Guppy med hvitprikk?

Jeg har et 45 liters kar med 5 Guppyer. Her om dagen oppdaget jeg mange hvite prikker på den ene hannen og den svømte desorientert rund med munnen åpen. Så skikkelig syk ut! Den døde samme kveld.
Må jeg nå behandle hele karet for sykdom? De andre Gyppyene skulle egentlig settes over i et større kar, men jeg tør ikke nå, i tilfelle de andre fiskene kan bli smittet. Bør jeg behandle de andre Guppiene selv om jeg ikke ser noe tegn på sykdom?
Det kan høres ut som hvitprikk, men det som er litt rart, er at ikke de andre fiskene ennå har utviklet symptomer.
Hvor lenge siden er det at denne ble rammet\ døde?

Jeg ville avventet flytting i alle fall ei uke, helst 2, uansett hvilken sykdom.
I denne perioden må ikke en eneste fisk utvikle symptomer.
Det ser ikke ut til at de andre er rammet. Jeg kan i alle fall ikke se noen prikker og de svømmer godt og har god matlyst. Fargene er også fine .Det er derfor jeg er sånn i tvil om jeg skal sette i gang noen behandling eller ikke.
Guppyhannen døde onsdagen som var.
3 døgn uten videre smitte, kan tyde på at det var noe annet som rammet fisken. Men helt sikker, det kan du ikke være før om ett par- tre dager til.

Ikke behandle før du ser smitte, det er helt bortkasta
Jeg oppdaget også prikker på den ene Guppyhunnen i går kveld, så da blir vel alle smittet. Jeg hevet temperaturen på varmkolben over natten og den har ligget på 31 grader siden 12-13 tida i dag. Syns fiskene begynner å bli litt blassere i fargen. Håper de tåler varmen.. Hvor lenge må jeg holde høy temperatur i karet? Er det noen fisker som ikke tåler varmekuren, jeg tenker på ungfisker osv.
Takk for svar på forrige spørsmål
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap