Flytende Bactozym?

Noen her som vet hvor man kan få tak i dette? Fruen kjøpte for en liten tid tilbake dette på en dyrebutikk i Tromsø men nå vil vi ha mer. Bruker kapsler nå men d er mye dyrere enn å kjøpe et par liter flytende.
Glem bactozym! Det fungerer minimalt, om i det hele tatt. Det er rett og slett å kaste penger ut av vinduet.
Jeg har for øvrig ikke hørt om flytende bactozym. Sera har tilsvarende produkter, og de er flytende (ammovec og nitrivec), og de fungerer like dårlig!
Takker for svar.

Men hva er alternativet å bruke utenom d?
Alternativet er vel egentlig å gjennomgå hele perioden med innkjøring av filteret. Det tar ca. en måned. Man setter i gang akvariet, uten fisk, men forer likevel. Da vil det danne seg ammoniakk av de råtnende matrestene, og det gir mat for bakteriene som skal dannes i filteret. Det finnes måter å korte ned tiden på, men det forutsetter at du har tilgang til et godt innkjørt filter.
1. Ta litt filterguffe fra det innkjørte filteret og ha over i det nye filteret, eller klem ut vann og guffe fra det gamle filteret over det nye. Da får det nye filteret overført litt bakterier, og det vil korte ned tiden du må vente.
2. Sett det nye filteret i samme akvarium som det innkjørte, og la dem gå sammen en stund. Her kan du også gjerne klemme ut litt filterguffe ved inntaket til det nye filteret. Det kan halvere tiden.
Uansett hvordan du gjør det, kommer du ihvertfall ikke utenom å vente minst 2 uker.

Grunnen til at slike biostartere som selges i butikkene ikke fungerer, eller fungerer minimalt er ganske enkel: Når det gjelder filterbakteriene, er de avhengige av at det faktisk er vanngjennomstrømming i filteret for at de skal kunne leve. Dersom filteret stopper, vil bakteriene ganske fort begynne å dø. Så i slike piller/flytende midler kan det ganske ikke leve filterbakterier. Så hva produsentene putter i disse greiene, med den tro at det skal være mulig å putte fisk i akvariet etter et døgn, er for meg temmelig uforståelig. Jeg antar at de stort sett har i "mat" til bakteriene, slik at de får noe å spise, og på den måten formerer seg. Men det er akkurat det samme du gjør når du fôrer akvariet uten fisk i.

Jeg vet om kun ett fungerende produkt, og det er dessverre ikke mulig å få tak i i Norge, og det er heller ikke mulig å importere. Produktet heter Biospira, og selges kun i USA. Det er ikke mulig å importere av 2 grunner: 1. Det er et frossenprodukt (så å få det over hit uten at det tiner, kan være problematisk). Bakterier kan nemlig overleve i frossen form.
2. Det er snakk om levende bakterier, og det er det svært, svært strenge regler på når det gjelder import/eksport. Så det er rett og slett plent umulig å få inn i Norge (og trolig også å få ut av USA). Det er forresten også en begrunnelse til at det ikke kan være bakterier i de produktene vi kjøper i Norge - for de lages jo ikke her i landet heller. Dermed må vi altså leve med å kjøre inn filtre på "gamlemåten"

Og det var dagens forelesning...
Helt enig, skipp dette remediet med i beste fall minimal effekt.

Har du oppegående kar, kan du kjøre inn filtre på forhånd, evt stjele filtermasse\ filtergugge når nye kar skal startes opp.

Siden du nevnet ett par liter av denne, får jeg uvilkårlig en følelse av at dere tilsetter dette ved hvert vannbytte?
Det er i alle fall å kaste grunker på sjøen. Har du for mye av sorten, kan du heller få kontonummeret mitt :p
Frank Angell
Helt enig, skipp dette remediet med i beste fall minimal effekt. Har du oppegående kar, kan du kjøre inn filtre på forhånd, evt stjele filtermasse\ filtergugge når nye kar skal startes opp. Siden du nevnet ett par liter av denne, får jeg uvilkårlig en følelse av at dere tilsetter dette ved hvert vannbytte? Det er i alle fall å kaste grunker på sjøen. Har du for mye av sorten, kan du heller få kontonummeret mitt :p

Vi bruker det ved nitrit angrep. Vi har en god del akvarium nå, og skal skaffe masse mer. Vi har planer om å iallefall å skaffe oss 15-20 akvarium til og ville ha et lite backup lager i tilfelle.

Men takker for info og svar. Vi har kjørt igang med vann fra andre innkjørte kar og dette har fungert bra.

Men grunkene mine går til fisk så en dag kanskje du kan få slippe å tigge om min kunnskap
Jeg har brukt bactozym (ampuller som jeg har tømt ut i filteret) med hell et par ganger, mest dramatiske var da jeg i løpet av 2-3 dager måtte flytte alt av fisk fra en 400-liter over til en 300-liter... Men det var en risiko jeg der og da måtte og var villig til å ta og jeg skiftet masse vann og fulgte nøye med på vannverdiene de neste 3-4 ukene... Vil ikke anbefale noen å bruke det med mindre de vet hva de gjør, og i hvertfall ikke som remedie ved nitritt!

Vannskifter, vannskifter, vannskifter ved nitritt, og som resten foreslår, filterguffe fra andre akvarium som den foretrukne metoden ved kjappstart av nye akvarier...
Sjekk denne. Kanskje den kan være til litt hjelp...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap