Oppblåst og utstående øyne?

Min malawi var helt normal i dagtidlig, men nå er det veeeldig oppblåst og øynene stikker langt ut!! Hva må jeg gjøre??? Og hva er årsaken..? Fått blågrønnalger de siste to dagene.. så tydelig viss ikke så bra vann.
Og det er ikke bukvannsott. Med mindre det kan komme i løpet av dagen, den har ikke hatt noen av de symptomene det inebærer. Var helt normal og spiste godt i dagtidlig. Kan ikke forstå det.. Og den har ikke utstående skjell.
Har den hatt avføring? Det kan jo hende det er forstoppelse...
...Som ofte er en sekundær-lidelse p.g.a. feilfóring eller tarmparasitter...

Bare en tanke som slo meg
Den er veeldig oppblåst.. kan ikke være forstoppelse. med mindre den har spist EKSTREMT mye i løpet av dagen.. og har vært borte i hele dag så fikk bare mat på morgenen..
Men jeg skiftet vann for 3 dager siden.. leste her på forumet at noen hadde fått oppblåst yngel etter vannskifte.. kan det være noe der? hvordan legger man inn bilde her?
Under skrivefeltet er der noen felt der du kan trykke "bla gjennom", så finner man bildefilen og trykker "åpne". Når du poster innlegget, så kommer bildet med.

Har du målt vannvrdiene?
Nei jeg ble så forskreka når jeg pluttselig så fisken i så elendig stand så jeg nesten løp til dataen. så tenkte ikke så langt der å da. Tenkt til å gjøre det nå.
Vann verdiene var helt normale..
Utstående øyne er oftest en indikator på at det er noe feil i vannet. Siden vannverdiene er OK, og fisken har est slik den har, mistenker jeg at det her dreier seg om en innvendig bakteriell infeksjon. Hvorfor denne kom, er ikke godt å si

Jeg ville tvert issolert fisken, og begynt med ett enkelt saltbad (0,4% salt, eller 4g pr L). Om dette ikke har effekt i løpet av 36-48 timer, ville jeg behandlet med enten Sera Bactopur Direct (bør ikke gjøres i hovedkaret, om det ikke er andre med symptomer, siden filterbakteriene drepes), eller JBL Furanol
Takk for svar! Skal starte med en gang. Den har blitt litt kvikkere nå. Ikke mindre oppblåst eller utstikkende øyne men svømmer rundt som ikke no og fått litt mer normal farge til bake.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap