Snegledreper

Vet at det ikke anbefales å bruke snegledrepermiddel. Men nå har jeg prøvd alt mulig annet ,bortsett fra botia da(som jeg ikke kan ha i dette karet) og får ikke bukt med de.

Er det noen i det hele tatt som har hatt gode erfaringer med dette middelet?

Har tenkt å ta fiskene ut av karet i så fall mens behandlingen pågår.
Det bør du i så fall, ja. Jeg har ingen erfaring med sneglemiddel, men jeg vet at dersom du har en haug med snegler, er sjansen stor for at du får en ammoniakk/nitritt-topp i etterkant. For da har du massevis av døde snegler som ligger og råtner i karet. Det er derfor jeg ikke tør gjøre noe sånt i 180-literen min. Så jeg har anskaffet polkadotbotiaer, i håp om at det kan hjelpe. Jeg sliter nemlig med sandsnegler, og det kan jeg ikke gi til kulene mine.

Jeg tror forresten også jeg har lest at sneglemiddel kan skade planter. Men her bør vel egentlig noen med erfaring uttale seg
Sneglegift, er gift for alle organismer i karet. Derfor ryker bakteriekulturen, så det hyler etter. Dette, kombinert med masser av daue sneiler, gir fort ett miljø en ikke ønsker.
Skal du bruke gift, bør du derfor kjøre filteret i noe annet mens behandlingen pågår. Sett inn ett eget kullfilter etter at gifta har gjort jobben. Det er også en fordel å på forhånd fjerne så mye sneiler som mulig.

Jeg ville ikke brukt gift, dette er alt for mye pes. Jeg velger derfor heller å leve med sneilene.
Og de fleste snegler og snegleegg bor i filteret ditt, så det er bortimot umulig få sneglene hundre prosent bort uten å starte alt på nytt.
Hvis det ikke er sandsnegler du har, så kan det være en idé å bli kjent med en kulefiskeier. Vi kulefiskeiere får aldri tak i nok snegler, og kommer villig og sanker dem Bare synd at du bor så langt unna meg...
Hei Sølvi.

Webzoo selger et sneglemiddel som heter Frickhinger Limnacid. I reklamen står det at denne ikke har noen skadelige virkning på fisk eller planter.
Jeg holdt på å bli aldeles sprø av sneglene i 116 literen min.... Men overalt hvor jeg snudde og vendte meg - ble det ikke anbefalt å bruke denne eller noe annet middel.
Likevel kjøpte jeg denne og hadde den liggende leeeeeeeeeeeeeenge mens jeg vurderte min egen frustrasjon oppimot farene ved å bruke denne. For selv om det står mye pent om middelet - jeg var fryktelig i tvil. Akvaforums medlemmer er folk med gode, solide kunnskaper - og her ble jeg frarådet dette.
Vel. Historien videre er at jeg til slutt holdt på å grine av situasjonen i 116 literen. Jeg skrev mail til webzoo, ba om hjelp til korrekt oversettelse av bruksanvisningen på Frickhinger Limnacid - tor den stod på tysk. Webzoo svarte villig og behjelpelig.
Jeg så fanget opp hver eneste fisk - var så heldig at jeg hadde min 222 liter å ha disse i så lenge.
Så tok jeg middelet i bruk. Mener jeg fulgte doseringsoppskriften.
Ventet spent. Ikke noe skjedde! Da hev jeg oppi dobbel dose! Men tror du sneglene falt døde om. Neida. De levde i beste velgående de. Da ble jeg så frustrert. Karet ble tømt. Plantene kastet. Grus, stein, røtter ble kokt. Så var det å starte opp karet helt på nytt med innkjøringsfase og det hele.
Sneglene forsvant. Kokingen av grusen førte til nokså mange døde snegler som jeg ikke klarte plukke ut. Burde vel ha byttet grus. Men gjorde ikke det, og de døde sneglene førte siden ikke til noen problemer.
Etter innkjøring av karet kjøpte jeg dvergbotia. Disse krever ikke så stort kar. Og er sneglespisere. Men de har ikke fått gleden av et festmåltid med snegler etter min aksjon.

Hvorfor medisinen ikke virket hos meg, se det vet jeg ikke. Kan hende dette er et supermiddel. Men jeg lykkes ikke.

Jeg har snegler i 222 literen også. men her kan jeg ha praktbotia. Og disse ilag med plukking og skvising gjør at jeg kan leve med disse her.

mvh
Har du prøvd sneglefellen? Jeg har en bestilling inne på denne hos webzoo, men det tar visst litt tid før jeg får den...
Jeg har prøvd snegledreperen til Ehsa... Ehsa gastro(-ettellerannet). Den så ut til å virke fint, men mange overlevde desverre. Jeg kunne sikkert ha fått like bra resultat hvis jeg hadde plukket for hånd :P

Jeg kjøpte Apistogramma Agasizzi i går... Jeg vet jo at mange (alle?) ciclider spiser snegler i ny og ne, og fikk det bekreftet i går da jeg så en av dem med en skivesnegl i munnen. Vet ikke om det var et engangstilfelle?
Dvergbotiaene spiser også skivesnegler, men de ser ut til at de bare tar de minste... Håper iallefall at de klarer å redusere forekomsten... :P
Har Apistogramma og eplesnegler i det ene karet og der bli sneglebestanden hold noenlunde i sjakk.
Men i oppdrettskaret er det helt umulig. Hyppig foring hjelper jo ikke akkurat på

Nå har jeg ganske nylig hatt total rensing av dette karet der jeg byttet sand ,skiftet filter,hev ut planter,kokte røtter ,hadde masse salttilsetning ikaret over litt tid samt uttørking av karet (luft og føner) i et par dager.
dette hjalp et par dager og så dukker de opp igjen
Så nå tenkte jeg å bruke snegledreper før det blir så mange av dem.

Planen var å ta fiskene ut, ta planter og røtter i et eget kar med sneglegift . Videre la filteret og sanden være i karet og la dette få en omgang med giften.
Da vil jeg jo ha litt mer kontroll over døde snegler. Så eter behandling skifte vann noen ganger,tilsette aquasafe for å binde evt.stoffer som kan være i vannet. Kanskje en ide å bruke kullfilter noen dager?
Jeg kan så videre bruke gørr fra andre (sneglefrie ) kar til oppstart av karet igjen.

Høres dette ut som det kan fungere? Blir gal av disse sneglene.
Kare5t er forresten på 45 liter så det er jo ikke så stort.

Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap