En idè jeg fikk.....

Hvor jeg kansje trenger noen til å hjelpe meg med tankegangen.

Bøttefiltre i dag ser jo ganske greie ut sånn design messig og sånnt, men alikevel har jeg ikke så veldig lyst til å ha dem midt i glaninga i stua, så under karet i skapet med de. hvorfor ikke prøve seg på noe nytt ?

hoved idèen: et glassklart plexiglassrør med filtermasse f.eks efisubstrat og en pumpe på toppen.

tillegg: lage en topp som går over pumpen : kan få det til å se ut som en gassflaske ? eller for oss røykere en jævel til sigarett ?

Tanke1: er det bra for et filter å få lys inn på den måten om man bruker klart p-glass?

legger ved en kjapp tegning av idèen.
Det er ikke noe problem for det biologiske prosessen at filteret er gjennomsiktig. Men jeg kan garantere deg at dette ikke varer lenge (gjennomsiktigheten). Til det er det for mye dritt ett filter skal samle.

Husk også at ett slikt langt filter, vil ha stor motstand i filtermasse. Dette krever en ekstra sterk pumpe til å få vannet gjennom. Tror forresten at det ville funke bedre om du hadde en pumpe til å trykke vannet gjennom, kontra å suge. Ulempen er da behovet for forfilter (ellers ender jo all dritten rett i impeller, og så knas). Ulempe 2 er at det kan bli overtrykk i kammeret, med dertil fare for lekkasje.

Hva tenker du når det gjelder tetting av denne, og ikke minst vedlikehold? Snu den på hue for å tømme ut all filtermassen i ett?
Overtrykk i kameret er et faktum med tanke på at den ikke vil bli like høy som vannstanden i akvariet, tetningen ble planlagt med 6 gjengede hull i røret, en gummipakning og en plate på toppen med 6 muttre.
pumpe var også planlagt montert i den plata på toppen.

tømmingen av filtre vil være av typen tøm-ut-fra-toppen så ja, vedlikehold av filtret vil ikke være en enkel affære.

i lys av en del tilbakemeldinger jeg har fått og prisen på et tilfredstillende rør, tror jeg at jeg skrinlegger prosjektet til jeg vinner i lotto, slik at jeg i tillegg til å bygge filteret kan leie inn en slave til å rense det for meg en gang i året sånn ca

takk for alle svar, både på forum og mail.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap