Kan Fluval innvendig filter brukes som "sirkulasjonspumpe"?

Som skårunge på akvariehavet har jeg mange sikkert merkelige spørsmål svirrende rundt inni hodet mitt. Dere får bare unnskylde...

Jeg kjøpte en Fluval 4+ for å ha i 160-literen min. Jeg kjøpte en Fluval 2+ i tillegg, jeg tenkte jeg skulle ha den i det lille akvariet (for der hadde jeg et litt dårlig filter), men så ble det så jeg flyttet alle fiskene over i det store akvariet, og nå står BEGGE Fluval-filterne der. Det går veldig fint, det, men det SER jo ikke så pent ut med innvendige filtre, det må jeg bare innrømme.

Og så har jeg sett på sånne DIY bakgrunns-filterløsninger. Og tanken slo meg: Kan jeg bruke Fluvalfiltrene som en slags sirkulasjonspumpe bak en bakgrunn? Kan disse pumpene gå uten at filterpatronene sitter på? Forsåvidt kan de jo bare gjøre det også, jeg kan jo kanskje bare ta ut filtermassen (jeg har modifisert 4+'en, så der er det bare blåsvamp inni, og 2+'en kan jeg jo også ta ut filterpatronene fra)

Akvariet mitt står ut i rommet som en slags romdeler med den ene kortenden mot veggen, så jeg tenkte at jeg kunne sette inn en BTN slimline bakgrunn i kortenden, ha Fluval-filterne og varmekolbe bak der, og så fylle i med blåsvamp.

Det jeg ikke har noe klart bilde av ennå er hvordan vannet skal gå mellom akvariet og "bakgrunnsfilteret". Fra filteret og ut er det greit nok, der kan jeg sette på slange, så det kan føres OVER kanten på bakgrunnen, til og med. Men hvor vil det være best å føre vannet inn til filteret? Nederst? Går det an å føre en kort slange gjennom bakgrunnen og tre en strømpe på den så ingen fisker kommer gjennom?

Høres dette helt utopisk ut, eller kan det la seg gjøre???

Skal prøve å tegne en skisse, så kanskje det blir lettere å skjønne hva jeg mener...
Tror det vil gå bra, bare du får plass...

Sjekk filter løsningen min, på dette karet...
Selve kammeret på filteret er fylt med vatt, og fungerer som finpartikkel filter.
Blåsvampen under fungerer som biologisk filtrering.
Har også fylt opp med bioballer runt filteret nå...
Her er skisse
Når jeg tegnet skissen fant jeg ut at det jo vil være helt unødvendig å ta av filterpatronene.

[External Image]

Så det jeg lurer på nå er: Hvordan fester jeg en slik bakgrunn? Må jeg tappe ned akvariet og ta ut all sanda (neeeeeeiiii, det gidder jeg jo ikke! Har jo akkurat satt det opp, jo!) ;o)
Ah, så kjekt, du har jo faktisk gjort dette før meg!!!

(Fillern, der røk Nobelprisen ;oP)

Hm... kanskje jeg kan lage meg en bakgrunn av pleksiglass jeg også? Kan jeg lime STEIN på pleksiglass, sånn som i artikkelen til Håvard? Da kunne det jo være en mulighet for at den ble så tung og stødig at jeg kunne sette den inn uten å silikonere, og dermed få det til uten å tappe ned akvariet??

Da får pappa en utfordring med vinkelsliperen sin...

Hvis du ser noen som tusler nedi fjæra på jakt etter fine steiner, er det kanskje meg, TiE!!!
Så lenge det pumper vann, bryr ikke bakteriekulturen seg så mye om utseende på pumpa, og hvilket merke det er

Så det er bare å kjøre på med disse bak bakgrunnen om du får plass. Det er ikke noe problem å kjøre disse uten svamp, men jeg tror du må ha kassetten på for at impelleren skal være på plass. Denne kan selvsagt sages til, om ønskelig.
Om du lar svampene være på, gjør heller ikke dette noe

Husk at om du skal ha en bakgrunn som slimline stående ut fra bakglasset, vil dette bety ganske mye trykk på en tynn bakgrunn som ikke er beregnet på dette til tider. Faren for at den kolapser er absolutt tilstede.
Til å føre vann inn til baksiden, er både blåsvamp, og innsugsrister å anbefale. Slike rister finnes i størrelsene 40, 50 og 65mm (tror jeg det var).
Skal en montere en bakgrunn, er liming eneste måten å gjøre dette forsvarlig på. Vannet må ut, men bunnlaget kan være der, om man ikke ønsker å sette bakgrunnen helt ned

Jeg ville helt klart heller gått for ett utvendig filer

PS: Om du skal sette inn bilde rett i innlegget, og ikke som vedlegg, må bildet lastes opp på internett først. Du kan ikke adressere dette til din PC, siden bildet fysisk ikke ligger i tråden, men tråden "låner" det fra oppgitt adresse
Frank Angell
Husk at om du skal ha en bakgrunn som slimline stående ut fra bakglasset, vil dette bety ganske mye trykk på en tynn bakgrunn som ikke er beregnet på dette til tider. Faren for at den kolapser er absolutt tilstede. Til å føre vann inn til baksiden, er både blåsvamp, og innsugsrister å anbefale. Slike rister finnes i størrelsene 40, 50 og 65mm (tror jeg det var). Skal en montere en bakgrunn, er liming eneste måten å gjøre dette forsvarlig på. Vannet må ut, men bunnlaget kan være der, om man ikke ønsker å sette bakgrunnen helt ned ;) Jeg ville helt klart heller gått for ett utvendig filer :) PS: Om du skal sette inn bilde rett i innlegget, og ikke som vedlegg, må bildet lastes opp på internett først. Du kan ikke adressere dette til din PC, siden bildet fysisk ikke ligger i tråden, men tråden "låner" det fra oppgitt adresse ;)


Ja, jeg kom på tanker om å lage en litt mer stødig bakgrunn selv, etter at TiE kom med tips. Da burde vel faren for kollaps være mindre?
Hvis jeg skal gjøre noe sånt; Kan jeg ha fiskene gående i to 30-litersbøtter et par dager mens silikonen herder? Må jo ha filtrene oppi der også, selvfølgelig...

Jajaja, jeg VET du liker utvendige filtre, Frank! ;o) Kanskje burde jeg satset på det istedet da jeg bøsta det gamle utvedige filteret, men jeg synes liksom det er litt tryggere m.h.p. vannlekkasje med innvendige løsninger.

Ja, det med bildet fikk jeg ikke helt til. Men det lille på siden kan en SÅVIDT skimte skriften på, hvis en har sterke briller! :oD
Fiskene greier seg bare fint i disse bøttene mens jobben pågår, og siliconet herder. Husk lokk, ellers risikrerer du lavere bestander, og tørrfisk i krokene...

Ja, jeg liker utvendige filtre Men ikke uten grunn :p Har stående slike over alt, og ikke en dråpe har lekt ut. Ikke annet enn det jeg søker om jeg renser filtrene (om er brukt med god grunn... Har filtre som ikke ser ut til å trenge rens noen gang )

Så den lille skrifta, uten briller. Men du verden, hvor jeg måtte myse på den alt for lille skjermen på lap-topen
Tilfeldig bekjentskap
© Amanda Nagell
Reklame for plussmedlemskap