Spørsmål om akvastabil armatur (tror det er gamle sorten)

Det som kom frem i mine tanker i dag er at jeg stort sett ser armatur der lysrør ikke er tildekket av noe plast eller glass på undersiden. Men det har altså mitt,denne plasten er jevn og flat på ene siden og ruglete\hakkete på den andre.
Den demper belysningen ganske kraftig etter min mening og jeg lurer på om jeg rett og slett kan fjerne denne. Men hva om den beskytter resten av armaturet mot fukt? Ser ærlig talt ikke slik ut da den ikke er potte tett,men kanskje den skal beskytte mot vannsprut?

Er kun i armaturet mitt som står på et akvastabil 160liters rammekar som har dette,alle andre armatur jeg har kikket på har ikke noe sånn plast som dekker under. Man ser heller ikke bra gjennom den.

Noen som har et sånt selv eller vet hva jeg snakker om her og kan svare på om det vil gå fint å fjerne det?
Kjøp et par slike holdere, med IP 67 (55,-)
Tett rundt "Kanalen" der elektronikken sitter, med silikon.
Da trenger du ikke dekkglass lengre
Dette dekslet er for å beskytte mot fukt. Vist du fjerner det vil endestykkene som holder lysrøret ruste.
Det kan også føre til att armaturen kortslutter, sikringer kan gå og dette kan fører til att pompe og varmekolbe ikke virker.
Ikke fjern dekslet.
Så da sitter jeg ganske fint i det siden en liten del av dette dekselet knakk av nå da jeg skiftet lysrør.

Biten som er borte er på størrelsen med et kronestykke,og flere plasser sprakk dekselet.
Det er ganske gammelt og sprøtt merket jeg. Så da er vel den silikoneringen kanskje like grei å ta først som sist :P

Endestykkene var faktisk av plast.
Endestykkene er av plast men det er metall inni, kontaktpunkter til lysrørene er av metall. Disse ruster og du får dårlig kontakt.
Hvis dere ser på linken i mitt forrige svar, så anbefaler jeg holdere "endestykker" med IP 67
Det vil gjøre at holderene "endestykkene" blir sprut sikre, og vil ikke ruste;0)


Har du prøvd disse?
Om de passer med de gamle festene er det vel greit nokk, men du må også huske å tette ved starterne og in til elektronikk.
Ser for meg at dette er mye arbeid, er kanskje like greit å rive ut den gamle innmaten (lysrør, reflektorer og elektronikk) og instalere nye holdere og reflektorer

Holdere
http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=55&produktid=2375&Navn=02.%20Arcadia%20lysrør%20sett%20IP%2044&HKatID=19

reflektorer
http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=58&produktid=140&Navn=05.%20Bresslein%20reflektorer&HKatID=19

Dette blir en sikker løsning.
Tror det kan bli minst like mye arbeid å bare bytte holdere på grunn av at du må få alt det andre tett også.
Kan bli dyrt vist elektronikken kortslutter når du ikke er hjemme, da det kan medføre at sikkringer går pumper stopper og fisken dør.
De holderene ser bra ut ja,men er litt i tvil på om jeg får byttet lysrør noe enklere med de der.
Og da kan det sies at det er uforskammet trangt og makkete å bytte de røra fra før etter min mening.

Men det lar seg vel gjøre med noe om og men

Tenker jeg bare silikonerer på plass igjen biten som løsna og tetter sprekkene inntil da siden akvariet skal få seg et vanlig dekkglass i sommer

Edit: Finn skrev samtidig som meg så jeg så ikke det innlegget før nå. Ideen om å bare bytte ut hele innmaten likte jeg.

Da får jo jeg også satt inn bedre utstyr,kanskje T5?
Tilfeldig bekjentskap
© Bernd Jung
Reklame for plussmedlemskap