Tropheus Bilder (side 10)

Vibsi
Ånei så synd da... Men du gir deg vel ikke med tropheus for godt for det om :):):)


Gi seg... Kristian...? Og nei da. Han kommer til å henge med så lenge det finnes folk med Troffer. Ikke sant Kristian? Nå har han jo fått meg med så han får ikke lov å slutte... He...he... Hvem skal jeg da rådfører med.

Nei, det er synd med Kasakalawe. Men som Kristian sa: "Det hører til med idretten". Det som vi akvarister trenger er tid til hobbyen. Selv om du vet mye om hobbyen (som Kristian) så går det litt fort i svingen en gang i blant.

Men, men... en lærer for hvert feiltrinn en gjorde.
Får prøve å holde liv i denne tråden, så dermed legger jeg ved et bilde på en av de mest fargerike av pembaene jeg har her hjemme. Passer dessuten bra i disse juletider.
En ordentlig juletroffe det der! De blir det spennende og følge utviklingen på!

Stemmer det Badat, denne gangen gikk det alt for kjapt i svingen!
hei har et kanskje off topic spørsmål.
hvorfor er det relativt få som driver med tropheus fisker?
Er de vanskelige åfå til å leve?
Og dette er også en fisk jeg skjelden ser i butikkene, er det fordi jeg går i for få butikker, eller er dette en vanskelig art åfå tak i??

Har sett en del bilder av forskjellige tropheus den siste tiden og de er jo utrolig fine, så appsulut noen fisker jeg kunne ha tenkt meg selv, derfor disse spørsmålene.

må de gå i artskarr, eller kan man blande de sammen tanganyika? De kommer jo fra samme innsjøen, så vidt jeg vet.

Som dere sikkert merker så er ikke tanganyika/malawi min sterke side-men har utrolig lyst til å starte med tropheus.
Ken Myrseth
hei har et kanskje off topic spørsmål. hvorfor er det relativt få som driver med tropheus fisker? Er de vanskelige åfå til å leve? Og dette er også en fisk jeg skjelden ser i butikkene, er det fordi jeg går i for få butikker, eller er dette en vanskelig art åfå tak i?? Har sett en del bilder av forskjellige tropheus den siste tiden og de er jo utrolig fine, så appsulut noen fisker jeg kunne ha tenkt meg selv, derfor disse spørsmålene. må de gå i artskarr, eller kan man blande de sammen tanganyika? De kommer jo fra samme innsjøen, så vidt jeg vet. Som dere sikkert merker så er ikke tanganyika/malawi min sterke side-men har utrolig lyst til å starte med tropheus.


Jeg vil si at dette var on topic spørsmål jeg..
Grunnen til at du ser tropheuser så skjeldent i butikkene, er vel mange, men hovedgrunnen er vel at etterspørselen ikke er så stor fordi fiskene er dyre. De må gå i grupper- som igjen blir enda dyrere for eventuelle kunder. Tror ikke mange har solgt en gruppe med tropheus over disk til kunder som har handlet på impuls. Det sier seg selv at man ikke bruker akvarieplass til fisk man skjelden for solgt. De fleste som driver med tropheus i norge kjøper fisken sin privat. Enten oppdrett eller viltfangede grupper som har kommet inn til landet via svergie,danmark eller tyskland. Det er også her kvaliteten definitivt er best. Prøvde for en tid tilbake og bestille en gruppe med tropheus yngel via en av de største levrandørene til norske fiskeforhandlere. Alle fiskene var døde når de kom til akvariebutikken, prøver en gang til, med samme resultat. Det ble med det forsøket for og si det sånn.

Hvis jeg var deg ville jeg ikke ha vurdert kjøp av tropheus i butikk. De fleste holder prisene sine alt for høyt etter min personlige mening. Som et skrekkeksempel har jeg sett sp.ikola yngel til den nette sum av 599,- pr stk. Disse var 4 cm store. Skal man da ha 20 stk til den prisen må man ha god råd Som et eksempel tar jeg 75 kr stk for mine f1 ikola yngel. Har ikke sett så mange som selger yngel i norge, men det pleier og være mellom 75 og 100 kr stk. Den største fordelen ved og kjøpe privat, foruten prisen, er at man som oftest kan se foreldrene til yngelen man skal kjøpe. Det får du ikke når fisken kommer fra tsjekkia for og si det sånn.. Det er store forskjeller i kvaliteten på tropheuser.

Jeg har hatt tropheuser med litt forskjellig tanganyika, men ved best resultat ville jeg satset på hestneser (Spathodus erythrodon,Eretmodus cyanostictus og Tanganicodus irsacae), men det er mye annet som KAN fungere. Det viktigste er og gi tropheusene det de skal ha av plass, mat og innredning. Faktumet er at tropheuser fort kan stresse feil type fisk til døde..


Ingenting er noens sterkeste side i begynnelsen. Jeg har gikk på noen dyre bommerter i begynnelsen, så det er fornuftig og lære litt om disse fiskene får man begir seg på den tøffeste og mest fasinerende fisken man kan holde i akvarier etter mitt syn.

Er det noe du lurer på så fyr løs, vi begynner og bli en liten gjeng her, så vil tro du får mange svar!

Mvh,
Kristian
Vi savner spørsmål her. Så alle kommentarer er hjertelig velkomme.
Nedeunder er mine tolkning av spørsmålene

hvorfor er det relativt få som driver med tropheus fisker?
Høy pris som Kristian nevnte.

Er de vanskelige åfå til å leve?
Svaret er NEI. De er akkurat som andre fisker bare du tar forholdsregler og gi dem riktig behandling. Fiskene er jo fra Afrika så de er sterke som bare det.

Og dette er også en fisk jeg skjelden ser i butikkene, er det fordi jeg går i for få butikker, eller er dette en vanskelig art åfå tak i??
Nei, de finnes ikke i mange butikker grunnet høy pris.

må de gå i artskarr, eller kan man blande de sammen tanganyika? De kommer jo fra samme innsjøen, så vidt jeg vet.
Svaret er både ja og nei. Hvis du velger artskar da får du oppleve det som er typisk karakterisktikk til fisken og de yngler mer. Det går ann å ha flere tropheusgrupper i samme kar men da må det være av forskjellige arter.

Som dere sikkert merker så er ikke tanganyika/malawi min sterke side-men har utrolig lyst til å starte med tropheus.
Da synes jeg du skal være med å bidra til et lite tropheusmiljø her i landet. Vi må ta igjen svenske og danske. Som Kristian nevnte så du gjør det best ved å handle tropheus hos kjente folk i miljø. For det fins mange uryddige varianter ute. Bare sleng ut et jule ønske herinne så får du nok svar.
Da var tropheus sp red lunungwa gruppen på 18 stk i eget kar, og lufubuene på 32 stk i eget kar. de har hatt eget hus i 7 dager. de gikk sammen i 4 dager da ble de medisinert og det andre karet fikk hjørnefilter løsning.
samme timen som lufubuene ble flyttet til sitt eget kar og de andre fikk innredning i form av steiner ble det lek i karet til lunungwaene,
lufubuene brukte litt tid på og komme seg, de sto de første dagene og trykkte oppe i et hjørne på karet. men nå er de ute og svømmer,
BILDER KOMMER OM IKKE LENGE he he.
Men vi har som sagt hatt vannlekasje og jobber fortsatt med dette. så blir ikke mye tid til å studere fiskene så nøye enda.

livuane der er det ei som er spytteklar, skikkelig spiss hake og hu gjemmer seg litt bort nå. det er 3 yngel fra forigekull. disse klarer seg kjempe bra.

kiriza karet der er det ei som skulle ha spyttet men hu holder de fortsatt.
samt ei til men der veit vi ikke helt hvordan det ligger ann med tiden.
leptosomaene går også i det karet, det er registrert lek på disse å vi kan se ei med egg, håper det går bra med disse ynglene! vi mistet 5 stk sist gang. mistenker at herr calvus var sulten!

Vi håper flere hiver seg i det! det er verdens beste fisk men du må jobbe litt for og få resultater. men dette gjelder alle fisker, det som er at en feil med disse koster litt mere en litt feil med guppy. les og søk råd her og du er i gang. vi prøver med alle middler å få interessen opp her i bergen for tanganyika!
Takker så mye for svarene jeg fikk av Dere.
Har lest enda mere om tropheus fram til idag-og detter er en fisk som virkelig "tiltrekker"meg.
men jeg vil ikke slutte med det jeg driver med-660 L med diskuser, 128 L artskarr med L134 og 128 L artskarr med L144.

Så hvor stort karr mener Dere "eksperter" på tropheus at jeg bør innvestere i for å begynne med tropheus?
Tenker da på og kanskje ha 2-3 forskjellige typer sammen.
jeg vil anbefale minimum 325 l. Helst større
Ken Myrseth
Takker så mye for svarene jeg fikk av Dere. Har lest enda mere om tropheus fram til idag-og detter er en fisk som virkelig "tiltrekker"meg. men jeg vil ikke slutte med det jeg driver med-660 L med diskuser, 128 L artskarr med L134 og 128 L artskarr med L144. Så hvor stort karr mener Dere "eksperter" på tropheus at jeg bør innvestere i for å begynne med tropheus? Tenker da på og kanskje ha 2-3 forskjellige typer sammen.


Som Erik sier, 325l er en god start. Skal du ha flere varianter sammen, ville jeg med to underarter gått for minimum en 540l og ved tre minimum 720 l.
Men sist gang jeg hadde to forskjellige underarter sammen sverget jeg at det skulle bli siste gang. Fiskene farger på langt nær like bra ut, og du vil få mye mindre lek i karet. Dessuten ser det veldig fort litt "rotete" ut syns jeg..

Kast ut discusene!
Evolution
Da var tropheus sp red lunungwa gruppen på 18 stk i eget kar, og lufubuene på 32 stk i eget kar. de har hatt eget hus i 7 dager. de gikk sammen i 4 dager da ble de medisinert og det andre karet fikk hjørnefilter løsning. samme timen som lufubuene ble flyttet til sitt eget kar og de andre fikk innredning i form av steiner ble det lek i karet til lunungwaene, lufubuene brukte litt tid på og komme seg, de sto de første dagene og trykkte oppe i et hjørne på karet. men nå er de ute og svømmer, BILDER KOMMER OM IKKE LENGE he he. Men vi har som sagt hatt vannlekasje og jobber fortsatt med dette. så blir ikke mye tid til å studere fiskene så nøye enda. livuane der er det ei som er spytteklar, skikkelig spiss hake og hu gjemmer seg litt bort nå. det er 3 yngel fra forigekull. disse klarer seg kjempe bra. kiriza karet der er det ei som skulle ha spyttet men hu holder de fortsatt. samt ei til men der veit vi ikke helt hvordan det ligger ann med tiden. leptosomaene går også i det karet, det er registrert lek på disse å vi kan se ei med egg, håper det går bra med disse ynglene! vi mistet 5 stk sist gang. mistenker at herr calvus var sulten! Vi håper flere hiver seg i det! det er verdens beste fisk men du må jobbe litt for og få resultater. men dette gjelder alle fisker, det som er at en feil med disse koster litt mere en litt feil med guppy. les og søk råd her og du er i gang. vi prøver med alle middler å få interessen opp her i bergen for tanganyika!


Godt og høre at det går bra !

Calvus!? De spiser jo opp alt som er av yngel!!
Husk folken!
Ciklide er ciklide med alt det hører til, uavhenger av hvor de hører hjemme.
Hallo Bergen!
Sende dere en liten julehilse fra Oslo. Det ser ut som dere har utviddet en hel "butikk" med tropheus overthere. Han Kristian må vel ta turen snart slik som etterspørsel stiger her i landet. Hvor mange kar har dere nå. Jeg var ikke med i det siste. Jeg for min del har fått tak i et 340L som er nå under innkjøring. Det blir kanskje en ny gruppe til jul. Holde på å vurdere noe tilbud. Fikk dere tak i Argonite sand sist dere var her i Oslo? Tenkte å tilby dere kalksand som jeg har men var litt beskjeden å forslå det.

Mine troffer har blitt store og sterke. De har kraftig hode som går ned i en smal linje mot halefine. Jeg var en tur innom noe akvariebutikker og da ser jeg at mine troffer er en klasse for seg selv. De har kraft, fart og riktig kroppsform iht. fiskene i butikkene som er avmarget og slapp ut. Så konklusjon er at Kristian og co har gjort jobben sin.

Jeg håper å kunne vise bilde av det nye karet mitt snart.
Hei Martin
martin spec
Får prøve å holde liv i denne tråden, så dermed legger jeg ved et bilde på en av de mest fargerike av pembaene jeg har her hjemme. Passer dessuten bra i disse juletider.


Kan like godt fortsette når jeg først er i gang.
Kanskje vi skal døpe pembaene dine til juletroffe, Martin! He...he... De ser virkelig lovende ut med sterke farge allerede nå. Hvor har du fått tak dem Martin? Har du flere kar eller, og hva slags fisk?
Hei Ken
Ken Myrseth
Takker så mye for svarene jeg fikk av Dere. Har lest enda mere om tropheus fram til idag-og detter er en fisk som virkelig "tiltrekker"meg. men jeg vil ikke slutte med det jeg driver med-660 L med diskuser, 128 L artskarr med L134 og 128 L artskarr med L144. Så hvor stort karr mener Dere "eksperter" på tropheus at jeg bør innvestere i for å begynne med tropheus? Tenker da på og kanskje ha 2-3 forskjellige typer sammen.


Var det deg som ville bygge 660L i veggen og diskutert det med meg for en stund siden!? Det er ikke dumt å lese masse på forhold før en starter. Når som du har hatt discus vil jeg si at det blir lettere å starte med tropheus. De krever samme rutine når det gjelder vannbytte og stabilitet i vannkvalitet. Mens discus skal bare ha vanlig ferskvann krever tropheus rikelig med mineral i vannet og høyere Ph-verdi. Dette fikser du ved å blande inn Gh+, Kh+ og eventuell Tanganyika saltet.

L-maler har vært populær i det siste men interessen har nå falt til ro. Jeg husker en gang folk kriget for et par vanlig ancistrus og det gikk for 500 kroner. Ingen har rett til å fortelle deg hva slags fisk du ska holde. Det de kan gjøre er å oppmuntre deg til å holde den type fisken de selv holde. På den måten bygger det opp et lite samfunn som her f. eks. et lite "Tropheus community". Da har de noe å skravle med som jeg gjøre nå.

Skal du starte med tropheus bør du har et kar på minst 325L som forslått her. Hvor mange fisker bør du ha avhenger av din tålmodighet og hva du ønsker å oppleve av fisken. Uansett bør en gruppe være minst 15 stk. gjerne flere. Det letteste er å kjøpe en etablert gruppe med voksne fisker. Med etablert mener jeg gruppen har fungert sammen i minst et år slik at rangsordning er på plass. Skal du satse på yngler da bør antall økes til 25-30. Det siste liker jeg godt siden du lærer mest av fisken ved å studere dem fra de er små, rangsordning blir etablert mens de vokser opp sammen.
Skal du ha forskjellige tropheus så skal du passer på at det er forskjellige arter. F. eks. ikke moorii sammen med moorii, men moorii og en annen sp. red og eller sp. black. Duboisi regnes som den letteste men sp. black er den som yngler mest. Skal du ha flere arter der er minste antall per gruppe det samme (15). Dvs. du må ha større kar enn 325L, helst 540L som har den ideell lengde på 160cm. Da kan du ha opp til 50-60 stk. i 540L.

Kjøp fisken av folk som er herinne da har du garanti for opphav og friske fisker. Vi kjenner nesten fiskene til hverandre. De fleste av oss driver også med opprett eller importere selv. Bare for å holde kostnaden nede.
hei badat
Jepp det var meg som hadde planer om å bygge 660 L min inn i veggen.
Det ble ikke gjordt, det står i stuen med masse flotte diskuser, i veggen hadde jeg et 220 L med L134 og L144-det er nå byttet ut og jeg har bygd inn 2 artskarr over hverandre i veggen(med L134 og L144).

har faktisk tenkt på tropheus i lang tid, de er jo nestenlike fine som diskus.

Takker så mye for du/dere har tatt dere tid med å besvare spørsmålene mine ang tropheus fiskene.
Må nok endel overtalelse til fra min side for å få "lov" til å rigge et såpass stort karr til(har fått ja til å starte med saltvann igjen, og regner med at det blir neste proskjekt utover ny året engang)-kona kan være litt streng.

vil som sagt ikke slutte med noen av fiske typene jeg har, og det er jo begrenset på hvor mye vekt gulvet tåler før det begynner å "knele", har jo over 100kvm i kjelleren, men kan jo ikke starte med nye fisker og hjemme de bort i kjelleren.
Så hvordan jeg skal løse dette "problemet" er usikkert.

Men det er ihvertfall utrolig fine fisker dere driver med-og skjønner ikke at tropheus ikke er mere utbredt.
er jo noe av de "vakreste"fiskene som er(jeg liker ihvertfall farge kombinasjonene veldig godt)-hvordan "personlighet"de har vet jeg jo ikke, men det høres ut som en "morsom"fiske type.

Kommer tilbake til dere jeg, vis jeg tar skrittet ut og starter.
Hei Badat, pembaene har jeg kjøpt i Sverige hos Kent i Nol. Vet ikke noe utover det, regner med at de er damavlet eller fra en privat oppdretter. De har gode brede bånd, og som du ser er det ikke noe i veien med fargen.
Har også et kar med kun xenotilapia melanogenys "kilesa" f1 som er under tilvekst. Gleder meg til at hannene her begynner å farge for fult. Ellers så har jeg et kar med pseudotropheus demasoni gående, men begyner å bli litt lei disse. Kunne godt tenke meg en gruppe med kirsebær etterhvert. Hva med deg selv? hva har du selv for arter Badat?

For øvrig så har jeg fått første kull på pembaene, det ble 6 stk ikke værst med tanke på størrelsen på fiskene.

Ken Myrseth
Men det er ihvertfall utrolig fine fisker dere driver med-og skjønner ikke at tropheus ikke er mere utbredt.


Jeg tror det har noe med deres litt ømtålige fordøyelse å gjøre For det er absolutt ikke fiskens utseende og væremåte det er noe å utsette på, for det råder jo ingen tvil om at det er en veldig vakker fisk med en utrolig spennende atferd
Men de er i visse tilfeller sårbare for "bloat" eller det vi kaller bukvannssott. Mange akvarister som har mistet hele kolonier med Tropheus på det.... det er et eller annet med kostholdet vi gir dem, som ikke greier å matche helt det de får i naturen, sies det, og at det er derfor de har lett for å få dette.

Hadde det ikke vært for dette, ville jeg sannsynligvis stått på litt hardere for å få "lov" å ha et stort Tropheus-kar i stua! Men jeg tror nesten vi må bygge ut først :p
martin spec
Hei Badat, pembaene har jeg kjøpt i Sverige hos Kent i Nol. Har også et kar med kun xenotilapia melanogenys "kilesa" f1 som er under tilvekst. Gleder meg til at hannene her begynner å farge for fult. Ellers så har jeg et kar med pseudotropheus demasoni gående, men begyner å bli litt lei disse. Kunne godt tenke meg en gruppe med kirsebær etterhvert. Hva med deg selv? hva har du selv for arter Badat? For øvrig så har jeg fått første kull på pembaene, det ble 6 stk ikke værst med tanke på størrelsen på fiskene.


Utrolig at pembaene dine yngler allerede. Ja..ja.. noe er jo tidlig modnet enn andre. Kent hos Nol ciklide er kjent for gode fiske. De importerer fiskene selv. Xenotilapia melanogenys "kilesa" er jo en nydelig fisk, og for en nydelig fargekombinasjon de har. HVor mange av dem har du? La du merke til måten de bygger lekgroppen sin på, spennende ikke sant? Og Demasoni da gitt, de er også blitt kalt for Malawi tropheus vet du det? Og de har temperament til tusen du har sikkert merket det.
Jeg har hatt vanlige selskapsfisker, discus, malawi og diverse andre am. ciklider. Akkurat nå så har jeg bare tropheus og bare av moorii typer i hvert sitt artskar. Ha allerede et nytt kar i gang i tillegg til Red rainbow og Kasakalawe. Jeg lurte på om kirskebær som du nevnte er en tropheus, har hørt navnet et sted uten å huske hvor.
Kristian Hennig
[QUOTE=Evolution]Da var tropheus sp red lunungwa gruppen på 18 stk i eget kar, og lufubuene på 32 stk i eget kar. de har hatt eget hus i 7 dager. de gikk sammen i 4 dager da ble de medisinert og det andre karet fikk hjørnefilter løsning. samme timen som lufubuene ble flyttet til sitt eget kar og de andre fikk innredning i form av steiner ble det lek i karet til lunungwaene, lufubuene brukte litt tid på og komme seg, de sto de første dagene og trykkte oppe i et hjørne på karet. men nå er de ute og svømmer, BILDER KOMMER OM IKKE LENGE he he. Men vi har som sagt hatt vannlekasje og jobber fortsatt med dette. så blir ikke mye tid til å studere fiskene så nøye enda. livuane der er det ei som er spytteklar, skikkelig spiss hake og hu gjemmer seg litt bort nå. det er 3 yngel fra forigekull. disse klarer seg kjempe bra. kiriza karet der er det ei som skulle ha spyttet men hu holder de fortsatt. samt ei til men der veit vi ikke helt hvordan det ligger ann med tiden. leptosomaene går også i det karet, det er registrert lek på disse å vi kan se ei med egg, håper det går bra med disse ynglene! vi mistet 5 stk sist gang. mistenker at herr calvus var sulten! Vi håper flere hiver seg i det! det er verdens beste fisk men du må jobbe litt for og få resultater. men dette gjelder alle fisker, det som er at en feil med disse koster litt mere en litt feil med guppy. les og søk råd her og du er i gang. vi prøver med alle middler å få interessen opp her i bergen for tanganyika!


Godt og høre at det går bra !

Calvus!? De spiser jo opp alt som er av yngel!!

Ja jeg vet...men vi solgte jo 217 literen, og siden livuaene fikk 530 literen måtte alle tanganyika fiskene samles i et kar. Og da gikk det som det måtte med yngelen.. men den ene som lever is still going strong hehe
Den lever med kirizaene og leptosomaene. Det går helt fint. Både kirizaene og leptisene har lekt etter de kom i samme kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap