Galaxy Rasbora (side 2)

Huff, jeg er ikke noe flink til å skrive lange innlegg med gode beskrivelser. Jeg er nok litt for kortfattet til at det blir en egen tråd av det, men noen ord har jeg som regel ikke problemer med å få hevet inn her på forum (akkurat som jeg trenger å fortelle dere det....). Jeg overlater vitenskapelig dokumentasjon til Mona, som er rene forfatteren, og en mester i å skrive detaljerte innlegg, så tar jeg for meg den litt mer "forenklede, folkelige" typen innlegg.

Ps, Mona, håper du tar utskrifter av innleggene dine. Vi trenger norsk lektyre innen akvaristikk, så å renskrive, samle og sortere dette for å kombinere det sammen til noe større hadde sikkert gjort seg ;0)
Gry
Huff, jeg er ikke noe flink til å skrive lange innlegg med gode beskrivelser. Jeg er nok litt for kortfattet til at det blir en egen tråd av det, men noen ord har jeg som regel ikke problemer med å få hevet inn her på forum (akkurat som jeg trenger å fortelle dere det....). Jeg overlater vitenskapelig dokumentasjon til Mona, som er rene forfatteren, og en mester i å skrive detaljerte innlegg, så tar jeg for meg den litt mer "forenklede, folkelige" typen innlegg. Ps, Mona, håper du tar utskrifter av innleggene dine. Vi trenger norsk lektyre innen akvaristikk, så å renskrive, samle og sortere dette for å kombinere det sammen til noe større hadde sikkert gjort seg ;0)


hehe...Mona er en av de sjeldne!!
Det er nokk ingen å sammenligne seg med, om alle skulle gjort det utifra alt hun har skrevet her inne på AF hadde heile gjengen med akvarister endt opp uten en "dråpe" selvtillit igjen!;-D
(kun godt ment Mona!!
Skjer det noe mer her?(:
Var i byen idag, det var fortsatt inne 5 stykker og 2 av de var nydelige hanner!!(;
Disse får 60L og dille seg i, forhåpentligvis oppdrett da, men kan aldri vite??;S
huff, noen kjøpte de resterende galaxy rasbora før meg, og de får ikke flere inn fordi di er fast bestemt på at de er utrydningstruet, så wips var 60litern corydoras paleatus oppdrettskar!(;
Oida,beklager men det var nok meg som kjøpte de som var igjen. Men du kan trøste deg med at om oppdretten på de går bra så skal du få kjøpe noen fra meg billig,eller du kan kjøpe fra den butikken da de gjerne kjøper inn det jeg klarer å drette opp av den
hehe...ja jeg så ikke at du bodde i Ålesund før nå,
du har vist en annen tråd om galaxy rasbora også du??
Skrev inn der og tinget på unger fra deg om det ble noen
hehe..LYKKE TIL og god ferie!
For masse godt fra meg;D
Bare husk på å ha masse javamose i karet, og en pumpe som ikke yngel kan bli suget inn i, så går det nok ikke lange stunden før du har yngler. Har fått noen her nå, helt uten å gjøre noe som helst ;0)
Tror du gaffelmose gjør samme nytten?
Legger de kun egg i mose, eller er det for at yngelen skal ha en plass å være/beite man bruker mose?
Dersom du får festet gaffelmosen på bunnen med en sten eller rot vil den kanskje gjøre samme nytten, men den gaffelmosen jeg har hatt har det være umulig å få festet, så den har bare flytt rundt i akvariet i sine enkelte små deler. Mosen blir brukt som lekssubstrat, så jeg tror den er viktig for å i det hele tatt få dem i lek. Der legger de eggene, og der vokser yngelen opp.
Ok.

Joda, mosen går helt greit å feste. Min er lagt med nylontråd over en flat stein, men den må rufses til litt for å gjøre nytten (tror jeg).
En av hannene mine er ihvertfall igang med oppgaven sin

Leste i en artikkel (tror det var practical fishkeeping magazine) at det ble nevnt svarte klinkekuler i bunnen og javamose. Etter det jeg forstod så var hvertfall andre hanner glad i å spise yngel og egg så det er kanskje en ide å lese artikkelen deres om galaxy

Jeg for min del holder meg til javamose og blandet bunn av grus og svart sand (delt i 2). Gir ikke dette resultater så kommer jeg til å kjøre på med mer javamose,klinkekuler blir siste utvei da jeg vil ha et fint oppdrettskar
Så spennende!!
Lykke til, og fortsett oppdateringene!
Oppdatering er at hvertfall en av hunnene ser ut til å være stinn av rogn
Å herregud!
Nå fikk du meg til å hyle høyt!xD
*oppdatere!!*
Hehe å få de til å drive lek er ikke vanskelig i det karet hvertfall,det største problemet kan vel bli å få egg og yngel til å overleve. Men tiden vil vise fremover,og etterhvert som javamosen vokser seg til oppi der så blir det vel bare bedre og bedre muligheter for yngel
hehi...gleder meg!
Må jo være kjekt for deg å få det til og!!
De er ikke vanskeligere enn guppy, men siden de legger egg er det viktig å passe på at eggene ikke blir spist. Når ynglene er klekket, er det de man må passe på. Det enkleste er å ha en rist i bunnen av et lekskar, slik at eggene detter gjennom risten, og de voksne ikke får tak i dem. Da kan man flytte de voksne når de har lekt ferdig.
hehe..såpass!(:
Ja men da blir det vell billigerhvert da?
Ikke vanskeligere enn guppy,
du har greid å drette dem du Gry(??)(:
Har du noen gode tips??
Ny oppdatering ;)
I går kveld oppdaget jeg en mygglarve i akvariet som svømte rart,litt vel rart. Jeg kjenner et lite håp tennes og skviser ansiktet inntill akvariet og studere. Jepp det er yngel

Studerte igjen i dag og så bare et par stykker,men nei,en stim på ca 20 stk der, 5 stykk i mosedotten der og i den dotten der var det hvertfall 10 til

Så nå er det bare å vente på at yngelen skal bli større så skal jeg bli fornøyd

Rød krystall rekene i samme karet har ikke startet reproduksjon helt ennå men de har vokst bra som bare det. Muligens så har en av de jeg kjøpte i butikk først begynt å produsere egg.
Spennende!
Fórer du med infusorier, eller ferdigkjøpt næring?
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap