Hjelp! Forstoppelse ang Tropheus!

Hei! for noen dager siden, så jeg at noen av tropheusene mine hadde fått forstoppelse. Og i idag kl 08.00 var tre av dem døde!
Kan noen hjelpe meg? Har lest om sykdommer på siden, men fikk ikke så mye informasjon.......

MVH Bjørnar
Er du sikker på at det er forstoppelse? Forstoppelse og bukvannsott diagnostiseres ofte om hverandre.

Om det er forstoppelse, er det lite annet å gjøre enn å gi fiberrik kost, og øke Gh med å tilsette magnesiumsulfat i vannet, slik beskrevet i sykdomsartikkelen. Klyster funker natulig nok ikke spesielt bra

Beskriv gjerne symptomene, slik at vi kan se på dette i lag. Fortell også hvilke vannverdier og hvilket kosthold fiskene lever under.
Feil i disse kan gi begge problemene.

Grunnen til at jeg frykter at dette er noe annet enn forstoppelse, er at flere fisk fikk dette på en og samme til.
Om det virkelig er forstoppelse, er dette ett tegn på at noe må endres i forhold til levevilkårene til fiskene.
Tropheusene min har fått rekemix som mat to til tre ganger dagen. lite per gang.

Har snakket med en god venn av meg, han mener det er bukvannsot! Så jeg tok første buss til Sørlandsenteret, og kjøpte medesin...
Er det noe mere jeg kan gjøre, Frank?
Bukvannsott er det jeg selv mistenkte, så det kan nok stemme...
Struttet skjellene rundt buken? "Hostet" fiskene noe? Spiser, men spyttet ut igjen? Dette er klassiske tegn på bukvannsott.

Desverre er det lite å gjøre med dette når sykdommen er kommet langt. De indre organer er da en flytende suppe, som ikke lar seg fixe.
Avliving er eneste humane å gjøre.

Om man oppdager symptomer tidlig, skal enkelte medisiner ha effekt.
Les om hvilke jeg anbefaler i sykdomsartikkelen. I tillegg til de som står nevnt der, kan Sera Bactopur Direct ha effekt. Sier kan, mener kan.
Hvilken medisin er det du har kjøpt?

Men det viktige er å finne ut av hvorfor problemet oppsto. Er kosten riktig for dine fisk? Tropheus skal vel ha mye grønnfôr i kosten, hvor mye av dette er det i mixen?
I tillegg er Tropheus en art som krever forholdsvis høy Ph\ Gh i vannet.
Hva er disse i utgangspunktet?
Har du fôret noe med røde mygg?

Hadde vært greit å vite hvilken medisin du har kjøpt. Kan hende at jeg har noen gode råd i forbindelse med medisineringen, om dette er en medisin jeg ellers kjekker til (det er ikke alle av de flere hundre jeg kjenner, naturlig nok...)
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap