Jeg har nå i noen mnd testet ut to produkter av typen "filterstartere", som altså inneholder levende filterbakterier. Dette brukes som kjent for å igangsette et filter straks, og ha en fungerende filterbakteriekultur med det samme.
Jeg har brukt litt "smør på flesk" muligens, men for sikkerhets skyld har jeg brukt
to ulike produkter
på en gang i hvert filter. Filterne er av den utvendige typen Eheim Pro 2224 og Eheim Pro 2222.
Det ene er
JBL Filterstart (en liten drypp-flaske med flytende innhold).
Det andre er "
FB8 Impfperlen Turbo-Filterstarter", består av hvite, runde og litt porøse kuler i væske og er av merket Dennerle.
Dennerle-produktet blandes i kurven med Eheim substratpro, sammen med de kulene som er der.
JBL-produktet dryppes og sprutes jevnt rundt om i filtermaterialet, både på substratpro-kulene og på blåsvampen.
Nå har jeg akkurat testet det siste prosjektet for nitritt, 98 literen med Corydoras weitzmani. Disse hadde tidligere et innvendig, lite filter. Eheim 2224 ble satt inn for noen uker siden, og fyllt på ovenfornevnte måte.
Fargen på nitritt-testen var så lysende, stikkende grønn at man begynte å tenke på atomkraft
Det er altså absolutt NULL NITRITT.
Dette er vel
det femte akvariet jeg tester ut disse to produktene på, f.eks. har både C121 og C140 filterne blitt startet på samme måte. Null nitritt.
Disse to levende filterbakterie-produktene har altså fungert 100%, og etter nøye kontroll og ut-testing tør jeg nå derfor å dele erfaringen samtidig som jeg kan anbefale dem på det varmeste