- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Biltema Silikon
Biltema Silikon
Denne typen silikon, er det noen som har noe erfaring med denne?
Transparent, 300 ml, patron 36-4800.
Har mine planer med silikon og skifer men vil vite om denne er egnet..
Skal lime sammen skiferen med denne silikonen som en slags skifer mur i flere lag. som en vold på en måte...
skal legge ut bilde for og vise hva jeg mener hvis jeg finner noen....
Postet 19.04.07 kl 19:05
Svarte i den andre tråden der du også spurte om dette....
Flytter rett å slett svaret, og sletter det forrige. Men det er en fordel om ett spørsmål ikke stilles mer enn en plass
Flytter rett å slett svaret, og sletter det forrige. Men det er en fordel om ett spørsmål ikke stilles mer enn en plass
Mæ sjølMed mindre det er spesifisert på tuben at denne kan brukes til akvarie, bør man være meget forsiktig med å bruke siliconet. Om den inneholder midler mot sopp\ alger, er den ubrukelig. Å spare en skarve 50.- lapp er ikke verdt fiskenes liv og helse, samt all jobben med å gjøre jobben på nytt, om det feiler ;)
Postet 19.04.07 kl 19:08
Sorry tenkte ikke over det..
Her er svaret mitt i den forrige tråden
hehe, det er sant.
Sto og leste bakpå alle tubene jeg fant der, alle andre uten om denne og den lille tuben det har vært snakk om her nå så står det ingen ting om at den ikke kan brukes i akvarier, men de andre så stod det med STOR skrift må ej anvendas i akvarier...
Så da er vel denne ok og bruke da regner jeg med
Her er svaret mitt i den forrige tråden
hehe, det er sant.
Sto og leste bakpå alle tubene jeg fant der, alle andre uten om denne og den lille tuben det har vært snakk om her nå så står det ingen ting om at den ikke kan brukes i akvarier, men de andre så stod det med STOR skrift må ej anvendas i akvarier...
Så da er vel denne ok og bruke da regner jeg med
Postet 19.04.07 kl 19:11
Om du tar for deg 20 ulike tuber, i en hvilken som helst farge\ jernhandel, tror jeg du skal være heldig om det står på en enkelt av disse at den ikke kan benyttes til akvariet. Det opplyses normalt hva den kan brukes til, og ikke mostatt
Så fremst det ikke fremkommer at den er trygg, styr unna. Be gjerne om datablad på siloconet også, dette skal de enten kunne skaffe til deg, eller gi deg en nettadresse slik at du kan lese om denne.
Jeg finner i alle fall ikke dette lett tilgjengelig på biltema sine sider.
Du kan sikkert stille spørsmålet på mail også, har inntrykk av at biltema svarer godt, når de først blir stilt ett konkret spørsmål
Så fremst det ikke fremkommer at den er trygg, styr unna. Be gjerne om datablad på siloconet også, dette skal de enten kunne skaffe til deg, eller gi deg en nettadresse slik at du kan lese om denne.
Jeg finner i alle fall ikke dette lett tilgjengelig på biltema sine sider.
Du kan sikkert stille spørsmålet på mail også, har inntrykk av at biltema svarer godt, når de først blir stilt ett konkret spørsmål
Postet 19.04.07 kl 19:21
Styr unna den tuben der. For å si det sånn: Been there, done that. Det gikk galt. Fryktelig galt.
Kun denne lille tuben med bilde av akvarium som kan brukes til akvarium. En annen mulighet er å reise på Claes Ohlsson. Der har de Akvariesilicon fra Dana-Lim i Danmark til 68 kroner tuben. Det er den samme siliconen mange akvarieforretninger selger.
Kun denne lille tuben med bilde av akvarium som kan brukes til akvarium. En annen mulighet er å reise på Claes Ohlsson. Der har de Akvariesilicon fra Dana-Lim i Danmark til 68 kroner tuben. Det er den samme siliconen mange akvarieforretninger selger.
Postet 19.04.07 kl 19:24
Jeg har selv en tube med Dana-lim. Vet ikke helt hvor den er kjøpt men har funnet databladet til den. Det er en pfd-fil FYI.
Er denne trygg og bruke i akvarier? Har nettopp limt sammen en kokosnøtt med dette og det ville jo vært kjedelig om den er giftig e.l
Er denne trygg og bruke i akvarier? Har nettopp limt sammen en kokosnøtt med dette og det ville jo vært kjedelig om den er giftig e.l
Postet 08.11.08 kl 19:01
Postet 08.11.08 kl 19:46
Postet 08.11.08 kl 19:57
NorthHawkDet står universalsilicon 510 på den.. Aner ikke om det er akvariesilicon..
16. Andre oplysninger:
R-sætninger for de rene stoffer i pkt. 2
R11: Meget brandfarlig
R21: Farlig ved hudkontakt
R22: Farlig ved indtagelse
R36/38: Irriterer øjnene og huden
R40: Mulighed for kræftfremkaldende effekt
R41: Risiko for alvorlig øjenskade
R43: Kan give overfølsomhed ved kontakt med huden
Høres ikke ut som ett stoff jeg vil ha sammen fiskene mine....
Edit:
"Universalsilicone 510 indeholder fungicid (svampedræbende middel),"
SKAL IKKE BRUKES I AKVARIE!!!!!!!
Postet 08.11.08 kl 20:11
Endret: 08.11.08 kl 20:14
Postet 08.11.08 kl 20:38
Postet 08.11.08 kl 20:49
Postet 08.11.08 kl 21:34
NorthHawkDenne skal jeg definnetivt plukke opp nestegang jeg er innom clas. ;-) Takk takk. Men jeg har allerede bygge et co2-anlegg og har brukt denne silikonen.. :-S Burde jeg "scrap'e" det og lage et nytt?
Så lenge den er 100 % herdet (1 mm pr døgn + litt sikkerhetsmargin) så går det nok greit så lenge det ikke er i kontakt med vannet, co2 vil ikke dra med seg noe (iallefal ikke med det trykket der.)
Postet 09.11.08 kl 00:21
Jeg har brukt denne til akvarieformål.
Bl.a. omfuging av 250L der det nå er reker og andre småkryp.
Jeg har ikke sett noe som tyder på at den er skadelig.
Bl.a. omfuging av 250L der det nå er reker og andre småkryp.
Jeg har ikke sett noe som tyder på at den er skadelig.
Postet 09.11.08 kl 00:50
DigiSå lenge den er 100 % herdet (1 mm pr døgn + litt sikkerhetsmargin) så går det nok greit så lenge det ikke er i kontakt med vannet, co2 vil ikke dra med seg noe (iallefal ikke med det trykket der.)
Ok, takker. Det er ingen koblinger som er i/skal i kontakt med vannet så det burde går greit da.. Litt feit klætt på den ene enden av slangen (Vet ikke helt om den er herdet 100%) men den holder bare overkoblingen på plass i lokket på vannfilteret så det burde ikke bli noe problem, vannet i filteret skal ikke helt opp til lokket nemlig..
Postet 09.11.08 kl 01:18
Endret: 09.11.08 kl 01:19
NorthHawkOk, takker. ;-) Det er ingen koblinger som er i/skal i kontakt med vannet så det burde går greit da.. Litt feit klætt på den ene enden av slangen (Vet ikke helt om den er herdet 100%) men den holder bare overkoblingen på plass i lokket på vannfilteret så det burde ikke bli noe problem, vannet i filteret skal ikke helt opp til lokket nemlig..
Det som er vesentlig med full herding er att det soppdrepende middelet frigjøres til luft under herding og derfor teoretisk kan bli med inn sammen co2.
Postet 09.11.08 kl 09:50
Postet 09.11.08 kl 09:52
DigiDet som er vesentlig med full herding er att det soppdrepende middelet frigjøres til luft under herding og derfor teoretisk kan bli med inn sammen co2.
Aha.. Vel, nå er det jo akkurat en uke siden anlegget ble silikonert idag. Så det burde jo være herdet egentlig.. Men det passer litt bra også for jeg er nødt til og få hevet kH'n min før jeg kobler det til, da får det ihvertfall en dag til og herde på.
Postet 09.11.08 kl 14:43
Endret: 09.11.08 kl 14:44
Digi[QUOTE=Trygve Lillefosse]Jeg har brukt [URLBLOCK1]til akvarieformål. Bl.a. omfuging av 250L der det nå er reker og andre småkryp. Jeg har ikke sett noe som tyder på at den er skadelig.
Biltemas silikon er av så lav kvalitet att den teoretisk skal gå (ingen soppdreper) . Men trygg er den definitivt ikke....
På hvilken måte er den av lavere kvalitet?
Postet 10.11.08 kl 02:34
Postet 13.11.08 kl 00:13