skal kjøpe meg 4-5palettciklider og lurer på om de vil slåss

jeg skal kjøpe meg 4eller 5 palettciklider og lurer på om de vil slåst???
Det kommer helt an på hvor stort kar du skal ha de i. Paletter danner par, hvorfor skal du ha så mange?
Ja, de vil slåss. De kommer til å hevde revir når de er kjønnsmodne, og sånt blir det slåsskamp av. Med mindre du har et veldig stort akvarium som de kan dele mellom seg, da. Jeg har faktisk gjort tabben å ha 2 palettmenn i samme akvarium (de i dyrebutikken tok fullstendig feil på kjønn, og jeg hadde ikke peiling på den tiden). Den ene ble ganske kuet etterhvert.
Ikke på samme måte som du vil oppleve med kampfisk, nei. De dreper ikke hverandre direkte. Men du kan risikere at en av partene blir svekket av kampen eller av stresset på sikt, og på den måten ta kvelden. Det skjedde hos meg. Den ene paletthannen bleknet bare bort og ble etterhvert syk, rett og slett fordi den ikke hadde det bra med dette daglige stresset. Eller, det er ihvertfall det jeg tror. Den døde nemlig av dem samme sykdommen som samtlige av mine paletthanner har dødd av etterhvert. Men den var helt fin og frisk før den havnet i samme kar som en konkurrent. Og konkurrenten levde betydelig lengre.
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap