Bytte lysrør når?

Jeg har lest at lysrørene svekkes betraktelig over tid og at de bør byttes etter et åres bruk. Noen som vet hvor ofte de bør skiftes?
Bruker timer så de står på ca. 10 timer pr. døgn.
Det er stor forskjell i hvor lang levetid det er fra rørprodusent, modell og styrke, så det er ikke noen regel som er enkel å forsvare (6-9mnd regel).
I tillegg har ting som type forkobling, antall slukkinger pr døgn osv stor innvirkning.

Enkelte rør er ikke brukbare etter ett halvår med normal bruk (10 timer i døgnet, en tenning i døgnet), andre lever fint i to-tre år...
Føler du at lyset er svekket, er det bare å bytte.
Du ser også til en vis grad hvor svekket lyset er ute i endene. Er det lite lys her, og mye "soting", er røret slitt så det holder
Rørene jeg har heter Sylvania Luxline plus F30W / 860 Daylight de luxe. Noen som vet om disse er bra eller?
Røret er greit nok det Skjeldent brukt, men skyldes vel mer tilgang, enn kvalitet.

Røret er på 6000K, og har en CRI (ala RA-indeks, men mer grundig) på 1B. Dette tilsvarer en RA på ca 83 etter det jeg leser.

Røret har ett ganske allminnerlig fargespekter ut fra fargetemperatur
[External Image]
Takk for et et vel dokumentert og faktabasert innlegg, som vanlig Frank.
Når de er modne for utskifting, hvilke vil du da anbefale meg å skifte til? Tenker da på at du sier at disse er litt vanskelig å få tak i. De står i et valig selskapskar med mye planter, men alle er samme type. Ingen speielle plantelys. ( 8 stk med 2 timere for å får en skumringsperiode før det blir helt mørkt.)
Det var ikke opplyst servicelimit på disse, men jeg tror nok ikke jeg ville stolt på at Sylvania sine rør er spesielt gode etter 12 måneder.

Forstår jeg deg rett i at du har 8 rør?? Stakars jæ..., med 30W er det ganske dyrt å bytte alle disse.
Grunnen er rett å slett at 30W finnes i relativt få rør, som passer vårt formål.

Selv er jeg evig tilhenger av Hagen sine lysrør.
Sun-glo er ett rør med 4200K. Dette gir en litt varm følelse i karet, og passer utmerket sammen med Life-GloII.
Life-gloII er ett reinspika dagslysrør, som jeg er meget fornøyd med. Dette er ett rør som uten tvil vil være å finne i samtlige av mine kar på sikt. 6700K, med meget god fargegjengivelse.

Hagen har også noen høykelvinsrør, her har jeg best erfaring med Power-glo. Lyset er kjølig, men behagelig. På tross av den høye fargetempen, er det ikke noe problemer med at plantene blir en liten tett vase på bunnen. Jeg opplever meget god vekst, selv under relativt stusslige forhold ellers (gjødsler lite for rekenes del)
Hagel leverer også rene planterør, disse har jeg ikke fått testet - ennå. Det kommer det også

Disse rørene har oppgitt servicelimit i følge produsenten:
SG 7500t
LGII ikke oppgit
PG 9000t
FG 7500t
Dette med en tenning i døgnet, og elektronisk forkolbing. Med vanlig tennerbalast, reduseres levetiden med ca 15% (og effekten).

Selvsagt finnes det billigere rør å få tak i, blandt annet Osram leverer rør med stort sett samme farge som det du har.
Om jeg ikke husker helt på trynet feil, er det Aquariuszoo som har best utvalg av Osram.

PS: Ikke bytt alle rørene på en gang. Plantene får da sjokk, og algene vil få overtaket. Du blir sur, og skylder på meg og rørene Det skal vi ikke ha noe av
Tror jeg prøver med 4 stk. Sun-glo bak kombinert med 4 stk Life-glo II foran i karet. Tror dette kan bli en fin kombinasjon i dette karet.
Bytter ut 2 i slengen med noen dagers mellomrom, så blir det vel bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap