Discus, innvollsorm og Flubenol
Jeg skal visst igjennom det som heter fiskesykdommer her i huset. Jeg kom hjem fra ferie på tirsdag, og så kjapt at tilstanden i discuskaret var heller laber (fuglepasseren min hadde ikke gjort noe som helst med fiskene ). Den minste pingla var faktisk døende, og døde dagen etter. Minst to andre hadde silikonavføring. Jeg antar at dette er innvollsorm. Jeg hadde heldigvis bestilt Flubenol før jeg reiste på ferie, så denne var ankommet i mellomtiden. En dose ble hatt i karet i går.
Men jeg bekymrer meg for disse fiskene. De bruker ikke å være forsiktige i matfatet, men nå har jeg faktisk ikke sett dem spise siden jeg kom hjem. Vil matlysten komme tilbake sakte, men sikkert de nærmeste dagene, eller er løpet så kjørt når de slutter å spise at det nå vil gå den andre veien? Er det noen som har erfaring med Flubenol og discus? Hvor lang tid må jeg forvente at det tar før det begynner å hjelpe? Er det noe annet jeg kan gjøre for å hjelpe stakkarene mine? Jeg skulle så veldig gjerne ha fått dem til å spise. De trenger energien de kan få fra maten til å bli bedre. Noen av problemet da jeg var borte, var at fuglepasseren ikke orket å forholde seg til noe som hadde med fiskene å gjøre. Dermed hoppet hun over alt, med resultatet at discusene gikk uten vannskifte i 2 uker, og at de også gikk tom for mat fra foringsautomaten (hvor lenge maten varte, vet jeg ikke). Jeg vil tro at fiskene ble svekket av dette. De har fått flere vannskifter siden jeg kom hjem, men mat får jeg altså ikke i dem.
Huff! Det var ikke dette jeg ville møte da jeg kom hjem fra ferie...
Men jeg bekymrer meg for disse fiskene. De bruker ikke å være forsiktige i matfatet, men nå har jeg faktisk ikke sett dem spise siden jeg kom hjem. Vil matlysten komme tilbake sakte, men sikkert de nærmeste dagene, eller er løpet så kjørt når de slutter å spise at det nå vil gå den andre veien? Er det noen som har erfaring med Flubenol og discus? Hvor lang tid må jeg forvente at det tar før det begynner å hjelpe? Er det noe annet jeg kan gjøre for å hjelpe stakkarene mine? Jeg skulle så veldig gjerne ha fått dem til å spise. De trenger energien de kan få fra maten til å bli bedre. Noen av problemet da jeg var borte, var at fuglepasseren ikke orket å forholde seg til noe som hadde med fiskene å gjøre. Dermed hoppet hun over alt, med resultatet at discusene gikk uten vannskifte i 2 uker, og at de også gikk tom for mat fra foringsautomaten (hvor lenge maten varte, vet jeg ikke). Jeg vil tro at fiskene ble svekket av dette. De har fått flere vannskifter siden jeg kom hjem, men mat får jeg altså ikke i dem.
Huff! Det var ikke dette jeg ville møte da jeg kom hjem fra ferie...
Postet 20.04.07 kl 22:56
Flubenol-15 er kurrante greier. Det som er viktig er å unngå for lav dosering. Flubenol er hurtigvirkende og ufarlig inntil 10 ganger anbefalt dose.
Bytt vann med 30 % daglig, unngå overforing. Sørg for at tempen er 29 grader. Ekstra lufting i karret i en periode er greit.
Gi røde mygg for å starte de opp. Deretter oksehjerte for å få opp pondus på dem. Ikke gi oksehjerte før de tar mygg da oksehjerte som ikke blir spist forurenser mye.
Postet 20.04.07 kl 23:20
De vil ikke en gang røre mygglarvene ennå. Og det skremmer meg virkelig. Normalt elsker de det! Og mengden silikonbæsj som kommer ut av dem nå er virkelig disgusting! Ja, de har det, alle sammen. De er slappe som jeg aldri har sett dem før. Av en eller annen merkelig grunn er pustefrekvensen lavere enn normalt.
Postet 20.04.07 kl 23:35
Postet 21.04.07 kl 00:57
Man kan jo kalle det en liten framgang: til frokost i dag spiste en av discusene en mygglarve (Jippi!). Den forsøkte seg også på noe grønt som fløt forbi, men det ble spyttet ut igjen. De hermer tydeligvis etter eieren når det gjelder matlysten på morgenen. Men en mygglarve er tross alt bedre enn ingen. Jeg kan heller ikke se den avskyelige avføringen fra noen av dem i dag heller (noe så vanvittig disgusting. Jeg får ståpels, bare ved tanken). Jeg håper at det var restene av parasittene som kom ut i går, og at det fra nå av vil gå framover (selv om det foreløpig er snakk om luseskritt (nei ikke museskritt, det blir for stort...)). Jeg skal gi dem myggiser videre framover også, så får vi håpe at de andre tar litt mer til vettet etterhvert også. De skulle bare visst hva som venter dem om 2-3 uker: Vanvittig mye mer plass! 2-3 ganger så mye plass, faktisk! Så jeg må se å få dem friske innen den tid!
Postet 21.04.07 kl 11:59
Postet 21.04.07 kl 16:53
Jeg har tenkt den tanken, ja. Nå så jeg at noe av den ekle guffa kom ut av den ene discusen igjen. Egentlig burde jeg behandle flere akvarier, ettersom dette er et akvarium som jeg bruker den In-Out-greia i, så smitte kan nok ha blitt overført til noen av de andre. Dessverre har jeg ikke så mye Flubenol igjen etter all elendigheten jeg kom tilbake til etter ferien, og jeg har ikke penger til å bestille igjen før 1. mai. Men jeg har heldigvis nok igjen til to behandlinger i dette akvariet Jeg trodde faktisk at bikkja hadde gjort kål på den siste posen, slik hun gjorde med annen medisin rett før ferien. Men jammen fant jeg den mellom putene i sofaen i ettermiddag. Da var lettelsen stor, ettersom det altså er den siste jeg har igjen. Puh!
Ellers så tror jeg faktisk det går rette veien nå. Ved forrige foring med mygglarver var det ingen som rørte de i det hele tatt, ikke en gang den som tok ei larve på morgenen. Men nå kasta jeg nettopp oppi en ny blokk, og da var det faktisk en av dem som spiste litt Den var ikke akkurat overentusiastisk, men den spiste litt nå og da, så til sammen ble den vel sånn passelig halvmett - til eierens store glede. Jeg så faktisk en annen discus som også nappa tak i en larve og spiste. Så nå har jeg en som har begynt å spise litt, to som har spist ei larve hver og to som ikke har rørt noe ennå, samt Lillefjerten som døde. Men Lillefjerten var ganske svekket i utgangspunktet, ettersom den aldri turde å spise noe særlig av oksehjerteforet. Dessverre er den discusen som nå er minst, blant de to som ikke har rørt mat ennå, og det er også den discusen jeg nå så hadde ut av seg mer av denne ekle guffa. Trøsten får vel være at det er bedre at den får ut av seg den ekle guffa, enn at den fortsatt er inni tarmene... Men den ser ganske skral ut, stakkars.
Vel, da tar jeg et skikkelig vannskifte i kveld, og så tar jeg en ny solid dose Flubenol. Og så krysser jeg fingrene for at de er litt sprekere i morgen. Men jeg synes de er litt mindre slappe nå, selv om de fortsatt er fryktelig slappe. Det ser ut som om vannet i akvariet skulle være sirup i stedet. Alt går liksom i sakte film. Hvorfor er egentlig discus så mye mer utsatt for sånt enn andre fisker? Jeg har noen algespisere sammen med dem (veldig feite sådanne), og de virker helt uberørt av det hele.
Ellers så tror jeg faktisk det går rette veien nå. Ved forrige foring med mygglarver var det ingen som rørte de i det hele tatt, ikke en gang den som tok ei larve på morgenen. Men nå kasta jeg nettopp oppi en ny blokk, og da var det faktisk en av dem som spiste litt Den var ikke akkurat overentusiastisk, men den spiste litt nå og da, så til sammen ble den vel sånn passelig halvmett - til eierens store glede. Jeg så faktisk en annen discus som også nappa tak i en larve og spiste. Så nå har jeg en som har begynt å spise litt, to som har spist ei larve hver og to som ikke har rørt noe ennå, samt Lillefjerten som døde. Men Lillefjerten var ganske svekket i utgangspunktet, ettersom den aldri turde å spise noe særlig av oksehjerteforet. Dessverre er den discusen som nå er minst, blant de to som ikke har rørt mat ennå, og det er også den discusen jeg nå så hadde ut av seg mer av denne ekle guffa. Trøsten får vel være at det er bedre at den får ut av seg den ekle guffa, enn at den fortsatt er inni tarmene... Men den ser ganske skral ut, stakkars.
Vel, da tar jeg et skikkelig vannskifte i kveld, og så tar jeg en ny solid dose Flubenol. Og så krysser jeg fingrene for at de er litt sprekere i morgen. Men jeg synes de er litt mindre slappe nå, selv om de fortsatt er fryktelig slappe. Det ser ut som om vannet i akvariet skulle være sirup i stedet. Alt går liksom i sakte film. Hvorfor er egentlig discus så mye mer utsatt for sånt enn andre fisker? Jeg har noen algespisere sammen med dem (veldig feite sådanne), og de virker helt uberørt av det hele.
Postet 21.04.07 kl 18:29
Det som er poenget er at discus kan ha parasitter som er tilstede, men discusen holder de i sjakk. Så oppstår det en eller annen situasjon som svekker fisken og dermed får parasittene overtaket.
Situasjonen blir oppdaget og man setter inn tiltak. Det være seg bytting av vann, medisiner, høynet temperatur. Vannkvaliteten øker og discusen begynner igjen å få tak på parasittene.
Jeg kjører alle nye discuser gjennom en karantene der jeg håndterer gjellemark, innvolsorm og flaggellater. Når dette er gjort og de har vært symptomfrie i en måned får de hilse på hovedkarret. Gjør man dette slipper man overraskelser når noe skjer.
Discus går galant i 14 dager uten fór og vannbytte. Det man skal huske på er at hvis det fóres skal de også byttes vann.
Postet 21.04.07 kl 19:08
Geir KristiansenDiscus går galant i 14 dager uten fór og vannbytte. Det man skal huske på er at hvis det fóres skal de også byttes vann.
Tja...dette er discus under oppvekst, så jeg antar at det er litt mer krise. Men problemet her var at den som jeg stolte på skulle stelle fiskene mine mens jeg var borte, ikke gjorde det Jeg gjorde alt klart, slik at det bare var å skru på krana, og skru igjen. Vel, nesten bare å skru på krana og igjen. Men, den gang ei... Det ble visst for komplisert... Sukk! Enda større krise var det selvsagt at coryyngelen hverken fikk nytt vann eller mat på to uker heller. Utrolig at noen overlevde i det hele tatt. Vel, det var dagens hjertesukk...
Postet 21.04.07 kl 20:00
DE SPISER! Takk og pris! De spiser! Ikke mye. Ikke overivrige, akkurat, men de spiser! Den ene rushet faktisk bort til myggisene da jeg slapp maten ned i vannet. Den var ikke overivrig da det kom til å spise maten, men det går framover. Puuuuh! Jeg er lettet. Nå har jeg faktisk sett 4 av 5 spise! Den minste fjerten, derimot, har jeg ikke sett ta til seg mat ennå. Men det kommer forhåpentligvis etterhvert med den også. Takk og pris for Flubenol! Det er et vidundermiddel!
Et siste spørsmål: Hvor lenge kan slike parasitter overleve på utstyr som har vært brukt i akvariet (men som nå ligger tørt)? Jeg spør fordi jeg er nervøs for å bruke den samme greia jeg har brukt til å skifte vann i discuskaret. Men den har ligget tørt i to dager nå. Er det da fortsatt fare for smitte over til de andre akvariene?
Et siste spørsmål: Hvor lenge kan slike parasitter overleve på utstyr som har vært brukt i akvariet (men som nå ligger tørt)? Jeg spør fordi jeg er nervøs for å bruke den samme greia jeg har brukt til å skifte vann i discuskaret. Men den har ligget tørt i to dager nå. Er det da fortsatt fare for smitte over til de andre akvariene?
Postet 22.04.07 kl 13:06
Postet 22.04.07 kl 15:49
Ett lite tips; Tarmparasitter som dauer, kan fort stoppe igjen ett vist system i fisken. Diskus har ganske heftig tarmsystem, og er nok derfor ikke de som er mest utsatt for dette.
Artemia, spesielt nyklekket sådann, skal ha en god effekt for å rense tarmsystemet for døde parasitter. Hvor stor effekt en egentlig snakker om, er vel ikke helt godt å si uten obduksjon. Endoskopi er vel ikke det som er lettest å verken utføre, eller få utført, på fisk
Tror nesten selv at jeg er dønn nødt til å få tak i noe flubenol, mine vil på liv og død ikke røre metro bits. Størstekaren har nå ikke spist (som jeg vet) på nærmere 6 uker...
Ser at det tyter orm når jeg kjørte en kur med prazi, men ikke tilstrekkelig.
Forresten og OT; er det noen som har hatt negative effekter med bruk av nettopp Prazi? Mine to gjenlevende fikk store respirasjonsvansker\ hyperventilerte som blåsebelger på kurens siste dag. Dette på tross av god gjennomlufting av vannet...
Artemia, spesielt nyklekket sådann, skal ha en god effekt for å rense tarmsystemet for døde parasitter. Hvor stor effekt en egentlig snakker om, er vel ikke helt godt å si uten obduksjon. Endoskopi er vel ikke det som er lettest å verken utføre, eller få utført, på fisk
Tror nesten selv at jeg er dønn nødt til å få tak i noe flubenol, mine vil på liv og død ikke røre metro bits. Størstekaren har nå ikke spist (som jeg vet) på nærmere 6 uker...
Ser at det tyter orm når jeg kjørte en kur med prazi, men ikke tilstrekkelig.
Forresten og OT; er det noen som har hatt negative effekter med bruk av nettopp Prazi? Mine to gjenlevende fikk store respirasjonsvansker\ hyperventilerte som blåsebelger på kurens siste dag. Dette på tross av god gjennomlufting av vannet...
Postet 22.04.07 kl 18:15
Nåh! Artemia er gode nyheter. Jeg har klekking gående, jeg, pga. coryyngelen! Vel, da vet jeg hvem som skal få restene når jeg nå skal tømme klekkeren for å sette i gang en ny runde i kveld!
Når det gjelder Prazi, leste jeg på the Puffer Forum at Prazien tar livet at parasittene ved at den skaper konstante sammentrekninger av parasittens muskler (eller noe sånt - jeg husker ihvertfall det med sammentrekningene/krampene). Hvis dette er fakta, burde nok vertsfisken kjenne det når parasittene tar kvelden, ja. Jeg synes også jeg husker at Mona opplevde at coryene begynte å klø seg verre enn de allerede gjorde da hun medisinerte med Prazi (men akkurat det bør vel egentlig hun uttale seg om). Jeg ble faktisk nesten frarådet å bruke det på kula mi da jeg mistenkte innvollsorm der, ettersom denne måten å kverke dem på kunne føre til infeksjoner hos verten. Dette var riktignok i forbindelse med kuler, men medisinen fungerer jo mer eller mindre likt uansett.
Når det gjelder Prazi, leste jeg på the Puffer Forum at Prazien tar livet at parasittene ved at den skaper konstante sammentrekninger av parasittens muskler (eller noe sånt - jeg husker ihvertfall det med sammentrekningene/krampene). Hvis dette er fakta, burde nok vertsfisken kjenne det når parasittene tar kvelden, ja. Jeg synes også jeg husker at Mona opplevde at coryene begynte å klø seg verre enn de allerede gjorde da hun medisinerte med Prazi (men akkurat det bør vel egentlig hun uttale seg om). Jeg ble faktisk nesten frarådet å bruke det på kula mi da jeg mistenkte innvollsorm der, ettersom denne måten å kverke dem på kunne føre til infeksjoner hos verten. Dette var riktignok i forbindelse med kuler, men medisinen fungerer jo mer eller mindre likt uansett.
Postet 22.04.07 kl 18:36
Postet 22.04.07 kl 18:39
DyrehagenFant det: "I wouldn't use prazipro, it kills the parasites by forcing their muscles to contract until they die, this can on occaision lead them to splitting in the host fish leading to infection. " Så da kan man jo tenke sitt...
Der havnet nesten flaska i søpla... Tarmparasitter har jo borret seg fast i tarmveggen, og kan jo fort rive denne i filler...
Mener å huske at Geir hadde en tråd med en flott diskus med tarmprolaps. Ser ikke bort i fra at det er en sammenheng her.
Flubenol neste!!!
Postet 22.04.07 kl 19:10
Frank AngellMener å huske at Geir hadde en tråd med en flott diskus med tarmprolaps. Ser ikke bort i fra at det er en sammenheng her.
Husker også den, ja. Det synet glemmer man ikke så lett. Urrrk!
Men jeg skal beholde Prazi-en likevel. Discus har jo også en tendens til å få gjellemark (Hah! DET har jeg faktisk ikke hatt her ennå! Ikke som jeg vet om, ihvertfall...). Men jeg tror faktisk at Flubenol skal fungere mot det også. Skalvise...flukes, er ikke det det samme som gjellemark? I så fall skal Flubenol hjelpe mot det også: Flukes, tapeworms and other helminths (hva nå helminths er). Jeg har ihvertfall blitt "frelst" når det gjelder dette middelet. Det ser ut til å fungere mot det meste. Det har faktisk også hjulpet mine virussyke maller. Ikke at det har hjulpet mot selve sykdommen, men det har på en måte gjort symptomene "renere". Dvs. at de ikke har fått all dritten som kan følge med ved siden av sykdommen, som sopp og andre ekle sekundære infeksjoner. Den tredje L-200-malla mi hadde fått dette ekle da jeg kom hjem fra ferie, og jeg ser stor forskjell på hvordan den ser ut etter at jeg putta nedi Flubenol. Det ser guffent ut når sykdom som ser ekkel ut i utgangspunktet også fører med seg litt sopp i sårene. Nå ser den altså mye bedre ut, så jeg tror denne greier seg også
Jeg har faktisk putta Flubenol i det pestbefengte karet også denne uka, så får vi se hva som skjer der. Det er vel omtrent det eneste jeg ikke har prøvd der. Men jeg skal følge nøye med der. Det karet er overfylt av sandsnegler, og de kan ta kvelden ved bruk av denne medisinen, og da har jeg en tikkende ammoniakk/nitrittbombe gående. Ikke for det: Mona klagde over at pestsneglene hos henne overlevde helt fint...
Postet 22.04.07 kl 19:31
Flubenol skal ha god effekt på gjellemark, så det har du sikkert kvittet deg med, siden du har brukt denne.
Jo mer jeg leser om denne, jo er ser jeg at denne skulle ligget i kilovis i en eller annen skuff her heime
Jeg kommer nok til å jobbe en vis kroppsdel av meg for å få åpnet for import av denne, enten rett til private, eller via noen som har autorisasjon for å ta inn slikt. Så får man se om man lykkes, da ;p
Jo mer jeg leser om denne, jo er ser jeg at denne skulle ligget i kilovis i en eller annen skuff her heime
Jeg kommer nok til å jobbe en vis kroppsdel av meg for å få åpnet for import av denne, enten rett til private, eller via noen som har autorisasjon for å ta inn slikt. Så får man se om man lykkes, da ;p
Postet 22.04.07 kl 19:37
Prazipro, dosering og erfaring
Mulig jeg burde ha postet denne som egen tråd, men jeg får eventuelt endre dette senere.
Erfaringer med PraziPro
Den senere tid har det vært en voldsom eksplosjon av akvarister som har benyttet muligheten til å kjøpe PraziPro fra Rocky Mountain Discus.
Fordelen med PraziPro er at den kommer i flytende form og dermed enkel å dosere. På flasken står mengden som skal benyttes og den er 5 ml per 20 gallon (75,72 liter) vann. Dette skal da utgjøre 2,5 mg/liter. Denne doseringen er for lav slik at effektiv behandling mot gjellemark ikke vil fungere med denne doseringen.
Praziquantel i pulverform doseres med 5 mg/liter. Det siste halvåret har vi ved flere anledninger forsøkt å få fjernet gjellemark fra VF discus med PraziPro. Kuren blir satt inn med 2,5 mg/liter og først ser dette lovende ut. Etter 14 dager er fisken tilbake til start med gjellemark og det hele.
Jeg begynte da å søke informasjon og rådførte meg med flere discuseiere. Det jeg kom fram til var at doseringen med PraziPro var feil samt at lengden på kuren ikke var lang nok. Det som også kom frem var at det var flere som hadde erfart at PraziPro kunne medføre en enorm bakterieoppblomstring og gi verre problem enn gjellemark. Samtidig ble det også klart at kuren måtte forlenges slik at denne skulle gå over 14 dager.
Når det gjelder innvollsorm og PraziPro så er det rett at denne skaper sammentrekning i muskulaturen på ormen slik at den ikke klarer å holde seg fast inne i fisken. Praziquantel har vært benyttet på discus lenge og dette er ikke noe stort problem for disse.
Siden jeg allerede hadde problemet med gjellemark og ikke kunne flytte discusene før dette problemet var løst valgte jeg å gjøre følgende.
- Doseringen ble økt til det dobbelte, altså 10 ml per 20 gallon
- Kuren ble kjørt tre påfølende ganger, altså i 15 dager
- Kraftig vannbytte og rengjøring av karret ved hver påfylling(hver femte dag)
- Meget sterk utlufting av vannet med luftpumpe.
- Kuren ble gjennomført i et BB karantenekar
- Foring ble holdt på et minimum, kun med røde mygglarver
Resultatet av denne ”hestekuren” er at gjellemarken ser ut til å være utryddet. Fiskene tok kuren med stoisk ro. Redusert matlyst etter endt kur.
Med denne kuren ser det ut som PraziPro gjør jobben, men man skal være klar over at dette bør gjøres i et rent karantenekar. Jeg vil ikke anbefale denne hestekuren til alle. Man skal være klar over at dette kan gå galt og da må man være i stand til å flytte discusen over i et nytt kar for å berge stumpene.
Har i ettertid skaffet meg Praziquantel i pulverform og vil foretrekke å benytte dette i stedet for PraziPro. Det skal også sies at hvis jeg har PraziPro for hånden og mangler Praziquantel i pulverform så kjører jeg gjennom kuren med PraziPro.
Postet 22.04.07 kl 19:40
Takker, Geir Ingen problemer med posting av sånt i mine tråder, ihvertfall. Jeg suger til meg kunnskap når jeg kan. Godt å ha liggende i bakhodet at Prazien bør doseres sterkere. For jeg har fortsatt ei flaske stående i skapet, jeg. Av og til er det greit å ha flere muligheter til medisiner ved sykdom.
Men akkurat nå ser det ihvertfall ut som at Flubenol gjør jobben sin med discusene mine. De blir sakte, men sikkert bedre I dag kan jeg faktisk ikke huske å ha sett den motbydelige avføringa heller. Jeg hadde faktisk en pakke med deworm bits på luringa også, men de ville ikke ha hjulpet denne gangen, ettersom fiskene ikke ville spise. Pakken med metro bits ble derimot fortært av Lillekrapylet (=bikkja).
Hadde jeg hatt igjen mer enn den ene pakka med Flubenol jeg har tenkt å gjøre kål på de nærmeste dagene, skulle jeg sendt litt opp til deg, Frank. Men, jeg tror du kan få oversendt fra England ganske kjapt, hvis du ber om det. Fyren jeg har hatt kontakt med, virker veldig ålreit. Han har opplevd en gang at Flubenolen har blitt stoppet på grensa inn til Norge, trolig pga. at det er hvitt pulver (og det er som kjent ikke alltid like hyggelig å få i brevs form). Men, han fortalte meg også at det eneste som skjer er at det blir sendt til Engelske myndigheter, og derfra tilbake igjen til han. Hvorpå han egentlig bare sender det på nytt til kunden...
Men akkurat nå ser det ihvertfall ut som at Flubenol gjør jobben sin med discusene mine. De blir sakte, men sikkert bedre I dag kan jeg faktisk ikke huske å ha sett den motbydelige avføringa heller. Jeg hadde faktisk en pakke med deworm bits på luringa også, men de ville ikke ha hjulpet denne gangen, ettersom fiskene ikke ville spise. Pakken med metro bits ble derimot fortært av Lillekrapylet (=bikkja).
Hadde jeg hatt igjen mer enn den ene pakka med Flubenol jeg har tenkt å gjøre kål på de nærmeste dagene, skulle jeg sendt litt opp til deg, Frank. Men, jeg tror du kan få oversendt fra England ganske kjapt, hvis du ber om det. Fyren jeg har hatt kontakt med, virker veldig ålreit. Han har opplevd en gang at Flubenolen har blitt stoppet på grensa inn til Norge, trolig pga. at det er hvitt pulver (og det er som kjent ikke alltid like hyggelig å få i brevs form). Men, han fortalte meg også at det eneste som skjer er at det blir sendt til Engelske myndigheter, og derfra tilbake igjen til han. Hvorpå han egentlig bare sender det på nytt til kunden...
Postet 22.04.07 kl 20:07
Den som trodde at alt var over, må tro om igjen. Dagen etter at jeg jublet over at de spiste igjen, var matlysten borte igjen, samt at minstemann hadde begynt å tyte ekkel avføring igjen. En ny og kraftigere runde med Flubenol er hatt oppi akvariet, etter et solid vannskifte, og nok en gang tyter det ekle ting ut av dem alle. Stakkars dyr. Men nå spiser de ikke igjen. Når jeg slipper nedi mygglarvene, fyker noen få borttil, liksom for å spise, men smaker gjør de ikke. Ingen av dem! I dag passet til og med noen av fiskene på maten som hadde sunket, slik at ingen andre skulle få. Men de spiser det ikke for det, kun passer på!
Jeg begynner å bli bekymret (som om jeg ikke har vært det hele tiden...) Råd tas imot med takk!
Hvordan i alle dager skal jeg få i dem mat igjen?
Og hva hvis Flubenolen ikke greier å få dem helt frisk denne gangen heller? Jeg har både Prazi og deworm bits tilgjengelig, men deworm bits er det ikke noe vits i, ettersom fiskene ikke spiser. Jeg har andre medisiner tilgjengelig også, men ønsker å holde meg langt unna dem, ettersom de trolig kverker filterbakterier. Dessuten tviler jeg også på om de er så veldig effektive mot innvollsorm (jeg skrev først innvollsork - likte feilskrivingen, egentlig )
Jeg begynner å bli bekymret (som om jeg ikke har vært det hele tiden...) Råd tas imot med takk!
Hvordan i alle dager skal jeg få i dem mat igjen?
Og hva hvis Flubenolen ikke greier å få dem helt frisk denne gangen heller? Jeg har både Prazi og deworm bits tilgjengelig, men deworm bits er det ikke noe vits i, ettersom fiskene ikke spiser. Jeg har andre medisiner tilgjengelig også, men ønsker å holde meg langt unna dem, ettersom de trolig kverker filterbakterier. Dessuten tviler jeg også på om de er så veldig effektive mot innvollsorm (jeg skrev først innvollsork - likte feilskrivingen, egentlig )
Postet 25.04.07 kl 21:13