Forvirret (om pH-måling)

Det er litt for lenge siden jeg tok en grundig test av kranvannet, så i dag fant jeg ut at det var på tide.

Det skulle jeg aldri ha gjort. Ting var mye klarere før jeg testa :o

Det er 0-1 både i KH og GH.

Og pH.... ja det var et kapittel for seg.
3 forskjellige pH-tester (dråpetester) viste 6-6.5 i pH.

Hentet så pH-pennen, kalibrerte den, og fikk pH-verdi på 8 med denne!

Det begynte å svirre litt i bakhodet at jeg har lest noe tidligere om at elektroniske pH-målere har problemer med å vise nøyaktig resultat i bløtt vann.
Søkte litt rundt på dette, og fant et tips om at hvis man tilsatte NaCl til vannet man skulle teste, ville pH-avlesningen bli mye mer korrekt med pH-måler. NaCl påvirker visstnok ikke pH'verdien i vann, men påvirker altså avlesningen.

NaCl løst i vannet ga 6,4 i pH målt med samme penn. Jeg er skikkelig forvirret!
Har jeg virkelig 6,4 i pH i springvannet? Jeg pleier vanligvis bare å bruke elektronisk pH-måling.
Snålt at det ikke har blitt total katastrofe når jeg har hatt oppi pH-senkende midler i enkelte avkvarier! :o

Er det noen "der ute" som kan gi meg noen tilbakemeldinger på dette og som veit noe mer om emnet?

Siden du har testet vannet såpass grundig med dråpetester, ser jeg ingen som helst grunn til å tro annet enn at Ph faktisk er 6,4.
Feilmålingen, kan skyldes at proben ikke takler så bløtt vann, og det kan være en ren fei-måling.

Ph 6,4 samsvarer godt med den lave Kh. At ikke Ph-senkende remedier har senket verdien lavere, skyldes trolig at enkelte av disse kun eliminerer Kh, og derfor trekker ned Ph. Andre trekker ned Ph selv om Kh er i 0,000001
Heldig, er vel ett annet ord for ditt tilfelle
Ja da er jeg jammen glad for at jeg ikke har gått 100% over til å bruke eikebarkekstrakten som pH-senker enda.
(Bytter litt på, tenkte jeg skulle få brukt opp den andre flaska også vettu )
Jeg har også merket at ph-pennen begynner å tulle litt når jeg måler ferskt kranvann som er fullt av gassbobler og luftbobler.

Men, den viser brått et annet resultat om jeg tømmer vannet frem og tilbake mellom to bøtter noen ganger, for da "knuses" alle boblene i vannet og de stiger brusende opp. Når jeg da setter ned bøtten igjen, lar vannet roe seg et par øyeblikk og så måler igjen, så vises det brått et annet resultat! Jeg har blitt temmelig forvirret mange ganger selv...!

Akkurat nå har jeg ødelagt ph-penn nummer 3, så jeg bruker JBL dråpetest til ph-måling for tiden.
Men jeg venter på den nye jeg har bestillt! Denne gangen skal jeg prøve å la være å miste den i gulvet til stadighet... Det er en spesiell type penn jeg har kjøpt nå, for den heter Hannah Combo og denne kan også måle vannets ledningsevne i microsiemens Har alltid vært nysgjerrig på hvordan vannet her jeg bor er mht det. Det kan faktisk spille en stor rolle for enkelte fiskearter, spesielt viltfangede. Der må man bruke regnvann eller RO-vann for å få ned den verdien nok til at fisken vil yngle.

Tenkte jeg skulle samle regnvann i sommer, og skaffe meg noen litt mer "vriene" Corydoras-arter, kanskje vf, og prøve meg på litt vanskeligere oppdrett til høsten.

Heisann, der pratet jeg meg jo helt ut på jordet....'
Sorry
Du får gi tilbakemelding på om denne pennen duger eller ikke, Mona. Denne står ganske høyt på lista over ting jeg så gjerne skulle hatt (den lista er like lang som ett usedvanlig vondt år...)
Er dette den som også måler TDS?
Vannet jeg testet var ikke "nytappet og fullt av gassbobler" - men det hadde ikke stått natta over, heller.
Jeg setter noe vann i en beholder i natt og gjentar testen i morra
mona o
Akkurat nå har jeg ødelagt ph-penn nummer 3, så jeg bruker JBL dråpetest til ph-måling for tiden. Men jeg venter på den nye jeg har bestillt! :-) Denne gangen skal jeg prøve å la være å miste den i gulvet til stadighet... Det er en spesiell type penn jeg har kjøpt nå, for den heter [B]Hannah Combo [/B]og denne kan også måle vannets ledningsevne i microsiemens:-) Har alltid vært nysgjerrig på hvordan vannet her jeg bor er mht det. Det kan faktisk spille en stor rolle for enkelte fiskearter, spesielt viltfangede. Der må man bruke regnvann eller RO-vann for å få ned den verdien nok til at fisken vil yngle.


Rekner med det er denne du har bestilt Mona:

Har selv hatt denne i nesten 1 år og den har fungert bra, men nå for ca. 1 uke siden, så streiket den, prøvde å skifte batteri, men den er helt "død".
Får ta kontakt med Hanna Instrument og se om eg får ordnet den, er så kjedeleg med dråpetester...
Liz H
Vannet jeg testet var ikke "nytappet og fullt av gassbobler" - men det hadde ikke stått natta over, heller. Jeg setter noe vann i en beholder i natt og gjentar testen i morra :)


Men du må sette en luftestein i, ellers hjelper det ikke så mye. Gassboblene må "tvinges ut"
Da har jeg fått sett nærmere på dette.

Utgangspunktet for alle testene som ble gjort, var vann fra krana mi, som hadde stått i en beholder med luftestein tilkoblet i 24 timer. Romtemperert. Jeg ville sammenligne pH-målinger i mitt vann som er praktisk talt uten hardhet, og finne ut om det stemmer at min helt vanlige digitale pH-penn gir reelle verdier i bløtt vann.

Først ble det rene vannet testet:
Tetra dråpetest: 6,0 pH
Prodac dråpetest: under 6,2 pH
Noraq dråpetest: 6,5 pH
Eco pH-penn: 7,4 - etter fem min gikk den ned til 7,1

Vann tilsatt ca 1 ts jozo pr desiliter vann:
Tetra dråpetest: 6,5 pH
Prodac dråpetest: under 6,2 pH
Noraq dråpetest: 6,5 pH
Eco pH-penn: 6,4

Vann tilsatt 2 rause skjeer bikarbonat pr desiliter:
Tetra dråpetest: 8,0 pH
Prodac dråpetest: mer enn 7,5 pH
Noraq dråpetest: 8,0 pH
Eco pH-penn: 8,0 pH


Deretter dykket jeg ned i litteraturen.... der jeg forsøkte å lese både om oppbygningen av digitale pH-målere og feilkilder ved pH-måling og selvsagt spesielt om måling av bløtt vann.

En elektronisk håndholdt pH-måler måler pH ved å registrere ioneutveksling over en glassmembran. Selve måleelektroden omgis også av en buffervæske - hvilken vil variere med hvilken applikasjon måleinstrumentet er tenkt brukt.
Væsken som er vanligst, og som brukes i vanlige "allround"-pH-målere, er lite sensitiv og utsatt for feilmålinger i væsker med få ioner. (Vann uten hardhet faller oftest i denne kategorien).
For måling av f.eks RO-vann og tilsvarende, anbefales derfor pH-målere som har en annen oppbyggning, en litt annen type glassmembran og en annen buffervæske.

Det som var vanskelig å finne ut på en enkelt måte, var hva slags elektrodeteknologi som var i min pH-penn, så det ga jeg opp. Jeg antar bare at det er den vanlige "allround-elektroden" (siden dette er vanligst og billigst) - og siden denne teknologien altså har kjente svakheter ved bløtt vann.

Konklusjonen min:
En standard elektronisk pH-måler er dårlig egnet til å måle pH i vann uten ioneaktivitet, f.eks. svært bløtt vann. Det er mulig å få tak i dedikerte pH-målere for bruk i destillert og svært bløtt vann, men disse er mindre vanlige.

Og jeg er tilbake til start..... dråpetestene er tilbake i akvarieskuffen.....

For den spesielyt interesserte kan jeg bl.a. anbefale disse linkene:
RECOMMENDATIONS FOR THE DETERMINATION OF pH IN LOW IONIC STRENGTH FRESH WATERS

SENTEK pH ELECTRODE TRAINING GUIDE

Sci.chem FAQ - Part 6 of 7

Ion Selective Electrodes (ISE)

The Theory of pH Measurement

INSTRUMENT FOR MEASURING pH WITH OPTICAL INDICATOR THIN FILM





Noterer meg også bak øret at Noraq sin dråpetest ser ut til å være mest pålitelig hos deg
Du har ikke JBL-test, for å sammenligne?
Nei, det er desverre ingen jbl-test i huset (må bestilles fra nettsjappe). Men har hørt så mye bra om JBL's pH-tester at disse kommer til å bli kjøpt innnår jeg trenger nytt.
Når vannet omtales som "bløtt vann" her, menes det da vann med lav gH? Vil ph-målinger med ph-penn bli mer eksakte med litt økt gH, dvs om jeg tilsetter litt GH+ pulver i vannet?
Bløtt vann er stort sett ment som vann med GH 0-3 ja. Jeg har også hørt at vann bør ha en viss hardhet for at de skal være nøyaktige, men eksperimente ikke med det. (måler så sjelden nå fordi jeg har funnet min blanding).
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap