Byttet vann og substrat - eplesneglene døde

Jeg har hatt to gule eplesnegler i en måned nå, sammen med fire guppyer. Lite kar, 16 liter, men alle har sett ut til å trives bra. Sneglene har vært aktive hver dag fra jeg fikk de. Men for to dager siden byttet jeg fra sten til sand i akvariet, og byttet da samtidig en del vann. Etter det så jeg ikke de beveget seg, og i dag fastlo jeg at de er døde. De var ikke helt inn i skallet, og beveget seg ikke når jeg pirket på de. Litt sand satt fast i delen av sneglene som stakk ut (kan de ha blir kvalt på noen måte?

Ph ligger på 7.5, både før og etter vannskift. Har ikke målt gh, men har litt eggeskall for kalk. Kan det være sanden som var noe galt med (vaska den grundig før jeg hadde den opp i), eller kanskje det at jeg skiftet en del vann? Det skal sies at guppyene har det fint, og også de små sneglebabyene som følgte med når jeg kjøpte de. Har veldig lyst å ha flere snegler.

Har lest de andre trådene om snegledød, men finner ikke svar på det jeg lurer på. Er veldig ny i akvarieverdenen.
Kanskje funnet svaret selv
Det viser seg at termometeret jeg brukte til å måle vannet da jeg skiftet vann har gått hull på og virker ikke nå. Godt mulig at det er alkoholen frå det som har kommet i vannet og drept sneglene. Men fortsatt merkelig at ikke noen av de andre i akvariet viste tegn til problem. Men skummelt, skummelt.
Laverestående organismer som snegler bukker ofte under før fisk gjør det av stoffer i vannet, så ting som dreper snegler dreper ikke nødvendigvis fisk. Kobber er en slik ting for eksempel. Kobber finnes i mange medisiner, og brukes til å drepe parasitter i fiskesykdommer. Fiskene tåler en viss mengde kobber, men laverestående, enkle organismer som parasitter dør ved små menger.

Det kan ha vært alkohol-innholdet i det ødelagte termometeret som tok knekken på sneglene. I et lite kar som 16 liter skal det ikke mye til før vannet forgiftes, siden vannmengden er så liten.

Du bør uansett skifte vann nå, slik at termometer-lekkasjen tynnes ut.
Tror nok også at alkoholen kan være grunnen. Denne har sikkert fordampet nå, og er neppe lengre noe problem. Men det er andre stoffer enn ren alkohol i dette, så det bør byttes noe vann.

Om loddet i bunnen av termometeret har kommet ut i vannet, er det hundre og ett stygt ord ute. Dette er bly, og bly er skadelig for det aller meste på denne kloden. Alle blykuler må ut av karet, dette betyr oftest bytting av hele bunnlaget (igjen).
Takk for svar Bytter litt vann og satser på det går bra. Dumt at det skulle skje, men da er det iallefall ikke farlig å ha snegler igjen. Termometeret brukte å flyte, så tviler på det var noe bly i det.
Drops
Termometeret brukte å flyte, så tviler på det var noe bly i det.

Det er bly i bunnen av disse, for å holde de på rett kjøl. Ellers villle det ligget sidelengs i vannet, og dæljet i alt som var i karet
[External Image]
Det du ser nederst på dette bildet, altså under den røde "streken", er blykuler.
Åja. Hm. Min samboer, som jeg liker å tro er ekspert på det meste, sier det ikke var noe sånt i termometeret. Brukte å ligge i kjøleskapet, og er egentlig ikke laget for å ligge i vann. Så da er det kanskje ikke vits med bly i? Er iallefall ikke bly i det nå, så håper det ikke var ..

Men nå viser det plutselig rett temperatur igjen! Kan det være ødelagt da? Her er iallefall den mulige synderen, hullet er i enden på høgre side.

Dette er nok ikke ett termometer det er bly i. Det er jo ikke designet for å holde seg i en enkelt posisjon i vannet

Når det gjelder lekkasjen, er jeg sterkt i tvil om hva som er tilfellet.
Kommer det normalt sett vann inn i plasthylsen? Om det ikke gjør det, er jo denne tett, og da kommer jo ikke noe ut heller...
Punkteringen du nevner, ser ikke jeg Er det plasten som er punktert, eller selve glassrøret med indikatorvæske? Om det bare er plasten, har jo ikke noe lekket, og da er grunnen til at sneilene la seg på rygg, fremdeles like ukjent...
Målte du nitritt etter at du skiftet substrat/sneglene døde? Det er veldig mye bakterieguffe innimellom grusen som hjelper på filtreringa av vannet, og når dette gikk ut så kan det hende det ble ubalanse der...

Det var min første tanke i hvertfall. Nå har du sikkert skifta en del vann, så det ikke er så lett å måle lenger, men tror det er en brukbar teori...
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap