Åssen mat liker du?

Inaktiv bruker
Hehe, jeg lurer på hva folk her spiser, syns det er så morsomt og koselig å snakke om mat^^ :P Hva er favorittene?

Av mat elsker jeg pasta, pizza, frukt, ost, honning, sjokolade og kakeee!^^ De sistnevnte er noe jeg mentalt ikke kunne klart meg uten:P
Inaktiv bruker
hehe, typisk:P
Kylling, biff, sjokolade og is! Ellers er pappas nybakte brød alltid en favoritt
Inaktiv bruker
Ja, hehe, glemte å si kylling, og ikke minst is da hehehehe
Jeg er glad i krydret mat. Gjerne hvitløksbomber
Tunfisksalat med karri og hvitløk... Nam, nam...
Tror nesten vi skulle hatt en tråd med matoppskrifter
Inaktiv bruker
hehe, det høres godt ut, men jeg liker ikke tunfisk da :S hehe, det var en god idé da, bare å legge inn oppskrifter for de som har lyst
Ja, nå starta jeg den tråden mens du skrev innlegget ditt, så nå er det en egen tråd med oppskrifter.
Tunfisk er jo havets kylling! Men ukrydret er den jo som kattemat, så du har vel ikke smakt den riktig tilberedt
Mat ja!
Nå ble jeg sulten! Hmmm. Tror jeg setter stekeovenen på - brb. - Sånn nå er den på. Lager meg en pizza jeg tror jeg. Har visst en Mia Toscana i frysern, så det blir den. Den er litt liten til en voksen mann, så jeg får se hva jeg må legge til?!

Kos dere i natten dere og -
Polsk gulasj eller russisk stroganoff
Mine to favoritter blant gryteretter er laget fra grunnen av med gode råvarer, og er den polske gulasjen eller russisk stroganoff. Mannen min liker best stroganoff, jeg liker best gulasjen

Her gir jeg oppskrift på min favoritt, som vi har laget her i huset i mange år nå:

Polsk gulasj

ca 400 gram oksekjøtt (bog eller kam)
2 løk
2 ss olje
2 gulrøtter
2 hvitløksbåter
1 grønn paprika
salt og pepper
paprikapulver
1 knivsodd kajennepepper
(kan sløyfes)
1 boks flådde tomater (i biter eller hele)
2,5 dl lys buljong
1 liten boks tomatpurè
1 ts maisennamel
(eller jevning)
2 dl fløte
1 boks hele champignoner
(champignoner har vi alltid brukt i denne gryta, men ikke alle har det i gulasj)

Skjær kjøttet i terninger. Rens løken og skjær den i tynne skiver. Rens gulrøttene og skjær dem i skiver. Del paprikaen i ringer og kutt dem opp i passe biter. Skjær champignonene i to eller bruk dem hele.

Varm oljen i gryta og brun først løken, så kjøttet.
Tilsett gulrøtter, knust hvitløk, paprika og krydder. Rør godt om og skru ned til svak varme. Tilsett buljongen, tomatene og tomatpurèen. La gryten småsurre under lokk til kjøttet er mørt (ca 1,5 - 2 timer).
(Pass på at gryten bare såvidt bobler og ikke koker for hardt, da blir kjøttet "gummiaktig" og hardt å tygge)

Når koketiden går mot slutten:
Jevn sjyen med maisennamel, utrørt i litt vann. Tilsett fløten og smak til med evt mere krydder. Du kan bruke ganske mye paprikapulver.. vi bruker masse, det blir så godt!

Gulasj serveres med ris eller poteter, eller med brød og salat.

God appetitt! Det er lett å forspise seg på denne...

Etterhvert finner du ut hvor mye du liker av de ulike ingrediensene, og kan justere med mer eller mindre av ulike ting. F.eks. hvitløksmengden kan økes eller minskes etter ønske og smak, likeledes mengden kjøtt (vi bruker mer enn 400 gram for mannen min spiser mye av det).

Aggi
Tunfisk er jo havets kylling! Men ukrydret er den jo som kattemat, så du har vel ikke smakt den riktig tilberedt ;)

Og her passer det perfekt med et minne fra The Newlyweds, med Jessica Simpson.
Siteringen er nok ikke 100% korrekt, men poenget kommer fram

Jessica sitter og spiser tunfisk rett fra boksen.
Hun leser på boksen mens hun spiser. Så spør hun ektemannen:
-"Is tuna a bird? Really?"
-"No, why do you ask?"
- "It is! It's written on the tin, chicken of the sea!"
Absolutte favoritter:
Smalahove, Komler, Syltelabber, Lapskaus, Pinnekjøtt, Taco, Okse Nakkekoteletter, Kokt Lettsaltet Torsk, Nachos.

Absolutt hatliste:
Tunfisk, Flyvefisk(mulig enda verre enn tunfisk), Makrell(elsker riktignok makrell i tomat), Biff(Neanderthalermat), Krem(Unntak i senga),
Blåskjell/Østers(drikk heller saltvann; jada man kan krydre, men krydr saltvannet da), sushi(århundrets forretningsbløff for teite urbane folk).

Og hva er oppskrifta på krem i senga da, Donald?

Jeg liker masse mat, for mye til å nevne her egentlig.

Mye av maten jeg får hos mamma scorer høyt, feks helgrillet laks.
Og seibiffen hennes.

Jeg er ikke kresen, det som står på ikke- lista er lutefisk, torsketunger, lever og bacalao.
Er så på linje med deg MC. Ikke listen din ser akkurat ut som min.

Men det beste som finnes er hjortegryte og bålstekt ørret.

Jeg er jo Finnmarking, har aldri spist slike sjeldenheter som hjort
Eller krabbe. Eller kreps.

Men reinkjøtt derimot!! Nydelig
Inaktiv bruker
Donald
Absolutte favoritter: Smalahove, Komler, Syltelabber, Lapskaus, Pinnekjøtt, Taco, Okse Nakkekoteletter, Kokt Lettsaltet Torsk, Nachos. Absolutt hatliste: Tunfisk, Flyvefisk(mulig enda verre enn tunfisk), Makrell(elsker riktignok makrell i tomat), Biff(Neanderthalermat), Krem(Unntak i senga), Blåskjell/Østers(drikk heller saltvann; jada man kan krydre, men krydr saltvannet da), sushi(århundrets forretningsbløff for teite urbane folk).

her var det mye som høres godt ut, mamma er fra vestlandet, og besteforeldrene mine bor der, så blir mye sånn mat når jeg er der
Alt som smaker tran er medisin, og ikke mat Har hørt at torsketunger er av den kategorien, men har aldri smakt det selv...

Krem på senga: regner med at man ikke eter dyna, da
Det er litt tørrt med bømullstråder og fjær mellom tennene.

For mitt vedkommende er det konsistensen på torsketunger jeg sliter med..
I matveien så sliter jeg med konsistensen på senger og dyner ;P
Torsketunger smaker slett ikke tran i det hele tatt!!!! De smaker torsk
Tilfeldig bekjentskap
© Martina D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap