Algeproblem

Jeg har aldri vært plaget med alger før nå i det siste. Jeg klarer ikke å bli kvitt alge problemmet. Problemet kom når jeg fikk en stk oscar cikcilde i karet mitt. Etter han kom i hus har det grodd igjen med alge. Jeg har nå kjøpt ett nytt kar som er på hele 530L til oscaren så etter hvert skal jeg ha annen fisk i det karet som oscaren er i nå, men først vil jeg få bort all algen. Den tar jo knekken på plantene mine også Noen som vet hva som gjør at det gror igjen med alge?? Alle vannverdiene er i orden.
En sannsynlig årsak til at det blomstrer opp med alger til deg er at du overforer oscaren. En ting er at den er glupsk og spiser til det tyter, noe helt annet er at mye av maten kommer ut som avføring og er ypperlig algemat. Prøv å mat litt mindre. Prøv også med nye lysrør om det er lenge siden du har skiftet disse.
Husk at det er mange som hopper over innlegg som har tittelen "hjelp" forsøk å skriv noe om hva du spør om, så skal du se du får flere napp ;0)
Mener det var du som skrev i en annen tråd at du hadde hatt nitrat på over 100? I såfall vil jeg gjette på at det var da algene oppsto? De forsvinner ikke over natten selv om du har fått vannverdiene under kontroll nå.
Har hatt dette problemet lenger enn jeg hadde problem med NO3. Jeg har også trappet ned på foringen av oscar fisken. Han får bare litt mat i gangen.
Du skriver "alle vannverdiene er i orden", men det hjelper om du opplyser hva du egentlig har testet og hvilke verdier du fikk.

Alger oppstår gjerne ved f.eks. høye nitrat- og/eller fosfat verdier. Jeg tipper Oscaren din søpler til en del og dette skaper grobunn for alger.

Hvor ofte slamsuger du i karet med Oscar? Det behøves en del renholdsjobb når man holder fisk som griser så mye. Og hva fòrer du den med egentlig? Mye av fòret som gis slike fisker forurenser enormt og gir algevekst om man ikke passer på.
nye tester
Tok nye tester nå av vanet. Tok en NO2 og NO3 samt en NH3. NO3 viste en for høy verdi, viste 50mg/l. Har tatt en del vanns bytte hver dag på rundt en 10% nå i 3-4uker. Slamsuger hver gang jeg skifter vann.
Oscaren spiser mest bits av og til får han en agurk skive å av å til noen få biter med crab stikcs. Men jeg forer ham lite men ofte i stedet for et stort måltid.
Hva er det som gjør at vannverdien på NO3 er så høy?
No3 på 50+ er en algebombe i seg selv. Dette er vesentlig mer enn hva plantene er i stand til å forbruke, og da gliser algene stygt i skjegget (eller skjeggalgene :p). I tillegg antar jeg du med denne No3-mengden har en markant forhøyet forfatverdi i karet ditt.

Hvorfor blir No3 så høy? Jo, fordi det tilføres mer næring enn hva vannbytter og det biologiske miljøet i karet er i stand til å forbruke. Det hele er en balanse, tilfører man mye som gir No3, bytter en tilsvarende mye vann.
Med fremdeles 50mg\L eller mer, etter 3-4 uker med daglige vannbytter, tilsier at det er alt for mye fôr som gis. Planter som er ødelagte av alger vil være med på å øke verdien, altså en vond sirkel.

Anbefaler deg rett å slett å kutte fôring i 2-3 dager, der du bytter ut 25-30% av vannet i stedet for 10%. Rensk manuelt ut alger, med å pusse glass, fjerne algeinfiserte blader, rens av røtter\ stein og det som måtte være.
Gå så tilbake til nesten normale rutiner; reduser fôrmengden noe, selv om fisken logrer som bare fy etter mer. Oscar er aldri fornøyd med det som er gitt

Algene kan også henge sammen med for lite, for mye, eller feil lys i karet. Hvor mange rør har du, og hvilke\ hvilken styrke? Nye eller gamle?

PS: på sikt tror jeg du kan glemme de plantene dine. Oscar er ikke akkurat redd for å omøblere litt om den finner dette for godt Har sett store oscar røske løs store løkplanter, som om de ikke satt fast i det hele tatt. Sterke fisk, dette!!
Hehe han har nok omøblert ett par ganger i tanken min ja. I dag har jeg hatt en stor rengjøring av tanken min. Skiftet 40-50% av vannet samt skrapet alge av glasset. Håper dette hjelper på vannverdien min etterhvert, skal teste vannet på nytt igjen etter hvert. Tenkte Oscar skulle få roe seg ned litt før jeg tester vannet, han blir litt hissig når jeg begynnet å rote med plantene å kniper av blader å tømmer vann hehe. Har i tillegg satt i gang en innvendig pumpe i tillegg til den utvendige. Skaper litt mer sirkulasjon i vannet og Oscar ser ut til å like dette veldig godt. Vet ikke om det hjelper på vann verdiene etterhvert men håper på det. Noen som vet om det kan hjelpe etterhvert??
Økt filtrering vil kun ha effekt på No2 og Nh3\ Nh4+, ikke No3. No3 er ett "sluttprodukt" av den biologiske nedbrytingen.

Det er noen måter å bli kvitt No3 på:
- Økte vannbytter.
- Redusert tilførsel av biologisk nedbrytbart materiale.
- Økt plantevekst (planter forbruker No3)
- Spesialfiltre, med anaerob filtrering. Dette er krevende å få til, og koster en del. Det finns spesielle filtermasser som har gigant-overflate, som skal gi anaerob filtrering i vanlige filtre (JBL MicroMech). Hvor god, om noen i det hele tatt, effekten er, er usikkert. Skal teste denne ut i løpet av året.
- Filtre beregnet for å "forbrenne" No3. F.eks Juwel har grønne svamper til sine filtre, med noen kapsler inni. Akkurat hva det er i disse som beiter på No3 er jeg usikker på. Virker ca 6 uker, så må disse erstattes med nye svamper.
- Jeg mener at Zeolitt skal kunne binde opp noe No3. Zeolitt er ett vulkansk materiale, som vil mettes etterhvert. Når metting er oppnådd, "lades" zeolitten med å legges i svakt saltbad i ett døgn. Hvor god effekt denne har er jeg ekstremt usikker på.
- Kjemisk bekjempelse. Tetra har ett par produkter som skal binde No3. Har testet den i graulert form rett etter at denne kom til det norske markedet. Effekten da var totalt manglende.
Har i ettertid lest at flere har positiv effekt av denne.
Frank Angell
- Kjemisk bekjempelse. Tetra har ett par produkter som skal binde No3. Har testet den i graulert form rett etter at denne kom til det norske markedet. Effekten da var totalt manglende. Har i ettertid lest at flere har positiv effekt av denne.

Jepp. Jeg har veldig erfaring med denne. Dessverre har kulene veldig lyst til å bli med ut når jeg slamsuger. Jeg slet en god stund med skyhøy NO3 i 63-literen min for noen år siden (mistenker vel egentlig at den var "lettere" overbefolket på den tiden). Ikke snakk om at jeg fikk ned mengden NO3. Så kjøpte jeg et brukt akvarium, og fikk med en boks med disse kulene. "Skitt au, jeg kan jo prøve dem", tenkte jeg. Og plutselig var mengden NO3 under kontroll! Nå bruker jeg disse kulene kun i noen av akvariene, de akvariene der det er størst sjanse for nitratproblemer. Akvarier der jeg har daglige vannskifter eller vannskifter flere ganger i uka, trenger jeg dem ikke (som f.eks. hos discusene og kulefiskene). Der er utskiftninga av vann så stor at nitratnivået aldri rekker å bli særlig høyt. Dessuten er jeg usikker på hvordan det er å stappe disse kulene ned i sanden. Jeg har bare testet dem ut i akvarier med grus, og nå har jeg ikke så mange igjen av dem.
Har vurdert å kjøpe noe algestopper på Zoo neste gang jeg stikker nesen innen for døren der. Regner med det ikke blir så veldig lenge til Skal vertfall skifte mer vann nå like mange ganger som jeg har gjort før å se om det hjelper på No3. Om et par uker så flytter Oscar inn i et større kar Da blir det litt andre rutiner på fôring etc. Vi satser på det beste
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap