hvorfor koster corydoras sterbai mere enn mettalpansermalle?

hvorfor koster corydoras sterbai mere enn Corydoras aeneus og hvorfor koster Corydoras aeneus mere enn Corydoras aeneus albino?

Som alt annet bestemmes prisene av tilgang og etterspørsel.

Er fisken vanskelig å drette eller fange så stiger prisen. Er etterspørselen stor stiger prisen og er den dårlig så synker den.

Selv om en fisk er vanskelig å fange eller drette så vil prisen styres av etterspørselen.
Og for å legge til: corydoras aeneus er den corydorasen som er vanligst i salg i Norge.
hvorfor koster albino mindre??
Jo Kristian
hvorfor koster albino mindre??

Forstod du ikke svarene ovenfor? Hvis du sier hva det var du ikke forstod, så er det nok lettere å forklare det på en ny måte.
mona o
Forstod du ikke svarene ovenfor?

Vel, for å være ærlig, akkurat det spørsmålet vet heller ikke jeg svaret på. Jeg ville trodd at vanlig aeneus ville kostet mindre enn albinoen, ettersom det (såvidt jeg vet) selges mer og er bedre tilgang til enn de som er albino. Men det kan være at det rett og slett er såpass liten etterspørsel etter albino aeneus at prisen blir lavere. Ellers kan det også være at butikken har kjøpt disse fra forskjellige leverandører, og at leverandørene har hatt ulike priser. Butikkenes priser er ofte bare en viss prosent i tillegg til det de har vært nødt til å betale for dem. Så hvis de har fått tak i billige albinoer hos en leverandør, og dyre ikke-albinoer fra en annen leverandør, vil prisene bli slik. Og det er prisforskjeller mellom de ulike leverandørene, på samme måte som at en liter melk ikke koster det samme på Rema og på Rimi. Det kan også være prisforskjeller på innkjøp fra enkelte leverandører fordi butikken, eller kjeden butikken er en del av (hvis den er det) har avtale med en leverandør, og ikke en annen. Avtaler med leverandører gir som regel litt billigere innkjøp, rett og slett fordi man da er forpliktet til å handle nettopp der. Når det gjelder avtaler med leverandører for butikkjeder, så er det enkelte kjeder der butikkene ikke får lov til å handle hos andre leverandører, og enkelte kjeder der det er tilatt (jeg kjenner ihvertfall til en dyrebutikkjede der butikkene ikke er forpliktet til å handle ett spesielt sted, selv om de blir veldig anbefalt å gjøre det).

Og jammen ble det en forelesning fra meg igjen. Skravlehuet greier aldri å begrense seg...
mona o
[QUOTE=Jo Kristian]hvorfor koster albino mindre??

Forstod du ikke svarene ovenfor? Hvis du sier hva det var du ikke forstod, så er det nok lettere å forklare det på en ny måte.

Hvis man ikke får et svar man forstår, spør man igjen. Forhåpentligvis.
Synes ikke man bør formulere seg som om man går ut fra at vedkommende ikke har lest de svarene som ble postet.

Fiskepriser er ikke lett å forstå, særlig når samme fisk har vidt forskjellig pris i ulike butikker. Noe er logisk, annet er ikke så klart i dagen.
Synes spørsmålet var adekvat, jeg, sikkert mange som lurer.

Hilsen Kirsti
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap