- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Har hentet røtter fra naturen, kan jeg bruke de?
Har hentet røtter fra naturen, kan jeg bruke de?
Hei
Da har jeg kommet hjem fra hytten med en halv søppelsekk med røtter : D
Disse har ligget i en fjære helt ved kanten, de var helt grå'e / hvite når jeg fant de.
Ikke råttene, og harde er de.
De er også uten bark.
Tipper de har ligget der i ca 15-20 år, vet ikke hvordan tre de kommer i fra dessverre.
Jeg var fant de på lørdag da fikk de ligge ute å sole seg, på kvelden fikk de seg en dusj med regn.
På søndag fant jeg en liten elv hvor de fikk ligge å skylle seg i en dag.
Nå er de kommet hjem og skal spyles med hageslangen.
Disse kommer jo til å flyte som en fjær, så har tenk å begrave de med stein eller noe.
Men så spørsmålet : Kan jeg ha disse i akvariumet?
Mvh Cassandra
Ps: Legger til noen bilder: )
Da har jeg kommet hjem fra hytten med en halv søppelsekk med røtter : D
Disse har ligget i en fjære helt ved kanten, de var helt grå'e / hvite når jeg fant de.
Ikke råttene, og harde er de.
De er også uten bark.
Tipper de har ligget der i ca 15-20 år, vet ikke hvordan tre de kommer i fra dessverre.
Jeg var fant de på lørdag da fikk de ligge ute å sole seg, på kvelden fikk de seg en dusj med regn.
På søndag fant jeg en liten elv hvor de fikk ligge å skylle seg i en dag.
Nå er de kommet hjem og skal spyles med hageslangen.
Disse kommer jo til å flyte som en fjær, så har tenk å begrave de med stein eller noe.
Men så spørsmålet : Kan jeg ha disse i akvariumet?
Mvh Cassandra
Ps: Legger til noen bilder: )
Postet 30.04.07 kl 14:00
Postet 30.04.07 kl 14:55
Postet 30.04.07 kl 15:06
Postet 30.04.07 kl 15:09
Jeg har to røtter som jeg fant i myra som jeg bruker. Jeg smurte dem inn med salt, kokte dem og skylte de godt til slutt. De var såpass tunge at jeg trodde de skulle synke, men dengang ei. Det har kommet ut små bobler stund nå, så jeg håper den vil bli metta til slutt. Tror man skal være mer forsiktig med røtter fra bartrær utifra innholdet i dem, uten at jeg er noen ekspert på området. Men dog det har gått fint hos meg hittil...
Postet 30.04.07 kl 15:34
Postet 30.04.07 kl 15:35
Postet 30.04.07 kl 15:37
Postet 30.04.07 kl 21:16
Postet 01.05.07 kl 08:46
Postet 01.05.07 kl 10:19
Postet 01.05.07 kl 10:33
Postet 01.05.07 kl 12:27
Karl Inge SHEIHEIHEIHEI- sakte i bakkene her nå folkens! HAr du hentet røttene i sjøkanten? Da hadde jeg vært VELDIG skeptisk til å putte disse i karet i det hele tatt! Det er noe helt annet med røtter funnet i ferskvann!
Hvorfor? Hva er galt med ting fra sjøen?
Det lille av som måtte være av saltbelegg skylles lett vekk med ferskvann.
Postet 01.05.07 kl 14:48
Postet 01.05.07 kl 14:51
Postet 01.05.07 kl 18:26
Postet 02.05.07 kl 17:34
Du kan kontrollere selv om det fremdeles frigjøres salt fra røttene. Ha de i en stor stor stamp og fyll opp med ferskvann. Bruk et salinimeter og mål saltnivået med en gang (kun for kontroll). Så etter en uke så tar du å måler igjen om det er økt noe Temperaturen må være den samme når du måler.
Det er hvertfall den beste teorien jeg kan komme med for å finne ut av det der for å være sikker. Men om det er nødvendig vet jeg ikke,og om det er 100% sikkert svar kan jeg heller ikke garantere. Det er bare en teori :\
Det er hvertfall den beste teorien jeg kan komme med for å finne ut av det der for å være sikker. Men om det er nødvendig vet jeg ikke,og om det er 100% sikkert svar kan jeg heller ikke garantere. Det er bare en teori :\
Postet 03.05.07 kl 19:50
Takker for svar i værtfall : D
Ja, har faktisk tenkt på det jeg også menne.. Dyrebutikkene her har ikke slik man måler saltin innholdet med: /
Så gidder jeg ikke å begynne og bestille..
De har nå ligget i bløt i 4 dager, med vannskifte å greier.
Jeg stakk tungen bort på røtterne for å se om jeg kjennte noe tegn til salt :P Men nei, ingen saltsmak derimot, det smaket tre :P
Hva gjør man ikke for fiskene? ;D
Så hvis det ikke er salt i dem, kan jeg bruke de da: D?
Mvh Cassandra
Ja, har faktisk tenkt på det jeg også menne.. Dyrebutikkene her har ikke slik man måler saltin innholdet med: /
Så gidder jeg ikke å begynne og bestille..
De har nå ligget i bløt i 4 dager, med vannskifte å greier.
Jeg stakk tungen bort på røtterne for å se om jeg kjennte noe tegn til salt :P Men nei, ingen saltsmak derimot, det smaket tre :P
Hva gjør man ikke for fiskene? ;D
Så hvis det ikke er salt i dem, kan jeg bruke de da: D?
Mvh Cassandra
Postet 03.05.07 kl 19:57
Postet 03.05.07 kl 21:57
Postet 04.05.07 kl 08:14