C0²-patron

Kan man bruke C0²-patroner fra f.eks. paintball til plantevekst i akvarier?
Co2 er Co2 Men det kan da umulig være lett å få regulert en slik liten tass av en patron, med tanke på nøyaktig og konstant tilførsel av gassen med dette? For ikke å glemme det økonomiske
Har så vidt vært inne på samme tanken; mest i form av et "stunt" i et lite plantekar. Som nevnt ovenfor vil nok regulering av gasstilførselen være en utfordring.

Et annet mulig problem er gassens renhet. CO2 blir også brukt for å blåse bort støv fra billedbrikken i digitale speilreflekskameraer. Enkelte har hevdet at CO2 fra slike patroner kan inneholde små mengder smøremidler. Vet ikke om det er noe i det, men det vil neppe være gunstig i et akvarium Tror jeg ville gått for patroner beregnet for sifonger for sodavann; de burde i hvert fall være fri for den slags.

Tror nok det skal til en god del engineering for å få det til å fungere.

Økonomisk blir selvsagt langt fra det helt store, men det går an å få det enda værre. Kikket litt rundt i en butikk for et par dager siden, og fikk øye på noen søte små CO2 beholdere. Tok opp en for å se på den, og fikk en overraskelse - den var veldig lett. Altfor lett til å kunne tåle noe særlig trykk. Og en kikk på teksten: Inneholder 11 gram CO2. Prisen på boksen var en stiv hundrelapp! Tror jeg må ta meg en tur tilbake, bare for å sjekke at jeg ikke har drømt det. Stort nærmere økonomisk katastrofe er det vel vanskelig å komme.
Mener å ha sett "boksene" du nevner, Knut. Slike brukes i litt high-tech sprøyter for å dekroere kaker. Blir hæ... dyre kaker, spør du meg :p
Du kan så si Men jeg så faktisk boksene i en akvarieforretning...
Tror ikke det koster mer enn 20,- for en sånn patron, det er jo trossalt en bruk-og-kast-vare. Det er ikke mer enn 15-30 utløsninger (skudd) i en sånn patron.

Du sier noe når det gjelder smøremiddel, det blir brukt både smøremiddel og såpe i produksjonen av patronene.

Offtopic:
Er ikke rart at det er dyrt for en sånn boks når du fant den i akvarie/dyreforretning.
De skal liksom ha 100-200,- for en håv du kan lage selv for 30,-.
Vet ikke noe mer om dette med smøremidler, men det har vært nevnt. Slike patroner brukes jo til ganske mange formål, så det er slett ikke sikkert at alle inneholder nøyaktig det samme selv om de ser like ut. Clas Ohlson selger 10 stk patroner (for sifong) for kr. 49.

Med hensyn til lavtrykksboksen, her er systemet:


Kan ikke skjønne annet enn at her må det enten bli lite CO2, eller så blir det dyrt.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap