Aquel pumpe vil ikke starte

Har ett 100 liter akvarium. Skiftet 10 liter i dag og rengjorde pumpa i vannet jeg tok ut. Slo av pumpen mens jeg rengjorde den, og når jeg slo den på igjen startet den ikke. Det er nå mange timer siden, og jeg hadde håpet den plutselig skulle virke igjen, det har den gjort før.... Er alle bakteriene døde? Klarer fiskene seg uten pumpen over natten? Har noen kjennskap til denne pumpen, og kan gi meg råd til hva som kan være galt? Har satt den sammen flere ganger allerede.. Det er en surrelyd i pumpen, så den er ikke helt død.
Det er ikke sånn tilfeldigvis en Fluval du har? Jeg hadde samme merkelige opplegget på min Fluval 3+. Men, det jeg gjorde var å ta av filterkassa, og dra ut den magnetiske delen på selve pumpa. Satte den i igjen, og da funket det fint.
Har igrunn ikke peiling på hvorfor det skjedde...
"Det er ikke sånn tilfeldigvis en Fluval du har?...

Selvfølgelig er det ikke det... Var ikke helt våken da jeg leste tråden din i går kveld.
Heidi Thomassen
Har ett 100 liter akvarium. Skiftet 10 liter i dag og rengjorde pumpa i vannet jeg tok ut. Slo av pumpen mens jeg rengjorde den, og når jeg slo den på igjen startet den ikke. Det er nå mange timer siden, og jeg hadde håpet den plutselig skulle virke igjen, det har den gjort før.... Er alle bakteriene døde?
Trolig... Bakterier dør relativt fort. Om du renset filtermassen, fjernet du ganske mye bakterier på forhånd, og dette kan ha berget deg.
Heidi Thomassen
Klarer fiskene seg uten pumpen over natten?
Helt klart. Men over natta, da er det ikke mye bakterier igjen...
Heidi Thomassen
Har noen kjennskap til denne pumpen, og kan gi meg råd til hva som kan være galt? Har satt den sammen flere ganger allerede.. Det er en surrelyd i pumpen, så den er ikke helt død.
Det står garantert luft i mekanismen. Snu, rist og vri på den under vann, så kommer ganske sikkert lufta ut.

Å la en pumpe stå å gå tørr, slik din har gjort, er en enorm slitasje på mekanismen. Den er beregnet for å ha motstand og kjøling i vannet, og når den står der å rister uten dette, vil impelleren stadig vekk subbe i kantene. Vingene slites, i værste fall brekkes. Magneten slites, i værste fall slites den skjev. Da kan det rett å slett hende at hele dritten må byttes ut.
Pensjonert Aquel pumpe....
Jeg har ikke fått i gang pumpen, så den er herved pensjonert! Skiftet 20 liter til i går, og 20 liter da jeg stod opp i dag. Har kjøpt meg ny pumpe, og fikk med meg litt slumvann ( akvarievann med smuss fra en av deres pumper) fra butikken. Nå går den nye pumpen i en bøtte med "slumvann" og baktocym, for å kjøre seg litt inn.. Hvor lenge bør den nye pumpen gå før jeg kan sette den i akvariet? Fiskene ser foreløpig ut til å ha det fint, men jeg lurer på hvor lenge jeg bør være ekstra oppmerksom på nitritt? Hvor lenge klarer fiskene seg uten pumpe, og hvor ofte bør jeg skifte vann på dem nå når de ikke har pumpen...?
Siden fiskene er avhengie av at vannet sirkulerer, for å mettes med surstoff, er det begrenset hvor lenge de kan greie seg uten sirkulasjon.
Jeg ville i løpet av dagen ha satt det nye filteret inn i karet, der det vil godgjøre seg like fort som i bøtta.
Siden du har noe bakteriekultur i bunnlaget, er det ikke helt krise med tanke på No2. Men selvsagt; ikke begynn å slamsuge, fôre som bare juling etc de første par-tre ukene
Fest i akvariet
Da er den nye pumpen i gang. Vitakraft beregnet for 90 - 160 liter. Det er full fest i akvariet, fiskene svømmer inn i vannspruten og seiler avgårde i strømmen, etter ett døgn uten pumpe. Får håpe det går bra med fiskene! Det fulgte med en slange for å ha på toppen av pumpen, og som skulle stå over vann. Er det noen viktig funksjon i den? I butikken hadde de denne typen pumpe, og de bruker ikke den plast slangen. Er glad for ny pumpe, en HELT annen kraft i denne!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap