- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Kokosnøtt i karet!
Kokosnøtt i karet!
Postet 22.04.07 kl 10:19
Postet 22.04.07 kl 11:42
Er du helt sikker på at jeg ikke skal teste PH- verdien? Fordi kameraten min som heter: Birchirmon sier at jeg skal teste PH verdien, men siden du sier at det går bra så stoler jeg på deg.... PS. Mamma er skikkelig seriøs på dette, hvos fiskene dør av dette så skal hun selge karet! Og da blir jeg veldig lei meg...
Husk, mine fisker var: Golden, Molly, Maller og Skjørte Tetra.....
Husk, mine fisker var: Golden, Molly, Maller og Skjørte Tetra.....
Postet 22.04.07 kl 17:43
Postet 22.04.07 kl 17:47
Postet 22.04.07 kl 17:48
hei
jeg lager kokosnøtt huler. jeg koker dem og putter dem oppi akvarie.
Har ikke noe problem med at ph går ned.
Har ikke noe problem med at ph går ned.
Postet 22.04.07 kl 18:00
Nå vet jeg ikke hvor stort kar du har, men hvis du har en grei størrelse på det, vil ikke ei kokosnøtthule greie å senke PH-en noe særlig. Verre er det med trerøtter (har nettopp gått på en liten smell der selv ). I tillegg er PH i vannet i Askim ganske høy i utgangspunktet (hvis du ikke har brønnvann, eller noe sånt). Nå skal de fleste fiskene dine ha ganske høy PH også da. Selv om jeg er usikker på mallene. Du skriver ikke hva slags maller du har. Jeg vet mange maller foretrekker ganske lav PH, så der kan det være du har en kræsj når det gjelder vannverdier.
Jeg skal ta en lyntur ut på badet og sjekke PH-en i springen. Jeg har tidligere faktisk målt den til å være over 7,5. Det triste er at nesten samtlige fisk jeg har (med unntak av kulene), foretrekker surt vann... KH vet jeg ligger på i underkant av 2.
Jeg skal ta en lyntur ut på badet og sjekke PH-en i springen. Jeg har tidligere faktisk målt den til å være over 7,5. Det triste er at nesten samtlige fisk jeg har (med unntak av kulene), foretrekker surt vann... KH vet jeg ligger på i underkant av 2.
Postet 22.04.07 kl 18:00
Postet 22.04.07 kl 18:08
Æsj! Jeg tok en dråpetest i tillegg, og vannet er faktisk på over 8. Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for veldig feil vannverdier hvis du stapper oppi ei kokosnøtt.
Blæh! Ikke noe topp vann for malle, discus og coryelsker, nei! Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg skal kalibrere denne PH-pennen min. Jeg har bare gjort det en gang før :-P For 8,8 tror jeg fortsatt ikke på...
Blæh! Ikke noe topp vann for malle, discus og coryelsker, nei! Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg skal kalibrere denne PH-pennen min. Jeg har bare gjort det en gang før :-P For 8,8 tror jeg fortsatt ikke på...
Postet 22.04.07 kl 18:16
DyrehagenÆsj! Jeg tok en dråpetest i tillegg, og vannet [I]er[/I] faktisk på over 8. Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for veldig feil vannverdier hvis du stapper oppi ei kokosnøtt. Blæh! Ikke noe topp vann for malle, discus og coryelsker, nei! Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg skal kalibrere denne PH-pennen min. Jeg har bare gjort det en gang før :-P For 8,8 tror jeg fortsatt ikke på...
Hei, Dyrehagen.
Jeg har kanskje spurt deg dette før, men siden du har fisker som liker surt vann....jeg bare lurer hva du bruker for å senke pH-en . Du nevnte noe med røtter der oppe....jeg har et par røtter i karet mitt. Vil disse hjelpe å senke pH-en i vannet så kraftig at 8.8 går under 7? Jeg bruker CO2 anlegg akkurat nå for å senke pH-en i karet.
Postet 22.04.07 kl 18:46
Postet 22.04.07 kl 18:50
Det er det som er den store hodepinen min, så jeg har ikke helt noe svar til deg. For mange av de tingene man kan bruke til å senke PH-en med, senker egentlig KH. Og med en KH som i utgangspunktet er i underkant av 2, vil man risikere en PH som går som en jojo hvis man senker KH ytterligere. Så egentlig bør man tilføre CO2, ja.
Men så er det enkelte som er så utrolig sidrompa at hun aldri somler seg til å lage noe å sette sats i. Jeg har alt jeg trenger, og må egentlig bare lage til flaskene. Det burde ikke ta lange tida. Men hvor lenge har jeg egentlig hatt planer om det? Ihvertfall i noen måneder...
Jeg tror jeg bør gå over til Malawi, jeg...
Glemte forresten: Ja trerøtter kan senke PH. Da jeg kjøpte PH-penna mi, målte jeg til min store overraskelse PH-en i 130-literen til 6.0 (det var en stund siden sist jeg hadde målt)! Jeg husker ikke hvem som fortalte meg at det nok var trerota som var grunnen (trolig Mona ). Når nå PH-en i krana er på over 8, må trerota ha gjort litt av en jobb i så måte!
Men så er det enkelte som er så utrolig sidrompa at hun aldri somler seg til å lage noe å sette sats i. Jeg har alt jeg trenger, og må egentlig bare lage til flaskene. Det burde ikke ta lange tida. Men hvor lenge har jeg egentlig hatt planer om det? Ihvertfall i noen måneder...
Jeg tror jeg bør gå over til Malawi, jeg...
Glemte forresten: Ja trerøtter kan senke PH. Da jeg kjøpte PH-penna mi, målte jeg til min store overraskelse PH-en i 130-literen til 6.0 (det var en stund siden sist jeg hadde målt)! Jeg husker ikke hvem som fortalte meg at det nok var trerota som var grunnen (trolig Mona ). Når nå PH-en i krana er på over 8, må trerota ha gjort litt av en jobb i så måte!
Postet 22.04.07 kl 18:54
Endret: 22.04.07 kl 18:57
Det blir stadig flere og flere som har en såpass høy Ph ut fra springen. Vannverdiene henger ikke helt på greip, for å si det slik.
Her jeg bor, er Ph stabil på 8,0 i springen. Kh er på 1,8, gjennom hele året. Dette skulle rent matematisk tilsi under 1 i Co2. Sannheten er at vannet er mettet med nettopp denne gassen...
Akkurat hva\ hvilke kjemiske prosesser som skjer i det lokale vannverket er vist en hemmelighet. Det som er faktum, er at vannet renses over marmor (kalsiumkarbonat), og deretter UV. For å stabilisere Ph, tilsettes Co2 fra en tank som kunne drevet karene mine med Co2 i ett par-tre tusen år...
Vannet som går inn til stasjonen, har en Ph på ca 5, og Kh er mangelvare.
Dette vannet endrer fort sine verdier i karene mine. Der jeg ikke gjør noen justeringer, har jeg etter at karet er veletablert en Ph på 6,8, og Kh på 1,8 (fremdeles). Dette henger sammen med de mange syrene en finner i ett kar, som ikke kan måles med dråpetester.
Jeg må på grunn av dette redusere Kh til farlige lave nivåer, den første tiden karene er oppe å går.
Oftest har jeg brukt syrebasserte produkter, der jeg har senket Ph til 4-5, og så justert den opp til anstendig nivå med natron. Dette funker, men koster selvsagt litt i både tilsettinger, og ikke minst overvåking av verdiene.
Her jeg bor, er Ph stabil på 8,0 i springen. Kh er på 1,8, gjennom hele året. Dette skulle rent matematisk tilsi under 1 i Co2. Sannheten er at vannet er mettet med nettopp denne gassen...
Akkurat hva\ hvilke kjemiske prosesser som skjer i det lokale vannverket er vist en hemmelighet. Det som er faktum, er at vannet renses over marmor (kalsiumkarbonat), og deretter UV. For å stabilisere Ph, tilsettes Co2 fra en tank som kunne drevet karene mine med Co2 i ett par-tre tusen år...
Vannet som går inn til stasjonen, har en Ph på ca 5, og Kh er mangelvare.
Dette vannet endrer fort sine verdier i karene mine. Der jeg ikke gjør noen justeringer, har jeg etter at karet er veletablert en Ph på 6,8, og Kh på 1,8 (fremdeles). Dette henger sammen med de mange syrene en finner i ett kar, som ikke kan måles med dråpetester.
Jeg må på grunn av dette redusere Kh til farlige lave nivåer, den første tiden karene er oppe å går.
Oftest har jeg brukt syrebasserte produkter, der jeg har senket Ph til 4-5, og så justert den opp til anstendig nivå med natron. Dette funker, men koster selvsagt litt i både tilsettinger, og ikke minst overvåking av verdiene.
Postet 22.04.07 kl 19:07
Frank AngellDer jeg ikke gjør noen justeringer, har jeg etter at karet er veletablert en Ph på 6,8, og Kh på 1,8 (fremdeles). Dette henger sammen med de mange syrene en finner i ett kar, som ikke kan måles med dråpetester.
Skulle ønske det fungerte slik her. Et av mine mest veletablerte kar (har vært oppe og gått i flere år), nekter PH å komme ned under 7. Som regel ligger den på ca. 7,5 hvis jeg ikke foretar meg noe. Jeg river meg i håret over dette, fordi det ser ut til at jeg aldri skal greie å få ned PH-en i dette karet. Det er her det blir CO2-tilførsel først, når jeg bare får samlet meg. Jeg kommer alltid på dette sånn etter midnatt, og da kan jeg ikke begynne å herje med hammer (for å dælje en syl gjennom plastlokket på flaska), av hensyn til den stakkars naboen under meg. Gammelt trehus osv...
Egentlig er det også slik i det akvariet som jeg har hatt lengst også, men akkurat der passer det veldig fint. Der vil jeg ha høy PH
Vent litt - nå husker jeg faktisk på det. Ut og hente hammer'n!
Postet 22.04.07 kl 19:19
Postet 22.04.07 kl 19:35
Dessverre er det dårlig med sånt i huset mitt. Sennep liker jeg overhodet ikke (noe av det absolutt verste jeg kan putte inn i munnen), og ketchup brukes kun til spaghettisaus, sånn ca. en gang i året. Dermed er det ikke akkurat flust med sånne flasker i huset her... ;-D Men tipset er godt, likevel, det
(og jeg har fortsatt ikke kommet så langt at jeg har hentet hammeren...)
(og jeg har fortsatt ikke kommet så langt at jeg har hentet hammeren...)
Postet 22.04.07 kl 19:51