- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- snegler og aquasafe
snegler og aquasafe
jeg hadde ikke i aqusafe i vannet når jeg startet, brukte varmt vann fra krana og etter noen dager puttet jeg oppi eplesnegler når jeg hadde fått høre at jeg ikke behøvde å vente med å putte dem oppi. sneglene døde etter to dager, jeg byttet vann, kokte en kjele og blandet det til med kaldt vann + at jeg tok i aquasafe, nå har jeg hatt snegler oppi i 4,5 dager og det ser ut som de storkoser seg. spørsmålet blir da, er det det kokte vannet som hjalp, eller aquasafe?
Postet 15.04.07 kl 23:46
Postet 15.04.07 kl 23:48
Postet 16.04.07 kl 00:01
Har ennå ikke brukt opp min første 1\2litersflaske jeg kjøpte for en del år siden Så det sier vel nok om mitt synspunkt på aquasafe.
Har relativt nye kobber-rør i kåken, og lar derfor vannet renne en del før jeg tapper akvarievann. Vannet tappes i baljer, der det tempereres med varmekolber (som ellers ikke er til å lite på).
Vannet pumpes i ei himla fart til karene, rett fra badet, når jeg fyller disse.
Kan nevne at jeg tidligere i dag byttet vann i 5 akvarier, ca 200L, på 30 min med denne metoden.
Ikke en liter vann båret imellom, ikke en liter vann sølt. Mens vannet tappes fra karene, sitter jeg å gjør akkurat det samme som jeg gjør nå
Har relativt nye kobber-rør i kåken, og lar derfor vannet renne en del før jeg tapper akvarievann. Vannet tappes i baljer, der det tempereres med varmekolber (som ellers ikke er til å lite på).
Vannet pumpes i ei himla fart til karene, rett fra badet, når jeg fyller disse.
Kan nevne at jeg tidligere i dag byttet vann i 5 akvarier, ca 200L, på 30 min med denne metoden.
Ikke en liter vann båret imellom, ikke en liter vann sølt. Mens vannet tappes fra karene, sitter jeg å gjør akkurat det samme som jeg gjør nå
Postet 16.04.07 kl 00:05
Hva er trikset
Forstod jeg deg rett? Har du byttet 200l vann på 30 min... og dette ved hjelp av vann i baljer du allerede har varmet opp? 200l... det må vel bli mange baljer eller?
Fortell gjerne litt mer utfyllende om teknikken din, tror jeg har noe å lære der
Fortell gjerne litt mer utfyllende om teknikken din, tror jeg har noe å lære der
Postet 27.08.07 kl 03:50
Postet 27.08.07 kl 07:43
Anita LiavikForstod jeg deg rett? Har du byttet 200l vann på 30 min... og dette ved hjelp av vann i baljer du allerede har varmet opp? 200l... det må vel bli mange baljer eller? Fortell gjerne litt mer utfyllende om teknikken din, tror jeg har noe å lære der:)
Blir ikke så mange baljer når de er på 30L, men noen er det
Har totalt 9 slike, men noen brukes mest til å oppberave gudhjelpemeg så mye rart
Vannet tappes fra blandebatteriet på badet, via slange i baljene. Før jeg i det hele tatt tar en dråpe av vannet til karene, lar jeg det renne kaldvann i 2-3 minutter rett i dass eller sluken.
I bøttene har jeg passende mengde gips\ natron, om dette skal tilsettes. Siden jeg har kar med ulike vannverdier, har jeg merket bøttene med f.eks reke-kar og SA (sydamerika).
Vannet fylles i bøttene\ baljene, og står i 18-24 timer på badet.
Til kar der vannet er over 25`C (romtemp er i snitt 19`C), varmer jeg vannet med gamle varmekolber som ikke er helt pålitelige.
Vannet tappes fra karene med en 16/22mm slange, med bend i den ene enden. Bendet henges over kanten på karet, og svamp på siden i karet forhindrer at småfisk og annet ender en plass det ikke skal ende.
Tyngdekraften tar seg av å fjerne vann fra karene, og når alle er riktig tappet ned, fylles de opp igjen med hjelp av ett kraftig pumpehode (pr dato 2500L\t, skal ha ett på 6000L\t etterhvert).
Enkelt, renslig og ikke en liter vann fraktet i bøtter & spann.
Bendet er lett avtagbart på denne siden, og kan erstattes med f.eks en slamsuger om jeg får behov for å slamme noen av karene.
Kan også nevne at mens vannet byttes, er jeg aktiv AF-bruker Er ikke noe en trenger å stå å følge med på at vann renner
Postet 28.08.07 kl 14:42