Hva slags sand til 180-l tanganyika med bla. sneglehuslekere?

ENDELIG blir det tanganyika på meg!

Noen som kan gi med et kjapt svar på hva slags snd jeg bør gå for?

Siden jeg ikke har bil er sand en av de tingene som er litt styr å kjøpe inn, så jeg vil gjerne få det rett på første forsøk...

Håper noen har noen gode råd til meg!

Ville selv gått for blåsesanden til biltema, om denne er tilgjengelig.

Ellers finnes det masse flott sand fra Rådasand, som de aller fleste dyrebutikker har\ kan skaffe.
Om du tar en titt i artikkelen om grus og sand, ser du de ulike størrelsene rådasand finnes i
Jeg ville nok ikke valgt noe grovere enn 0,8-1,2mm. Selv hadde jeg gått for 0,4-0,6, evt 0,6-0,8mm

Definitivt fin sand ja, sneglehuslekeren liker å kunne grave ned sneglehus endel og å flytte og rydde rundt sitt område.

Tror egentlig alle fisker foretrekker fin sand..?
MC Darup
Tror egentlig alle fisker foretrekker fin sand..?
Om ikke alle, så mange i alle fall.
Øksefisker bryr seg i alle fall ikke en dritt om bunnlaget, men de er jo ett unntak når det gjelder det meste
Takker for kjappe tilbakemeldinger

I akvariet jeg skal bruke har jeg for øyeblikket rådasand, 0,8-1,2 mm. Da kan jeg jo til nød beholde denne i akvariet, men ut fra hvordan jeg har planlagt innredningen tror jeg en jevn lys farge på sanden estetisk sett hadde vært finere enn den rødlige rådasanden. -Så kan jeg heller bytte når jeg har kommet meg innom biltema...

Har også fått tips om skjellsand fra planteutsalg, får sjekke på mandag hva de har også, -men den er kanskje ikke så finkornet?

Hmm.. vær bare sikker på at ikke den skjellsanda inneholder noe annet.
Viggo, mod. her på AF, skaffet meg svært finkornig skjellsand fra lokal badestrand her i distriktet (Åkrasanden). Det ble bærre lekkert!

MC Darup
Hmm.. vær bare sikker på at ikke den skjellsanda inneholder noe annet.

Naturlig skjellsand blir tatt opp direkte fra havet og er ikke tilsatt noe.
Naturlig skjellsand er faktisk så rent at det er tilllat som kalkingsmiddel i økologisk landbruk. Og da er det rent da!
Hei.
Jeg kjøpte meg den grove blåsesanden på biltema sist nå og den ble kjempefin. Anbefales.
Jeg hørte også at noen har dratt på Toys 'R Us og kjøpt sandkassa sand der. Vet ikke noe om den da, men gå for biltema. Den trengte ikke å vaskes så mye først. Bare fyll i karet halvveis, sug ut vannet igjen slik at grumset blir med ut og så fyll opp. Da er karet helt fint.
Tenker jeg ender opp med enten den grove blåsesanden fra biltema som viker perfekt til formålet, eller skjellsand, om jeg kan finne et sted de selger det jeg leter etter her i nærheten. Fant denne siden da jeg søkte på nett: http://www.oegrey.no/fabrikk.htm , og den grove skjellsanden høres fin ut, særlig siden vi har ekstremt bløtt og mykt vann her jeg bor...

Skal ringe denne forhandleren i morgen og sjekke hva de har: http://www.norsksand-og-steinservice.no/

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap