Avføringsekspert

Finnes dere? Hehe

Mine bolivianske sommerfuglciklider er litt rare for tiden, dvs. de to voksne er. Blir VELDIG fort "redde". Fant ut den ene grunnen før helga, pH var under 6 ifølge tetra dråptetesten og mer mot 5. Stoler ikke helt på den, men hadde ikke batteri i pH måleren, så jeg har tatt noen vannskifter de to dagene der og pH er normal og har vært det et par dager.

Men avføringen ser for meg litt ... rar ut, i forhold til vanlig. Den er vanligvis oransje og nokså kort, fargen til discus bitene de får mest av totalt sett. Men av og til, bla. i dag er det noe som ser ut som oransj kort, men dekket av noe brunt, og den er 3 ganger så lang. Nå henger det litt ut av den ene fisken også. Det har gjort det før på en av dem, men forsvant så jeg utelukka sykdom. Er dette normalt? Har prøvd å ta bilde, men det er så smått og jeg har ikke stativet her nå.
Tittelen skulle vel heller vært: Møkkadudes søkes :p

Slik du beskriver problemet, mistenker jeg først og fremst tarmparasitter. Det er ikke uvanlig å ha slikt på fisk, eller i fisk, og oftest merker en lite eller ingen ting til disse.

Jeg ville forsøkt å fôre mye med artemia fremover, om da fiskene tar i på slikt fôr. Artemia har en meget god evne til å rense opp tarmer, på grunn av skallet. Du vil da trolig kunne se økt utskillelse av dette rare greiene i avføringen.
Om dette er tarmparasitter, bør dette behandles. Se sykdomsartikkelen for flere råd
Takker for svar Frank. Jeg har akkurat gått tom for myggiser, så da får det bli en del frossen artemia på dem fremover Så får jeg se hvordan det ser ut i sanden :P Har jo bla. prazipro liggende men vil jo ikke medisinere uten å vite heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap