Iiiik! Platy-babyer!

Dette kom faktisk som et sjokk på meg. Plutselig ser jeg to oransje vesen som svømmer rundt. Hva er dette? Det kan bare være en ting: Platyene har fått babyer. Men dette var ikke planlagt, så jeg trenger raske råd om hva jeg bør gjøre. Blir de spist av foreldrene? Må de ha eget kar? Må de i såfall ha egen pumpe? (Har bare en). Hjelp! Spiser de vanlig fiskemat?
hmm har egentlig ikke peiling, men tror moren spiser de ja... så du burde kanskje ha de i et fødenett... de trenger nok pumpe som alle andre ja...
og av hva jeg har lest om guppy yngel så skal man knuse flakfor... å det skulle visst være jææævelig smått
Takk for svar! Leser i andre tråder at ikke alle ungene trenger å komme på en gang, så da skal jeg sporenstreks ut og kjøpe nett i morra. Hvis det stemmer da? Leste også et sted at de kan gjemme seg i grusen. Det hadde jo vært fint om de klarte...
De to platyene (som er eneste fisk i karet) har forresten forandra oppførsel. Før pleide hunnen å snappe etter hannen, altså ganske kjønnsoverskridende oppførsel. Han virka på si side ganske kua. Men nå er det han som jakter på henne og hun ser rimelig stressa ut. Jeg liker det ikke. Men med det utstyret jeg har er det lite å gjøre med før i morra.
Tarald
Platyene har fått babyer. Men dette var ikke planlagt, så jeg trenger raske råd om hva jeg bør gjøre.

Hehe... Dere mannfolk altså.... Det er ikke planleggingen som lager barna,,,, det er "kosen"...

Hvis du har en rein balje eller noe, med vann fra akvariet, og flyteplanter, så kan en jaget hunn godt finne på å roe seg ned og fortsette fødselen der.

Men det er viktig å gjøre dette på en måte som ikke stresser henne enda mer... Da tenker jeg på er innfanging og roting med interiøret i baljen etter at fisken er kommet på plass...

Fóret kan godt bestå av knust flakfor, men platy trenger også litt grønt tilkudd... Så biter fra en algetabelett kan også være bra. Da må du bruke en algetabelett som løser seg lett opp, ikke av de brune pleco-chippene som er harde...

Lykke til! Og husk at eneste sikre prevensjon er adskillelse
Men hvis du tar "mammaen" i en bolle, må du ta henne ut med engang du tror hun er ferdig å føde, for hun spiser ungene sine!
Men vil hun ikke trenge pumpe for luft i vannet? Hvor lang tid kan dette ta?
Hvis hun slapper av så snart hun er i baljen, så kan dette gå alt fra veldig raskt, til et par dager... Jeg bruker klinkekuler/glasskuler som dekker bunnen i slike kar, det glemte jeg å si... Med klinkekuler og flytepanter, så går det vanligvis greit natta over uten tilsyn. Klinkekuler og glasskuler fåes kjøpt på nille, men vil tro at stor, grov grus også funker...

Brusestein er absolutt en fordel, men så lenge det er nok vann (10L+), så overlever de natten uten vannbytte og brusestein. I lengden trenger de jo mer utstyr ;P

Viktig at baljen er rein og såpefri, og at vannstanden ikke går så høyt at det blir lett å hoppe over...
Grattis med platy babiser !

Har selv platy og jeg lar de føde rett i karet her. Har godt beplantet og mange gjemmesteder så det går strålende.
Samme med guppyene våre. De føder rett i karet og det går greit. Guppyer føder jo en del unger så der ga vi opp å fange de inn igjen.

Mvh Linka
Takk for svar!
Hva er brusestein? Litt fersk på det her. Fant ikke noe passende å ha fisken i og har heller ikke sett flere yngel. Kanskje de ble spist i løpet av natta og mens jeg var på jobb i dag. Eller kanskje det kommer flere. Tida vil vise. Skal i alle fall stille bedre forberedt neste gang. Hvor mange unger får de i ett kull vanligvis?
Tarald
Takk for svar! Hva er brusestein? Litt fersk på det her. Fant ikke noe passende å ha fisken i og har heller ikke sett flere yngel. Kanskje de ble spist i løpet av natta og mens jeg var på jobb i dag. Eller kanskje det kommer flere. Tida vil vise. Skal i alle fall stille bedre forberedt neste gang. Hvor mange unger får de i ett kull vanligvis?

Jeg har ca 40 fra samme kull akkurat nå

Brusestein er den steinen som sitter i andre enden av slangen som er festet i en luftpumpe.
Hm. Jeg har bare en sånn vanlig pumpe på innsida av det lille akvariet mitt. Ingen slanger, ingen brusestein.
Mange bruker luftdrevet filter eller brusestein i yngelkar for å forhindre at yngelen blir sugd inn i pumpa.
Kanskje yngelen din har havnet i pumpa? Lurt å sjekke der
Det er ikke alltid yngel tåler behandlingen de får hvis de havner her, men det hender noen overlever en stund. Du kan kle pumpa med en nylonstrømpe. Denne bør ikke være altfor finmasket, for da tetter den innsuget....
Takk for forklaringa! Den pumpa mi er det ikke mye innsug på. Jeg så yngel som svømte rett forbi den i går. På den andre sida har rekene vist uvanlig stor interesse for filteret, så jeg bør nok sjekke. I går så jeg ei reke som hadde fått tak i en yngel, men den må da ha vært død først?
Jeg så forresten en yngel i ettermiddag som så ut til å forsvinne ned i grusen. Så alt håp er nok ikke ute. Dessuten fins det masse gjemmesteder for så små vesener. Og hunnen ser fortsatt ganske feit ut, så det kommer nok flere. Jeg innbiller meg at de ville ha større overlevelsessjanser hvis de kom ut i stim enn en og en.
Har hørt om reker som jakter på yngel, men mine kirsebær-reker gjør ikke det... Hvilke reker har du, da?
Har hørt at noen reker tar yngel, ja... Skulle ikke førbause meg om amanorekene er av det slaget
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap