Peru 07 (side 23)

Jørn Kåsa
Erlend kan du eller noen andre sette navn paa mallene jeg legger ut bilder av.



RunarH
[QUOTE=Jørn Kåsa]Noen flere bilder fra Stingray. [img]http://akvaforum.no/images/forum/12363_080114122328_1.jpg[/img] Jorn.


Ingen som vet hvilken dette er???

Dette er nok snak om Panaqolus sp. L-206 Svært lik L-226.

Bilde 1 i innlegg 403 er en Pterygoplichthys art
Bilde 2 i samme innlegg er en Ancistrus art

Håper du koser deg masse Jørn, gleder meg til jeg kommer ned 16 Juni. Ikke ta alle mallene!


E
Peru 08.
Turen til Manzan regnet desverre vekk.Hadde haapet og spre denne(Cruzi) nydelige APISTOEN blandt inntereserte,men det faar bli til hosten.
Apistogrammaen fra grensa til ECUADOR,TRODDE JEG FORST fRANCISCO HADDE MANGE AV saa fikk jeg beskjed om at han bare hadde 2 hanner. Saa
var vi i dag og skulle se paa de.De gikk i et eget akvarium sammen med 30 ancistrus og der der dukket det fram ei lita hue,gjett om jeg ble glad. Spurte om det var mulig at det var noe annet,men det kunne det ikke.
Saa faar vi haape at jeg faar til aa drette paa den.
Det blir mye Apistos paa storauksjon.Den rodhalete malla fra Pucalpa kommer ogsaa sammen med noen grenmaller og Corydoras.Saa faar vi se hva vi fanger videre.

Chau

Jorn
Peru 08.
Kl er 0630 og det styrtregner ute.Haaper det stopper saa jeg faar fisket litt i dag.Legger ut bilde av en sandfrosk og en reptil som svomte forbi.

Chau(utales sjao)

Jorn
Peru 08.
Noen ganger faar man rett og slett for mye fisk i garnet.Fra Nanay.
Hva er dette?

Jorn
Den på bilde 1 ser ut som en knivfisk
Peru 08.
Har blitt tilbut Corydoras Melini.Hvis noen er inntersert i de saa send meg en PM paa nettakvariet.DE er fra Rio Yavari.

Jorn
Peru 08.
Her fanger vi Apistogramma Carapintada og mye annet rart.

Jorn
Peru 08.
Litt lengre nede var det en aapning i jungelen.Dette var en nydelig plass.
her var vi lenge i vannet.Her var det ogsaa mye blomster og fugler.Flere kolibrier svirra rundt,men var umulig aa faa tatt bilde av.Disse fuglene er det veldig morsomt aa studere.Luftakrobatikk er vel ordet som passer.Fant ogsaa noen store sniler som fiskrene tok med hjem for aa spise.Ble innvitert,men takket nei.De lo godt av ansiktsutrykke mitt.Spiste Arapaima i gaar.Det var deilig.Ellers har det vert noen vannvittige reinbyger.

Jorn
Samme sted.Her var det ogsaa et par killier.Nydelige.

Jorn
Peru 08.
Belen(en bydel i Iquitos).Her gikk vi torskod i September.Var rundt til fiskrene der men fant ikke noe jeg hadde lyst paa.

Jorn
Det et så utrolig intressant å følge deg på din reise.
Den sneglen kunne jeg tenkt meg Ser jo enorm ut
Peru 08.
Har faat tak i noen Carapingtada/Masken som er helt orange under.Noen som vet noe om disse?

Jorn
Det kan jo være de samme som vi fanget i 2005.

De viser ikke alltid den orange fargen, men når de viser den, ser det slik ut, her på min alfa-hann:

[External Image]

Carapintada er spansk:
cara = ansikt, pintada = malt,
derav det engelske populærnavnet på denne: Apistogramma sp. "Painted face".

Det finnes forøvrig flere fargevarianter av denne, og det er p.t. noe uklart om alle faktisk er den samme arten.
Men som du skriver: det anbefalte navnet er Apistogramma sp. "Masken"

Discus cara pintada
Discus "Super Eruption F1 Cara pintada" selges for EURO 280 (NOK 2.250) i den spanske nettbutikken AcuaMar.
Her er link til et bilde.
Forøvrig bety det spanske "Cara pintada" "malt ansikt" på norsk.
Det tyske "Masken" betyr "maske" på norsk.

Sorry;
så ikke svaret til Tom C og fikk ikke med meg at det dreide seg om Apistogramma....
Peru 08.
Fiskeliste saa langt:
A.agassiisi(har ikke sett Flamenco Terje)
A.Sunset Orange/Brown
A.Melgar
A.Masken Orange/vanlig
A.Eunotus
A 178(Ecuador)
L-204(Vitata)(ingen med prikker Erlend)
Camelon
Ranger
Red Tail
Adonis
Locridae Tigre
Locridae hai fin
Locridae sp
Hemiloricaria Peru

C.Green Lazer
C.Narssius
+en til

Tetra Peru China
Tetra Blue
Copeina Orange
Killi
Knivfisker(hvis jeg tar de med)
Monsterfisk(hvis jeg tar de med)
For de som synes jeg er gal som spiser all maten jeg blir bydd,kan jeg troste dere med at i dag maa jeg til legen og faa ei sproyte i reva.Ja,ja 24t saa er det over.Det er jo uhoflig aa si nei naar de byr deg det beste de har. Pappa lerte meg alt at du skal vere hoflig.Noen ganger smaker det jo ti log med godt, tilogmed fortreflig,men jeg har ogsaa faat mat som vil opp igjen mye fortere en du klarer aa skylle det ned.Noen ganger maa du bare legge det i munn og skylle det ned.Helst med ren sprit.
Nei naa maa jeg dra time,kl 0900.
Snakkes Jorn
Peru 08.
Som jeg tenkte.Sproyte i reva,tabeleter og ei griseregning.Lurer paa om en lege ser penger eller blod naar de ser et svert saar?De er i hvertfall like flinke til aa skrive regninger alle sammen,og alle har en underbetalt velformet sekreter til aa gjore drittjobbene.
Faen tok jeg feil utdannelse?

Jorn
Peru 08.
I morgen skal vi langt oppover Rio Nanay og fiske.Fyller for vi drar og refyller i St.Maria.Blir det endelig Discus paa meg? eller bare scalarer denne gangen ogsaa.Gleder meg stort.Francisco er nervos for baaten sin etter legebesoke.Jeg har sagt at jeg skal vere med uansett .
Cory har jeg sjont at jeg kan gleme,men vi skal innom et par fiskere i St.Maria og se om de har noen "rester".Haaper paa noe Cykeri,og "Yellow cat".Noe Biteniata blir det vel ogsaa.
Med tanke paa hosten maa jeg si at en flytur inn til grensa til Ecuador frister mer og mer,men da maa vi vere flere ellers blir det for dyrt.

Chau Jorn
Den utgiftsposten er jeg med på å dele, er klar til å reise jeg

Asbjørn
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap