UV-filter -hvilket er best?

Jeg lurer på å kjøpe meg uv-filter og er grønn (like grønn som svevealgene) på området. Har sjekket litt i nettbutikkene og funnet litt av hvert.

Jeg kunne tenkt meg ett filter som jeg først vil bruke på et 128 liters akvarie med eheim 2028. Deretter kanskje flytte det til 375 liter med eheim 2026. Men det er viktigst at det passer 128 literen som jeg sliter med svevealger i. Har mørklagt i 2 omganger og svevene kommer tilbake hver gang. Derfor UV.

På akvasia har de dette, (får ikke til å linke dit):

UV-STERILISATOR: JEBO 18 watt
Pris: 1290,-

Jebo UV-sterilisator 18 w for akvarier opp til 600 liter.
Leveres med compactlysrør.
Uv-sterilisatorer egner seg til å desinfisere vann ved
sykdom, forebygging og svevealger.
Uv-lys virker på den måten at det ødelegger cellenes
DNA, derfor dør disse ved celledeling.
Effektiv uv-belysning gjør derfor vannet helt sterilt
da dette dreper alle frittsvevende partikler (også virus)

Plassbesbarende.

På Tropefisk [URL=http://www.tropefisk.no/shop/default.asp? SetLng=1&productid=206850]dette[/URL] som koster 1219.

Hvilket er best for mitt bruk? Er det eventuelt andre jeg bør se på?
Felles for de fleste slike UV-filtere, er at antall liter pr time som strømmer forbi UV-strålene, må være mye lavere enn det 2028 leverer. I en Eheim 2028 passerer vannet rett og slett forbi UV-strålene for fort til at evt algesporer og bakterier/virus blir bestrålt skikkelig.

Forslaget mitt er at du kjøper deg et lite utvendig filter som har mye lavere kapasitet pr time, og monterer UV-lyset på slangen til dette. Da er det også mye lettere å flytte dette (filter + påmontert UV) til andre kar senere. Du tar bare med deg hele. Et rimelig Eheim Ecco for eksempel.

Når det kommer til valg av UV-utstyr, ville jeg styrt langt unna Jebo... Det er ikke et merke jeg har særlig tiltro til. Står UV-filteret i stil med alt det andre de leverer, så er det elendig.

Det står i bruksanvisningen eller varedeklarasjonen på hvert enkelt UV-filter hvor mange liter pr time det skal være. Sjekk det før du gjør ditt valg.

Har du sjekket [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1342&HKatID=]De Bary UV-filteret [/URL]hos Webzoo forresten? Ifht anbefalt antall liter vanngjennomstrømning pr time der, passer det f.eks. å montere det på et [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=61&HKatID=]Eheim Ecco 2234[/URL].
Stemmer det at du har det kraftigste filteret i det minste karet ?

Når det gjelder UV-filtre, er det stor forskjell i hva som oppgis av max gjennomstrømming, selv med stort sett like kraftige lamper. Jo kraftigere bestråling, jo raskere gjennomstrømming er imidlertid en grei regel.

Selv ville jeg nok valgt Vecton 15W, men Tetra-en kan sikkert duge den også.

Det pussige er at Tetra sin er en av de med svakest rør på markedet, og har opplyst en relativt kraftig gjennomstrømming i forhold til disse 5W den er på.
For å sammenligne; JBL sin 5W UV-sterilisator, oppgis til å fungere best med en gjennomstrømming på 100-200L\t
JBL sine UV-sterilisatore står høyt på lista mi over kandidater, men er vist ikke å få tak i i Norge... Ikke som jeg vet i alle fall :p
Stemmer at jeg har det kraftigste filteret på det minste karet, men jeg har 2 på det største karet.

Får se hva jeg gjør, men Mona's ide med ett ekstra filter var godt! Får titte litt på forskjellige filtre. Takk for svar.
Veit at Dahls dyrerike i Moss har uvc-filter inne med powerhead påmontert. Fåes fra 5 w opp til 36 w. Er heller ikke gal i pris. De eksakte prisene husker jeg ikke i hodet, men ta en telefon til unge Herr Winther-Dahl, så sender han sikkert i posten også han.

Jeg har en 24 watt ute i 300 liters dam på verandaen, og den gir i
iallefall krystallklart vann der ute.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap