Pumpe til vannskifte. Noen å anbefale?

Jeg bruker 30-liters bøtter til å lufte/temperere vann i før vannbytte, og jeg skulle gjerne hatt en pumpe til å flytte vannet fra bøtta (som står på gulvet) opp i akvariet. Det blir ca 150 cm løft.
Er det noen som har en å anbefale? Den må GJERNE være ganske stillegående, i tilfelle jeg finner på å bruke den til noe annet en gang (selvlaget blåsvampfilter eller noe sånt).
Med såpass løftehøyde, må du ha ei pumpe som yter litt.
F.eks maxijet har flere modeller som kan egne seg.

Selv bruker jeg en aquamedic ocean runner som dytter 2500L\t. Denne løfter galant vannet tett på tre meter. I tillegg går det himla fort å få tømt en 30L bøtte
Pumpa jeg bruker, er meget stillegående, og har vært bruk i kar i ett par- tre år før jeg tok den i bruk til dette formålet.
Hva med Aquarium Systems Newjet 1200 ?
Vil den være sterkere enn MaxiJet Pumpehoder MJ 1000 ?
Det var ikke noen stor prisforskjell.
Står ikke noe om løftehøyde på den Maxijet'en...

OceanRunner'ene så jo fristende solide ut, men kanskje litt dyre i forhold til den bruken jeg vil ha det til akkurat nå... Kan man forresten justere vannstrømmen på den? Det sto det ikke noe om her(Det ville jo klare seg med den minste modellen for min del). Men den koster dobbelt så mye som Aquarium systems sine, så da er det mest av nysgjerrighet jeg spør...
Maxi Jet 1000 har en løftehøyde som er bittelitt bedre enn New Jet 1200. I tillegg, kan du koble en vanlig 12\16 (hageslange) rett på utbåset på MJ, mens du må ha en 19mm slange til New Jet.

Av disse vil jeg helt klart påstå at Maxi Jet er mest stillegående, og mest driftssikker.
Men det er på grensen til hva du kan løfte i 150cm høyde. Det er akkurat så det går, men med sterk reduksjon i gjennomstrømming.

Ocean runner er ikke justerbar, men også denne trenger krafigere slange enn 12\16. En greier akkurat å smøye på en 16\22 slange, som en igjen kan dytte en 12\16 slange inn i, om en vil ha tynnere dimensjon.

Siden prisen spiller en rolle, kan kanske Eheim Compact 1000 være noe? Denne har en løftehøyde på ca 2 meter, er justerbar, og koster ikke allverden. Mener det er denne Mona O bruker til sine vannbytter
Alt du vet, Frank... Takk for hjelpa!

Ja, den Eheim Compakt'en så jo grei ut. Hvis Mona O slenger innom så kan hun jo kanskje si om hvordan den er med tanke på lyd og driftssikkerhet??? :o)

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap