Peru 07 (side 21)

Pass deg for slanger og slikt da! Jeg vil ha masse bilder fremover
Peru 08.
Noen flere bilder fra Stingray.

Jorn.
Peru 08.
Erlend kan du eller noen andre sette navn paa mallene jeg legger ut bilder av.

Jeg kan naas privat via PM paa nettakvariet.

Jorn.

Fikk desverre ikke med halen paa bilde av malla fra Pucalpa.Skal ta nye.
Jørn

Pøs på med reisebrev og bilder !! Vi er umettelige på sånt nå i mørkeste januar.

Kom forøvrig over en artikkel (på spansk, se side 105) om det kommersielle "mallefiskeriet" i Peruviansk Amazonas der det stod at det fiskes 1600 tonn av de store mallene årlig og at de vandrer vestover opp i elvene for å gyte. En undersøkelse av Rio Nanay mellom september 2001 - juni 2002 viste at vannet inneholdt mellom 0.037 og 2.941 fiskeyngel pr m3 og at Rio Nanay derfor transporterer mellom 21954 og 712902 yngel pr time ned mot Amazonas !
En av konklusjonene er at disse trues av fangsten av akvariefisk i Rio Nanay og at restriksjoner bør innføres. Ser du noe til slike restiksjoner ?

Ha en fortsatt spennende reise og fór oss med reisebrev og bilder !! Det blir aldri nok !!

PS:
Jeg kjøpte meg noen Corydoras napoensis her om dagen og har begynt å "lese meg opp" på disse, som jo kommer fra området du er i (Rio Napo og Rio Nanay). Har forsøkt å finne ut temperaturvariasjoner, pH etc i elvene i dette området under de forskjellige årstidene, men det er umulig å trekke konklusjoner. Nå som du bokstavelig talt er ved kilden; har f.eks. Francisco oversikten over dette ?
Peru 08.
Har faat tak i fiskren som viste om den "nye"apistoen nord for Nauta. Drar dit i morgen med han og asistenten.Han heter forovrig Sergio.Skal selvfolgelig innom Copeinadammen og se etter cichliden vaar.

Jorn
Peru 08.
Da var Nauta unnagjort.Ingen ny Apistogramma.Vi lette og lette.men nei. Jeg maa tilstaa at Sergio(en eldre mann) gikk skoa av meg uten problemer. Dagen i dag(kl er 0330) blir nok ganske muskuler.Det er vannpytter overalt saa vi heiv ut garnet jamt og trut.Fikk mye fisk.A.Sunset baade brun og orange.A.Agazziisi,den rode. En nydelig tetra han kalte Peru China. En orange Copeina,knivfisker mmm.Vi ble enige om aa prove paa nytt i neste uke.A.Eunotus glemte jeg aa nevne.Maa si at det var veldig hygelige folk (Sergio og Rodriges).Har ikke fisket med de for.Meget dyktige i tilleg til at Sergio kunne litt engelsk.Kommer til aa gjore avtaler med de til hosten.
Maa tilstaa at det er moroere aa hvere flere.Bare det aa ha noen aa dele gleden med naar du finner en ny fisk(for deg)er noe eget.

Jorn
Peru 08.
Francisco har inne de fineste Gold Streep jeg har sett.

Jorn
Den corydorasen var ikke dum Jørn!

Har han noen andre flotte Coryer da? Adolfoi, Arcuatus, Super arcuatus, narcisus? Mange på lista mi, men jeg vet ikke hvor de kommer fra...
Jørn Kåsa
Da har jeg funnet ut hvilke overaskelser Fransisco lovte meg. Det var en Apistogramma fra Grensa til Ecvador (foto) og en ny rodhalet L- malle fra Pucalpa.Utrolig fine.Ser ut til at jeg faar med en del eksemplarer av begge.

Apistogrammaen er en Apistogramma cf. payaminonis (Kästner) (A 178).

[External Image]
Jørn Kåsa
Noen flere bilder fra Stingray. Jorn.

[External Image]
Hvilken malle er det? Har en som ligner..
Peru 08.
Kenneth Knutsen
lever wilson?


Har du alt hort om ulykken?
Han "datt" ut av baaten da vi laa 3m fra en kjempekaiman.Det gikk fort og smertefritt.Tok noen bilder,men har problemer med aa faa dataen til aa ta minnebrikka.
Det er saant som kan skje.

Turen til Nauta var utrolig.Nord for Nauta ligger det flere kjempefine lansbyer med utrolig vennlige mensker.De spanderte mat paa oss,Egg, kjylling?og noe andre greier.Vellsmakende.Morsomt og spise lokale retter i landsbyene. Synes det er noe av sjarmen ved aa vere her.

Jorn
Peru 08.
Trykk paa KUNSKAP overst paa siden.

Jorn


Elin Pedersen
Den corydorasen var ikke dum Jørn! Har han noen andre flotte Coryer da? Adolfoi, Arcuatus, Super arcuatus, narcisus? Mange på lista mi, men jeg vet ikke hvor de kommer fra...
Peru 08.
Se svar i teksten.

FEW
Jørn Pøs på med reisebrev og bilder !! Vi er umettelige på sånt nå i mørkeste januar. Kom forøvrig over en [URLBLOCK1] om det kommersielle "mallefiskeriet" i Peruviansk Amazonas der det stod at det fiskes 1600 tonn av de store mallene årlig og at de vandrer vestover opp i elvene for å gyte. En undersøkelse av Rio Nanay mellom september 2001 - juni 2002 viste at vannet inneholdt mellom 0.037 og 2.941 fiskeyngel pr m3 og at Rio Nanay derfor transporterer mellom 21954 og 712902 yngel pr time ned mot Amazonas ! En av konklusjonene er at disse trues av fangsten av akvariefisk i Rio Nanay og at restriksjoner bør innføres. Ser du noe til slike restiksjoner ? Nei det er ingen restriksjoner.Francisco har heller ikke hort om noen. [B]Ha en fortsatt spennende reise og fór oss med reisebrev og bilder !! Det blir aldri nok !![/B] PS: Jeg kjøpte meg noen Corydoras napoensis her om dagen og har begynt å "lese meg opp" på disse, som jo kommer fra området du er i (Rio Napo og Rio Nanay). Har forsøkt å finne ut temperaturvariasjoner, pH etc i elvene i dette området under de forskjellige årstidene, men det er umulig å trekke konklusjoner. Nå som du bokstavelig talt er ved kilden; har f.eks. Francisco oversikten over dette ?

Nei men jeg har det hjemme.
F:En skadet/vannskapt rokke.Dette er en misdanelse som sees med jamne mellomrom.Ingen vet hvorfor.

Mvh Jorn
Peru 08.
Det er overskyet hele tiden og det passer meg bra.Behagelig temp og ikke solbrent.
Har vert masse i vannet med fiskerene.Det er kanskje det jeg liker best.
Det er litt ekstra moro aa dra opp fisken sjol,og vite at akurat den har jeg fanget og ikke fiskrene.
Hvill prove aa fange noen flere Tetra "Peru China" for jeg drar hjem. Fransisco har de ikke og de er utrolig flotte.
Gleder meg til i morgen.

Jorn

Er "Wilson" ett menneske eller en hund??
MaGunz
Er "Wilson" ett menneske eller en hund??


I følge bildene til Jørn så ser det ut som Wilson er et Dovendyr. (PS. Veldig synd det som skjedde med Wilson!)
Det ville jeg også svært gjerne likt å vite.. Dette hørtes ikke helt bra ut, verken for mann eller hund!
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Weflen aka akvafil
Reklame for plussmedlemskap