Kjøpe kulefisk eller ikke??:)

Dette MÅ jeg bare få ut!!:
Det har komt inn en Lortedi Kulefisk (rødøyet) her på dyrebutikken!!!
Og ett lite spørsmål!
SYNES DU/DERE JEG BURDE TØMME AKVARIET MITT FOR OMTRENDT
ALL ANNEN FISK OG KJØPE MEG DENNE LILLE KRABATEN??
Har et nydelig par med palettciklider som driver å yngler som bare pokker, har 2, snart 3 ancistruser, 3 coryer, 6 skjørtetetraer og mange neon- og glødebåndstetra...

Jeg ville kjøpt et akvarie til.
hehe..ja det ville jeg og...om jeg bare hadde fått overtalt mamman min!
Dealen er sånn at om jeg gir vekk pusen OG hamsteren min OG akvariumet mitt (65L som er det eneste jeg har) så får jeg kjøpe meg så stort akvarium som jeg bare vil!
Det må stå på rommet mitt eller loftstua, vedder på jeg greier å skvise inn en 325 L eller noe...Komme jo litt ann på mål og sånn, men vill gjerne ha ett avlangt et med stoor og lang bunn (maller)!;-D
Så har jeg altså funnet det perfekte hjem på en gårdsplass til pusen min her i nærheten (om de vil ha henne da..
Og hamsteren står for salg selv om lillesøteren min eier den med meg, og katten eies egentlig av storesøsteren min..egen??
Ja får dårlig samvittighet i hvert fall...
Men sånn er det vell å være akvarist?

Men om jeg da får nytt stort akvarium så lurer jeg på om kulefisken kan få 65L vist jeg får overtalt mamma??
Dette må da stå på rommet mitt, men det skal gå bra..
Lurer forresten også på hvilke fisker som passer med kulefisk??
Hørt (og sett fra enkelte filmer her inne på AF x) at de er aggresive fisker og at de ikke tar serlig hensyn til andre fisk.. Finnes det enkelte fisk de ville latt være i fred, og da lurer jeg spesiellt på corydoras og ancistrus, men gjerne andre sorter og!

Og enda et spørsmål:
Burde jeg ha ett eller to individ vist de/den skal gå i 65L??
Enig med MC Darup der. Hvis du ønsker kulefisk, så skaff et akvarium til. Men før du kjøper kulefisk, er det et par ting som bør tenkes igjennom først:
Kulefisk er veldig følsomme for nitritt, så de skal bare introduseres i godt innkjørte akvarium. I tillegg krever de veldig gode vannskifterutiner. Man bruker å anbefale halvparten av vannet hver uke. Selv synes jeg faktisk det er for lite, så jeg forsøker å skifte ganske mye vann annenhver dag. Hvis du har sett filmen min av Hufflepuff som spiser reke, skjønner du hvorfor De griser noe fryktelig når de spiser.

I tillegg bør du også ha enda et lite akvarium i huset for å starte en liten sneglefarm. Kulefisk bør få sneglemåltid minst 2 ganger i uken, for at tennene ikke skal vokse for mye. Hvis tennene blir for lange, vil fisken til sist ikke greie å ta til seg mat, og da må man leke tannlege og klippe tennene til kula. Det er forskjell fra art til art hvor stort problem dette er. Hvordan lortetiene er i denne sammenhengen, vet jeg faktisk ikke helt ennå. Til det har jeg hatt mine for kort tid til å vite. Hvis du ikke selv har en sneglefarm, kan det bli problemer med å skaffe nok snegler. Raid på dyrebutikker hjelper, men er ikke alltid nok (særlig hvis andre kulefiskeiere (og også enkelte botiaeiere har jeg også oppdaget) gjør det samme - jeg er stygt redd at mine raid her i området har gjort livet vanskelig for en av de andre kuleeierne her på AF).

Når det gjelder sneglefarm, har jeg funnet ut at det ikke er så enkelt som man tror. Jeg anskaffet posthornsnegler for å avle på dem, men de var ikke helt enige i det. Det ble ikke en eneste eggklase, og til sist strøk de med alle sammen. Siden har jeg satt ut pestsnegler jeg har samlet fra dyrebutikkene, i de fleste andre akvariene mine, og endelig har har de kommet til fornuft og begynt å formere seg (det er vanligvis ikke noe problem med pestsnegler, men som regel rekker de ikke å formere seg før de er foret til kulene, alle sammen). Men nå skal det også nevnes at jeg har ikke mindre enn 8 kuler, så sneglebehovet er vanskelig å dekke.

Ellers så er visstnok lortetier veldig aggressive mot andre kuler, særlig mot kuler av samme art. Det er visst ganske vanlig at fruen tar livet av herremannen, etter det jeg har hørt (og lest). Hos meg har det heldigvis ikke vært antydning til noe sånt, men med kuler vet man aldri. Jeg stoler ikke et øyeblikk på disse rare, små sjarmklumpene, hvor uskyldige de enn ser ut - og det gjør de alltid, ser uskyldige ut, altså. Vel ihvertfall så lenge de ikke blir servert noe å spise. Ved foringstid forvandler de seg til de rovdyrene de faktisk er.

Men, en ting vet jeg: dersom du bestemmer deg for å kjøpe kuler, får du en fisk med personlighet! Mye mer personlighet enn man forventer å finne i en fisk. Og det er fryktelig lett å bli bitt av kulebasillen når man først får dem i huset. Tenke seg til: jeg kjøpte den første kula mi for ca. et halvt år siden, og nå har jeg altså 8, fordelt på 6 akvarier, og en ny kommer til om få uker... Gleder meg som en unge! Det er visst en skikkelig grinebiter, og det er sånn jeg liker kulene!
Haslana and fishes
Lurer forresten også på hvilke fisker som passer med kulefisk??:) Hørt (og sett fra enkelte filmer her inne på AF x) at de er aggresive fisker og at de ikke tar serlig hensyn til andre fisk.. Finnes det enkelte fisk de ville latt være i fred, og da lurer jeg spesiellt på corydoras og ancistrus, men gjerne andre sorter og!:-)

Jeg stoler ikke nok på kulefisker til å ha dem sammen med noen andre arter, men jeg vet at det er andre som faktisk får det til å fungere. Jeg vil likevel ikke anbefale det. Noen arter er mer aggressive enn andre, og det er også store forskjeller fra individ til individ. Det er det som er ulempen med en fisk med personlighet: det kan være store forskjeller på temperament innen den samme arten. Hvordan lorteti ligger an her, vet jeg faktisk ikke, annet enn at de kan være aggressive mot kuler av sin egen art. Jeg ville ihvertfall ikke hatt dem sammen med annen fisk jeg er glad i. Det kan gå bra med ei sugemalle. De har jo ganske solid "rustning", men spørsmålet er om sugemalla ville trives. Det er ikke umulig at kula vil nappe i finnene dens. Og jeg har faktisk også hørt om kuler som er redde coryer, men det kan slå begge veier. Jeg stoler aldri på ei kule...

Burde jeg ha ett eller to individ vist de/den skal gå i 65L??

Helt klart ei kule hvis det er lorteti du anskaffer! 65 liter er på den nedre grensa av hva lortetiene vil ha av plass. Skal man ha flere, må man ha godt med plass og muligheter for dem til å slippe å se hverandre (godt beplantet, godt med gjemmesteder). Lortetier skal altså, etter det jeg har lest, være aggressive mot hverandre. Men, dette blir litt sånn "gjør som jeg sier, og ikke som jeg gjør". Jeg har faktisk 2 i en 85-liter, og det går helt strålende...ennå. De er såpass små ennå, og jeg tror det er noe av grunnen. Men, med kuler vet man aldri... Jeg tror jeg har godt miljø for kjærlighet, ettersom også irrubescoene mine trives veldig godt sammen. De sover av og til helt inntil hverandre! Men, det har trolig også mye å gjøre med at de er små ennå. Jeg mistenker at det fort kan bli huskestue når de blir kjønnsmodne. Ellers er irrubescoer og lortetier veldig, veldig like, og det er ganske så vanlig at "lortetier" egentlig er irrubescoer. Jeg tror mine lortetier er "the real thing", men jeg er faktisk fortsatt ikke 100% sikker ennå.
Jeg har foreløpig en sylinder formet 9L bolle og en tjaa.. ca 6-7 L bolle som hadde vert ypperlig for sneglefarm??
Ellers er jeg så heldig at jeg har 3 dyrebutikker 5-10 min herfra derav i hvert fall 1 av dem er krydret med snegler av forskjellige slag, men for det meste pestsnegler..så der har jeg vell ett godt grunnlag(??)
65L er jo da veeldig godt innkjørt (3-4 år) så dette skal vell gå bra vist jeg beholder litt av det gamle vannet og ikke vasker akvariumet for godt??
Ja da blir det vell en alene der da, muligens sammen med en ancistrus!
Hvordan er det med planter, røtter o.l. og kulefisk??
Skal kulefisker ha mye gjemmesteder, eller..?
Filmen din, Inger Anne, var forresten en av dem jeg så og som gjorde at jeg fallt pladdask for disse små monstrene..!
Og tusen takk for mange utfyllende svar forresten!!
Hufflepuff er noe for seg selv, ja

Kuler er såpass smarte at de bør ha litt å utforske, ihvertfall. Hvor mye interiør de skal ha, varierer litt fra art til art, og ikke minst fra individ til individ. Enkelte kuler vil ikke la planter være i fred, og massakrerer de fullstendig. Noen kuleeiere har vært nødt til å anskaffe plastplanter for å få "plantene" til å overleve. Hvordan lortetiene er på dette feltet blir mest spekulering fra min side, men jeg tror ikke de er så ille. Det jeg vet, er at det anbefales godt beplantet akvarium hvis man har mer enn en. Det tyder jo på at de lar plantene være i fred. De er heller ikke av de største kulene, så de gjør nok ikke verdens største skade på planter, vil jeg tro. Mine lortetier er mer enn uvanlig fredelige (ennå), så de er ikke noe å sammenligne med. Jo, jeg tror jeg vil anbefale at den/de har godt med gjemmesteder. De er også ganske våkne og oppvakte kuler (etter min erfaring), så jeg tror du får se mye til dem likevel. Men, nok en gang, to kuler er ikke like...
Ok!
Da gjennstår det bare å finne et ca. 325 L kar for resten av fiskene mine!

Så om noen har noe lignende(og bor i Møre og Romsdal... så er det stoor interesse fra min side!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap