Starte ny pumpe med filtergugge fra en annen pummpe, -ikke alltid sukksess!

For et par uker siden hodt min innkjørte pumpen min på å bli tett. Gjennomstrømningen var kraftig redusert. Greitt, det, tenkte jeg... Da kan jeg jo bare få starta det nye karet (152L)litt fortere enn jeg egentlig hadde tenkt... Dette var et kar som hadde stått med bare sand, vann, planter og en ny pumpe.
Så jeg tok å skyllte filteret fra den gamle pumpa oppi det nye karet, like ved filterinnsuget, slik at gugga ble sugd inn... Så greit, tenkte jeg... nå kan jeg jo bare begynne å sette ut fisk... Siden den gang, så har jeg hatt tre guppyhanner og tre voksne (men små) sverddragere.
Hver kveld ser jeg på fiskene, og sjekker at de oppfører seg normalt. Jeg har tatt et par nitritttester innimellom, men langt fra hver dag...
I går kveld var det ca fire dager siden siste testen.

Jeg sjekket fiskene, og la merke til at guppyene hadde mørke øyne. Ingen suping av luft i overflata, ingen raske gjellebevegelser...
Men altså mørke øyne... Har hatt øyensymptomer på fiskene mine før, og vet at det betyr at noe er galt... Generell mistrivsel, eller stress...

På tide å ta en ny nitritt-test, tenkte jeg, og gjorde dette.
Gulp! Nitritt på 1,6!!!
Da ble det 50% vannbytte med en gang, seine kvelden...

Vel fornøyd med kveldens økt, studerte jeg fiskene videre...
Og jammen! Når en ting går gale, så begynner snøballen og rulle.... En hvit prikk på størrelse med et saltkorn midt i fjeset på sverddrager-dama lyser mot meg som et hån.... Og alle småkarene er opptatt og i bruk til platy-yngel... Varmekur er utelukket, for jeg bruker ikke kolbe... Kolben jeg har er sprukket, og det ble aldri kjøpt ny, siden stua holder 24 grader konstant...
Så da ble det å pepre karet med Ehsa Exit. Krysser fingrene for at dette går bra. Med alle de ekstra vannbyttene, så kommer det til å gå med en del ekstra medisin...

Jaja, alt i alt... så kunne det ha vært verre!
;P
Bakteriene kommer. :D
Skulle til med vannbytte for å redusere nitritten nå. Men det ser ut til at nitritten er blitt bakteriemat allerede, for nå er den på 0,3.Det vil si at nitritten har halvert seg selv i løpet av et døgn. Er dette bactozymen sitt verk? Eller er det helt ordinært at det går så fort ned igjen?
Jeg tror det kan være en kombinasjon av at bakteriekulturen er i kraftig vekst, og bruken avbactozym som har elliminert store mengde No2 fra vannet.

Og ja, det stemmer helt og fullt at bakteriegugge ikke alltid gjør de underverker en tror de gjør.
Guggen er jo mest slam, og her er det ikke allverden av bakterier.

Selv har jeg mer enn en gang tatt en neve med filtermasse (f.eks ehfisubstrat), og lagt denne skitten og jæ... rett ved innsuget til småfiltre. Bakteriene som da løsner i vannstrømmen etterhvert, ender rett å filteret, og kan fortsette å dele seg der.
Det er viktig at filtermassen er tett inntil filteret, gjerne i fysisk kontakt med hverandre.

Det beste er jo imidlertid å la nye filtre kjøre seg inn i etablerte kar, eller ta etablert filtermasse over i nytt filter. Da er man mest "safe"
Takk. Skal tenke på det til neste gang.... Det blir vel flere kar en gang i fremtiden..
Problemet var at fluval 4+ var veldig for stor til 96-literen, og skulle jeg hatt den der, så måtte jeg ha lagt den langs fonten, oppå plantene... Og det fristet ikke... ;P

Nå er jeg bare glad for at faren er over for denne gang...
Så krysser jeg finnene for at den ene hvitprikken gir seg snart....
Utifra egen erfaring, så fungerer JBL Filterstart (dråpeflaske) veldig godt. Det har jeg opplevd iallefall, og har brukt den mye nå siden i høst når jeg har satt opp så mange akvarier.

Etterhvert, men også før dette, har jeg startet en hel del nye pumper med gørr og litt filtermateriale fra et innkjørt filter. At jeg tar noe svamp e.l. fra det ene, utgjør ingen forskjell for det gamle, det er knapt merkbart. Kolonien med bakterier der er så etablert at de raskt koloniserer det nye mediet jeg erstatter "tjuveriet" med.

I tillegg tar jeg masse brun filtergørr, dersom det er utvendige filtertønner. Men ikke i innvendige.

På innvendige filtere tar jeg blåsvampen fra et innkjørt utv. tønnefilter, klipper den opp i passende biter og fyller filterhuset med det. Vrir den ikke opp eller noe, tar den med brun gørr og det hele. That's it. Plugger inn og starter begge to igjen. Har aldri fått nitritt med disse metodene.

Selv i innvendige filtere kan man bruke JBL filterstart, man bare drypper et raust antall dråper i svampene rundtomkring, som en ekstra kick.
I et utvendig tønnefilter bruker jeg opp hele flasken.

Bactozym har jeg prøvd et par ganger, det hadde ingen virkning i det hele tatt hos meg. En av mange Tetra-produkter jeg ikke lenger gidder å kjøpe Kun ett Tetra-produkt kjøper jeg, og det er diskusgranulat.

Det er alltid like nervøst og gå og sjekke nitritt i nystartede kar som er satt i gang på denne måten, men *bank i bordet* ikke et eneste akvarie av de jeg har satt opp siste halvåret har hatt nitritt når jeg har testet. Etter ca seks uker slutter jeg å teste, da er det trygt.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap