Snegleinvasjon!

Er det noen som kan si hvilke type snegle dette er?
Er det pestsnegl?
Har etterhvert fått endel sånne i 300 literen min.

Bildet var ikke allverden, men noen ser kanskje hva dette er?

På forhånd takk.
Takker for kjapt svar.
Det var det jeg fryktet:o(

Er det noen som har noen gode råd for å bli kvitt fantepakket?
Har lite lyst til å bruke kjemikalier og liksom..
Inaktiv bruker
Jeg har egentlig bare knust sneglene for hver gang jeg har sett et par, og nå er det sikkert mer enn en måned siden jeg sist så en
Jeg knuser alle jeg ser, til scalarenes førnøyelse, men det ser ut til å ha liten effekt.
Kanskje en liten gruppe Botia vil kunne hjelpe, men da må vel eplesneglene mine få seg et nytt sted å bo...
Hei Lucky1 .
Jeg forstår problemet for å si det slik....
Jeg har hatt disse sneglene nesten siden oppstart for 2 år siden i 222 liters karet.
Dårlig trøst sier du sikkert nå.
Neida. Det går fint ann å leve med dem.
Men akkurat nå er du innvadert skriver du. Så.
Ta en periode nå hvor du hver eneste dag knuser, moser, plukker snegler.
Ved vannbytte, kikk ekstra godt etter disse dyrene. Og fjern dem.
Du vil få ned anntallet betraktelig.
Og de vil forhåpentligvis holde seg på et "akseltabelt nivå" hva anntall gjelder.
Så kan du undersøke mulighetene for fisk som spiser snegler.
Vet Praktbotian gjør dette, også dvergbotian. (av egen erfaring)
Men du må jo sjekke om ditt kar, din fiskebesettning går ilag med eventuelle snegleryddende fisk før kjøp selvfølgelig. (noe jeg ser du tenker på allerede)
Prøv alt annet først, enn kjemikalier.

mvh
Inaktiv bruker
Er veldig mange som bare kjøper praktbotia for å bli kvitt sneglene, men husk på at disse også blir ganske så store! Jeg vil heller anbefale og gjøre arbeidet selv, ved å knuse, knuse, for så å knuse litt mer
Kan jo prøve med noen Indiske kloreker. Ser i basen att de spiser bl.a. Pestsnegler...
Bare noen få snegler, og jeg blir sprø!
Jeg har ikke særlig mange snegler i det nystartede karet mitt. Det har dukket opp noen skivesnegler som jeg har knertet etterhvert.
Det som bekymrer meg, er at noen av plantene er totalt gjennomhullet. Trodde ikke skivesneglene gjorde slikt. Har lett etter damsnegl i karet mitt, men ikke funnet noen.... Mulig det er en knøttliten likevel...
Er så irritert at jeg sprekker snart...
Jeg som skal forsøke meg på plantekar, kan ikke ha plantespisere oppi der...
Kanskje jeg får fatt i synderen med [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=432&HKatID=]denne[/URL]?
Aggi
Kanskje jeg får fatt i synderen med [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=432&HKatID=]denne[/URL]?

OI! Visste ikke sånt fantes jeg Aggi - takk. Har hatt skivesnegl helt siden jeg kjøpte planter i en luguber akvarieforretning.
>:o(
Jeg har ikke prøvd den, men det står noe om at den kan fange mindre mengder... Men jeg har en mistanke om at hvis det er masse deilig mat i karet, så bryr vel sneglene seg døyten om en slik felle.... Må sikkert sulte fiskene noen dager, ja...
Hei.
Om noen her prøver, eller har prøvd en slik sneglefelle, så gi gjerne en tilbakemelding.
Jeg tittet på denne da sneglene flyttet inn hos meg. Men fant det ikke verdt å bestille da. Ja for å være helt ærlig hadde jeg ikke peiling på hva slags mat som var lagt inne i fellen som åte, ikke hørt om disse før. Sneglene går pr i dag ikke etter maten fiskene mine får - og kan ikke brukes som agn.
Men.
Jeg bruker gi fiskene agurk. Denne har og funksjonen at den trekker til seg snegler. Det sitter ofte snegler på den når jeg fjerner restene.
Andre har fortalt meg at de bruker salatblader.

mvh
Tusen takk for alle inspill.
Den fella er nok verdt å kikke litt mer på. Tenker at jeg må ta med en slik på den neste bestillingen ifra
Webzoo.
Vel vel, tilbaske til knusingen...
Jeg har nettopp kjøpt meg akvarium (ca en mnd siden) og har nå oppdaget en (eller to) forholdsvis store snegler. Har ikke peiling på arten eller spesielt mye annet mtp akvariehold ennå, men er sneglene greie å ha i karet så lenge de ikke blir alt for mange? Eller er dette helt avhengig av rasen? Om de spiser planter eller ikke feks. Er de farlige for fiskene?

Har observert den/de (vet ikke om det er en eller flere) en gang på en av plantene og en annen gang inne i en lavastein. Skal kjøpe to planter i dag og er bekymret for at det skal komme enda flere selv om det i for seg er ganske tøft med flere livsformer enn bare planter og fisk i karet
Jeg liker bare de sneglene jeg selv har invitert ;P (les:eplesnegler).
Jeg liker minst de som kommer og lager huller i plantene mine, og det er som oftest damsneglene.... (sikkert andre også)
Huff!! Knuser og knuser, men det dukker stadig opp nye... Nå har det begynt å dukke opp skivesnegl også.
Sukk!

Til deg Don-Arildo: Vær nøye med å skylle nye planter før du planter dem. Og ta av potta og steinullen seff.

Kan aldri tenke meg at sneglene kan være farlig for fisken, plantene derimot.

Aggi: Skal du på akvariet på lørdag? (OT I know)
Du utsetter problemene hvis du skyller planter, ja. Men det er ikke garantert at du klarer å skulle bort egg...
Hvis du ser gele-klyser på noen av bladene, så knip bort hele bladet. Dette vil redusere problemene, men ikke utelukke dem
Vet ikke helt om jeg skal på Akvariet ennå, Lucky1. Flaut å være blakk, men det er et uungåelig fakta ;D
Kan hende nyskjerrigheten driver meg, likevel Er jo lov å vindu-shoppe
Har ikke så god råd selv heller, men tar med et par camillaer og ser hva som skjer. Har aldri vært med på
akvarieauksjon før, så bare det gjør det jo verdt turen. Bare synd at vi må betale inngangspenger..
Litt OT ;)
Lucky1
Har ikke så god råd selv heller, men tar med et par camillaer og ser hva som skjer. Har aldri vært med på akvarieauksjon før, så bare det gjør det jo verdt turen. Bare synd at vi må betale inngangspenger..

Kanskje lurt å skrive hva du tar med i denne tråden... Sånn at de som ikke leser dette får det med seg
Hva er camillaer, forresten? Småjenter? ;P
Aggi
Hva er camillaer, forresten? Småjenter? ;P

Hvem er det bilde av på hundrelapper? :P
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap