Duetto 50 filter, kan noen noe om dette?

Inaktiv bruker
Heihei, jeg fikk tilfeldigvis et mindre akvarium av en venninne som ikke fikk pumpa til å fungere, dette er et komplett aqua systems akvarium.. Hun klarte å koke fisk, gang på gang fordi pumpa gikk varm. Tok meg turen for å finne ut hva som kunne være galt, og skjønte fort at det hadde noe med at det ikke var filter i pumpa, det var kun sånn "vatt". Kan det ikke være det som er årsaken? Uansett, jeg fikk jo dette karet, så jeg lurte på om det går ann å kjøpe noe filter til denne her på dyrebutikk, eventuelt klippe det til osv? Eller må jeg ha akkurat den typen osv? Kanskje det bare lønner seg å kjøpe en ny pumpe? I dette her karet var hele veggen bak filter, men dette røkka jeg ut for å ta en nærmere titt. Er jo ikke noe problem å ta det i igjen, men lurer på hva som kan lønne seg.. Makan til akvariumsløsning.. hehe, skal ikke være lett.. Attpåtil så lakk det, så må "silikonere" i morgen Bilde av dette filtergreiene kan du finne på
Dette er ett filter bereget for 3 typer filtermasse på en gang.
Bioligisk, mekanisk og kjemisk.
Det er den biologiske delen som er viktigst, og jeg ville derfor brukt svamp der svamp kan brukes.
Svamp kan du selv tilpasse, tror du skal få slite litt med å finne rette svampene ferdig uten å bestille fra utlandet.

Men; hvor stort er karet? Filteret er klassifisert til kar opptil 10gallons, eller under 40L... Med å bytte kjemisk filtrering til biologisk, øker en kapasiteten noe, men ikke allverden.

Når det gjelder varmeutvikling fra pumpa, kan denne ha bidratt til å trekke opp tempen. Men å "koke" fisken på grunn av pumpevarme, høres ikke helt sannsynlig ut.
Selv ikke med bruk av kun filtervatt, denne øker ikke tempen, men gjør heller liten nytte i biologisk sammenheng.
Vil anta at fiskene har daua av andre ting enn tempen, i alle fall
Men så vet jeg heller ikke hvor stort forbruk av strøm denne har, finner ikke noe info om dette på nett. Det bør imidlertid stå på selve pumpa.

Når det gjelder den faktiske verdien av filteret, ser jeg at denne selges ned under 13$, eller under 80.- kroner.
Så det er neppe allverden av kvalitet på denne :p
Inaktiv bruker
Takk for raskt svar, du er super, hehe. Dette med "koking" av fisk. Hun kjente på pumpa, og den var glovarm. Hun hadde bare sånn klistemerke på sida av akvariet, og den viste fullt. Dvs 37 grader. Fiskene døde som fluer, eneste var et par seige blandingsfisk av noe slag som har overlevd. Så du mener kanskje jeg enkelt og greit skal kaste hele dette filtergreiene? Tror kanskje det er det beste. Forresten, når jeg "har" deg her, har et spørsmål til om filter. Jeg har en hydor prime utvendig filter til mitt 160 liters kar, og denne har begynt å spyle ut så sakte nå, hva kan dette være? Jeg har renset det opp til flere ganger, og har tatt alt inn i riktig rekkefølge, men den vil liksom ikke suge noe mer? Denne er beregnet på 440 liter vann, så renner det liksom bare vann ut av pumpa? Hva kan årsaken være? At den ikke er tett eller noe? Blir så gørr irritert, det er jo pumpene som koster, huff, som om vi ikke bruker nok på akvarium som det er. Har kun hatt akvarium i et par måneder nå, fikk akvariet og pumpa gratis, men har alikevel klart å bruke over 6000 på innhold=P
Inaktiv bruker
enda en ting.. hehe, vet du hvor jeg kan få billige pumper? Noen du/andre anbefaler?Vil få ordnet det så fort som mulig før det danner seg masse alger og slikt.
Det kan selvsagt være noe feil med pumpa, som får den til å gå varmere enn hva godt er. Det kan f.eks være en lekkasje i issolasjon, slik at det er en innvendig kortsluttning.

Sett den i ei bøtte med vann, og prøv den. Det er det tryggeste, om du tenkerå beholde den. Selv hadde jeg nok pensjonert den :p

Det utvendige filteret ditt, er nok heller ikke av det jeg vil hive i båsen "topp kvalitet". Den reduserte gjennomstrømmingen, kan henge sammen med:
-Skitt i kanaler inne i pumpemekanismen. Rens alle kanaler, impeller og impellerbrønn.
-Skitt i slanger. Om slangene gror igjen, hjelper det fint lite å rense resten av systemet. Slangene bør av og til få besøk av en slangebørste som er tilstrekkelig lang.
-Feil i filtermasse og oppsett. Slik mener Hydor en skal sette opp filteret.
Fleres erfaring viser at dette blir for tett for den motorsvake pumpa til å fungere optimalt, etter en tid. Alt fra en uke, til noen måneder, er det mange opplever som max levetid på oppsettet.
Kutt for all del ut kull, og gjerne zeolitt fra oppsettet.
-Slitte deler, tenker da på impeller.
-Slett kvalitet på heile pakka....

Når det gjelder billige filtre, styrer jeg galant til en annen side. Siden ett filter er akvariets nyre og lever i ett, er det meget viktig at ting funker som det skal. Jeg legger derfor gjerne en del kroner i ett filter jeg kan lite på at både holder vannet levelig, lever lenge, og er mulig å fixe om noe går til ett varmere sted enn Nord-Norge...
Jeg velger derfor Eheim til mine kar, og har ikke mindre enn 5 ulike modeller, i Pro I, II og III-serien.
Til ditt kar, på 160L, vil jeg si at modellene 2224 og 2226 i ProI-serien er passende store. 2226 må kjøpes brukt, eller hos en butikk som var litt ivrig med bestillingen for noen år siden. Modellen produseres ikke lengre, siden den er like stor som 2026. Begge disse har ca samme biologiske kapasitet, forskjellen er stort sett at den ene filteret er høyt og smalt, og den andre er det motsatte.
I ProII-serien, er det 2026 som er å anbefale. Dette er til gjengjeld ett svært så suverent filter.
Om det er billigere filtre du er ute etter (leser vel det mellom linjene), kan du gå for 2213, som er ett mer klassisk filter (2013 var forgjenger, og filteret har vel eksistert i en mannsalder.).
2213 er ett meget prisgunstig filter, men er litt tyngre å vedlikeholde enn ProI, og mye tyngre å vedlikeholde enn Pro II.
Inaktiv bruker
Hei igjen, er ikke bare meg som sitter oppe nattestid
Hum, ja, du har vel egentlig helt rett i at jeg må få meg et ordentlig filter til alle 3 kara mine, eller, det ene duger jo litt, selv om jeg ikke har sansen for det. Juwel filterene.. *sukk*

Noen av disse filterene du viste var litt vel stive i prisen, men kan leve med en pris på mellom 500-900 pr stk. I stedet for å si mange gode, kan du ikke bare velge et for meg? Hehe, det er ikke noe lett for meg som får lyst å prøve alle=P Jeg trenger også et filter til det lille nye karet, regner med det er 40-50 liter, gammelt møkka kar som skal fungere fint til mine guppyer

Dette her med å rense den derre hydor pumpa hørtes innviklet ut, virker jo mer fornuftig å kjøpe en ny en, enklere i hvert fall. Jeg kan se at slangen ser litt grisete ut, så kan hende du har rett i at noe er galt der. Alle de fancye orda dine skjønte jeg ikke, men at jeg må rense alt fikk jeg med meg. hehe. Har du forresten peiling på maller? Hvis du ser på noen av bildene mine, så har jeg en malle jeg ikke har snøring på hva er, og en venn av meg som har en haug med akvarier fant heller ikke utav det, så nå mens spesialisten er online, får jeg jo spørre =) Så, jeg må ha 3 navn, 2 av dem på filtere, og på en malle, da kan jeg legge meg med god samvittighet. Takk for svar igjen forresten
Jeg bruker Tetratec EX 1200 filter og er kjempefornøyd. Blir kanskje litt stort for deg, men de har jo et
som heter EX 700 og.
Filteret er svært stillegående og har fine tekniske løsninger.

Inaktiv bruker
Det er vel et utvendig filter? Jeg har mest lyst på et invendig et..
Inaktiv bruker
okei, har kikka litt her nå, og sett på utvendige og innvendige filtere, hva er egentlig forskjellen? Bortsett fra det innvendige og utvendige.. og prisen? =P

Ser at Eheim Innvendig filter Aquaball 2212 til ca. 200 l. koster ca 450, mens Eheim Utvendig filter 2026 Proff II til 350 liter koster ca 1700? Hva er best av de, og hvorfor?
Astrid Elise Grov
Ser at Eheim Innvendig filter Aquaball 2212 til ca. 200 l. koster ca 450, mens Eheim Utvendig filter 2026 Proff II til 350 liter koster ca 1700? Hva er best av de, og hvorfor?


Tror jeg overlater til Frank å utdype akkurat det temaet...

Dersom jeg skulle valgt innvendig pumpe, så hadde jeg valgt Fluval 4Plus.
For den går an å modifisere med bedre svamper.
Det er en rekke fordeler med utvendig kontra innvendig.
- Ett utvendig filter tar opp minimal plass i karet.
- Ett utvendig filter syntes ikke så godt i karet, og er derfor ikke så sjenerende for de som ønsker at karet skal se ut som ett levested for fisk, og ikke ett sammensurie av tekniske duppeditter.
- Den biologiske effekten av ett utvendig filter er gigantsik, om en sammenligner med innvendige filtre. F.eks ett Fluvalfilter, 4+, innvendig har ca 0,7L med filtersvamp. Dette tilsvarer ca 7m2 til bakteriene.
Ett utvendig filter, f.eks 2026, har ett filtervolum på ca 675m2 med normalt oppsett.... ikke mindre enn 96 ganger bedre biologisk filtrering, med andre ord.
Eller for å snu det hele på hue, og skvise sammenligningen for mer enn bare filtergørr; Du trenger ikke mindre enn 96 fluval 4+ med originale svamper, for å få samme effekt som en 2026.
Ut fra størrelsen på pumpene, skulle dette tilsvare ca 200L med pumper

Grunnen til denne gigantsike forskjellen er at svampene som følger med filteret, har en overflate på ca 10m2 pr L. Filtermassen i 2026, og andre utvendige, har en overflate på ca 450m2 pr L.

Andre fordeler; Du reduserer behovet for vedlikehold svært mye. Mindre jobb for deg, og mer stabile forhold for fiskene. Hva kan vel være bedre?

PS: Du nevnte at slangene til filteret ditt er i ferd med å gro igjen. Her er det nok mye av reduksjonen i gjennomstrømmingen stammer fra.
Om du kjøper ett aldri så godt nytt filter, vil dette også på sikt kreve "oppstaking" av slangene
Inaktiv bruker
Hum, jeg prøvde å sjekke slangene i går, men vannet suste som bare det igjennom, vasket det jeg kunne med en gammel tannbørste, ingenting på pumpa virket tett, av det jeg kunne se.. skal teste å ommøblere inni pumpa, ettersom hydor hjemmesiden hadde en helt annen måte å gjøre det på enn slik vi fikk beskjed om.. Går ann å prøve i hvert fall =) Mener du at jo mindre svamper og dill man har oppi hydor pumpa, jo bedre vil den gå? Høres jo egentlig mest fornuftig ut.. Tror egentlig jeg bare selger hele sullamitten og akvariet.. og kjøper meg et stort jewel akvarium i stedet, med mindre jeg får noen bedre tilbud.. Lyst å kjøpe et 240 liters komplett med bord.. noen forslag til type? Vil helst ha svart!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap