivsel/vigør hos eplesneglene. Eplesneglene liker gh over 8.
Kontroller ph og gh med dråpetester. Man trenger sikkert ikke være så nøye som det jeg skisserer, for å få eplesneglene til å overleve. Men, uansett mener jeg at vi bør gi dyr vi holder i fangenskap best mulige livsforhold.
Postet 13.04.07 kl 20:44