Egenoppdrett av mygglarver, noen med erfaring?

Går og fabler med tanken om å holde meg med mygglarver i sommer.

Sette en vannbalje i hagen, kanskje ha ett par vannliljer i og la naturen gå sin gang.

Har noen gjort dette?

Mannen min er skeptisk, han sier det vil bli mye mer mygg her :S
Jeg hadde det en gang på hytten i en balje.
Den sto i skyggen, og fikk både røde og svarte mygglarver.
Men da hadde jeg ikke fantasi til at jeg kunne bruke de som fiskemat :P

Tror de kom sammen med noe vatten jeg hentet i en froskedam i nærheten, mygglarvene la sikkert egg.

Håper det var til hjelp: )

Mvh Cassandra

Kom det mye, sånn helt av seg selv?
Jepp ; )
Det var sikkert noen mygglarver i det vannet jeg hentet i froskedammen, så la de egg.
Er ikke helt sikker da.

Mvh Cassandra
Mygglarver legger ikke egg, Cassandra

Mygglarver, er halvfredige mygg. Myggene legger egg vann, disse klekkes når tiden er inne til larver, og så klekkes disse igjen til stikkmygg.

Det kan meget godt hende at du har fått med egg i vannet du hentet, eller at mygg la egg i baljen bak din rygg

Når det gjelder å skaffe mygglarver på denne måten selv, er det ikke noe i veien med det. Jeg ville nok satt stampen litt unna de mest traffikerte delene av hagen, det er vel få som stortrives sammen med svermer av mygg og knott :p
At det vil kunne bli en del larver i en slik stamp, er jeg ikke i tvil om. Men om du greier å holde deg selvforsynt med larver gjennom sommeren, er jeg meget skeptisk til... I alle fall om du har samme forbruk som meg :p

Tenkte mest for moro, og for å kunne skjemme fiskene litt bort med ferskvare

Hvor mye mygg/ knott blir det av dette?
Sånn at mannen min vil bli helt gæærn og kjefte meg huden full, eller sånn at en avstand fra sittegruppe til baljen kan være.. 15 meter?
Mygg søker jo en blodlevende sak, for å hente næring... Så i synlig avstand fra stampen, vil eventuelle klekkede larver, fort skule sultent bort på dere, og komme farende for å suge seg god og mett.
Deretter er det å finne seg en partner, for å få formert seg (mulig de gjør dette før de suger, men...) Så om dere får noe stikk, er dette til gunst for fiskene :p, siden mygga haster tilbake til stampen for å legge sine egg :p

Men jeg kan ikke tenke meg til at det skal bli ett stort problem med mygg fra en liten stamp.
Bestemoder`n har ett par pytter i hagen, uten at dette har vært til noe stort problem med tanke på innsekter
Kan ikke minnes å ha sett larver i disse små dammene hennes engang
Men så bor jeg også i ett myrhøl, der mygga sikkert har bedre plasser å gjøre av seg.

Jeg kan jo dressere katten til å holde seg nær baljen?
*ond latter*

Jeg tenkte uansett ikke på en svær balje, kanskje 20 liter. Og skulle det ikke bli myggiser kan jeg jo nyte synet av en vannlilje eller to
Og småfuglene kan få et bad!
Jeg har 3-4 baljer (ca90 liter) stående rundt i hagen. Jeg har en stor hage, med mange bed, og trenger disse vannreservoarene til småvanning av bed.
Det er i alle fall det jeg sier til min mann at de skal brukes til. Knegg knegg.

Jeg tar noen sveip med hoven av og til, og tar ut 10- 20 liter til vanning av og til, før jeg fyller igjen. (eller de regner fulle)Lar de bare stå der fra vår til høst.

Det er alltid mygg og knottlarver der, til mitt beskjedne behov, og jeg merket ikke noen spesiell forverring av myggplagen etter at jeg begynte med dette for 2-3 år siden.

Husk bare på at larvene ser godt, så hvis du bøyer deg brått over stampen, så er det ikke sikkert at du ser noen, da de svømmer fort til bunnen.

Stå stille en stund, så kommer de opp til overflaten
Tilfeldig bekjentskap
© Helge A. Hafstad
Reklame for plussmedlemskap