Hvorfor mister slørhalen min skjellene sine..!?

Hei!

Den ene slørhalen min (Max-Harry) har mistet noen av skjellene sine (4-5 stk.) på den ene siden av kroppen. Den har også fått to hvite små "utvekster", en ved ryggfinnen og en bak ved halen. Disse ser mest ut som små hvite skinnrester som har løsnet fra skinnet. Noen som vet hva dette er og eventuelt hvilken behandling jeg bør gi slørhalen?

Slørhalen har levd i akvariet i snart 6 mnd og er ca. 7 cm med halen. Han er i et akvarium på ca. 70 ltr. sammen med kun en annen slørhale, + to klovnepleco. Han ser rask og fin ut, og spiser helt som normalt.

Håper noen kan svare meg raskt, slik at jeg rekker å kjøpe eventuelle medisiner i dag før dyrebutikken stenger klokken 17.00!

Jeg har postet dette innlegget i to fora (sykdom og nybegynner), slik at alle ser det..
Kan du prøvre å ta bile(r). Høres litt ut som det som skjedde med en av mine black molly.
Hmm..
Hei Jarle!

Hva skjedde med Black Mollyen din da?

Har bare mobilkamera, og "utvekstene" er så små at jeg ikke greier å ta et skarpt nok bilde.. Får ikke med detaljene. :S Har sett litt mere på fisken nå, og det kan se ut til at den har skadet seg på ett eller annet vis slik at ett enkelt skjell har løsnet halveis. Det henger på en måte fortsatt på, men det er kanskje gått betennelse i "såret". Men jeg tipper bare på dette.. Så kom gjerne med andre teorier!!

Er jo rart at den har greid å skade seg på to vidt forkjellige plasser, pluss at 3-4 skjell har løsnet på siden av kroppen dens.
Hei Ferskarn!
Jeg hadde en gullfisk en gang i tida ; )
Denne fikk også dette, da var det Ancistrus hannen min som var årsaken.
Hann var litt aggresiv av seg, så han passet maten sin, når gullfisken kom får nært så angrep han!
Men gullfiskens skjell vokste ut igjen
Han er nå solgt så jeg har han ikke lengre..

Mvh Cassandra
Hei Cassandra!
Ja, det er godt mulig.

Men jeg har ikke ancistrus sammen med dem, har derimot 2 klovnepleco som er meget agressive mot alt og alle! Kan disse gjøre samme skade? De er meget revihevdende og passer på maten sin veldig godt, slørhalene stjeler av maten deres hver gang.

Det ser ut til at noen av sårene etter der skjellene er borte er dypere enn andre. Det er spesielt to sår, et bak ved halen og et oppe ved ryggfinnen. Er det noen behandling som bør gjennomføres med hensyn til disse sårene? Tenkte spesielt på om det er noen infeksjonsfare?

Jeg takker for de raske svar som jeg allerede har fått! Dette forumet er alfa omega for sånne som meg ;p

Tar også gjerne i mot andre teorier?
Er ikke ekspert jeg da men jeg prøver meg

Ja, det kan godt hende
Men du må bytte vann oftere så sårene får gro, da slipper du infeksjoner.

Mvh Cassandra
Hvor ofte?
Det er bedre at du prøver deg enn at jeg ikke får noen svar i det hele tatt..

Hvor ofte mener du at jeg bør bytte vann da om sårene skal få gro? Vil ikke hyppige vannbytter påvirke vannkvaliteten?

Til vanlig bytter jeg vann 1 gang i uken!
Hvis du har et lite kar kan det påvirke vannkavliteten, men er ikke sikker
Jeg ville byttet vann 3 ganger i uken ; )

Mvh Cassandra
Hmm..
Karet mitt er 70 liter. 3 ganger i uken, hvor mye ville du tatt ut da?
Sikkert ikke det samme, men vi har en gullfisk som mistet skjell for 3uker siden. Legger ved et bilde. Det var verre på andre siden, men den ville den ikke vise til fotografen.
Fikk beskjed om at det kunne komme av at den ikke klarte å tilpasse seg temperaturen i vannet. Vi tok den ut i en bolle og tilsatte salt. Nå er den nesten helt fin.
Min black molly begynte å miste skjell, og ble helt hvit der skjellene falt av. Tok den med til butikken og fikk en medisin fra merket "Sera", som het "Mycopur".
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap