Hvordan fjerne døde damsnegler?

Hvordan fjerne døde damsnegler? Jeg har over 100 og de blir abre flere å flere. Men hvis jeg skulle kjøpe sånn middel for å drepe dem så måtte jeg også fjerne dem.
Men det blir helt umulig rett å slett! Da må jeg tømme hele akvariumet og det kan jeg ikke.

Kan jeg bare la dem ligge død i akvariumet? eller er det skadelig for fiskene?
Plukk alle du ser før og etter sneglegiften.

Det går greit med de få som er igjen. Merk at sneglegiften er farlig for både planter og fisk.
Det står at den ikke er giftig for fisker. Så jeg regner med det er sant?

Jeg kan jo la snegle være i fred, men vet ikke hvor bra det er for fiskene og vannet.
Gift er gift, enten det er det ene eller det andre det utsettes for.
Sneilegift er designet for å være mer giftig for sneiler, men også alt annet er utsatt for denne "kjemiske" krigføringen.

Så det er ikke tilfelle at den ikke påvirker fiskene.
Husk også på at bakteriene i filteret er sterkt redusert etter bruk av slik gift. Dette kombinert med masser av nedbrytbart materiale (døde sneiler) kan være noe som igjen skaper gift i karet, i form av ammoniakk og nitritt.

Personlig er jeg sterkt imot slike remedier, da de etter min mening har flere negative, enn positive effekter.
Når man i tillegg oftest kun har en forbigående effekt, er det jo ikke noe å heise flagget for...

Min egen erfaring, er at man bruker slikt i kar uten fisk, og med filtre en ikke trenger å tenke så hardt over om svekkes rent biologisk. Da kan man i tillegg kjøre kraftigere dossering, flere ganger, og ha større sjangs for å lykkes i å bli kvitt sneilene for en lengre periode.
Desverre er det plantene det da går værst ut over, og de er jo ikke noe å flytte uansett, siden de alltid er "bærere" av både egg og sneiler
Takker for svar. Selv om jeg enda ikke vet hva jeg skal gjøre. Kan jo la sneglene leve, gjør ikke så mye egentlig. Så lenge fiskene ikke blir påvirket av dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap