Eplesnegl vs planter

Heisann
Har startet opp en 28l hvor det skal tusle noen reker oppi.
Akkurat nå er det veldig mye alger (ingen reker ennå), og jeg tenkte å putte i en gul eplesnegl.
Jeg har noen skjøre cryptocoryne oppi, og jeg har sett at de små pestsneglejævlene gnager på disse. Planten er nyplantet og sliter.
Vil en eplesnegl spise denne? Har lest at de gnafser andemat, så kanskje de spiser disse plantene også?

håper på svar før jeg slenger oppi en snegl.

Eplesnegler
Sender et lite utsnitt av tekst fra

http://www.applesnail.net/

What exactly should I feed my apple snail? I place romaine lettuce at the bottom. Is that good enough?
A: From my own experience, the apple snails are not difficult when it comes to food.
Feed them fish-food (food for pond fish, it comes in a big box, consist of big pellets and is inexpensive), cucumber and lettuce.
Apple snails consume a lot of aquatic plants and algae and can be very useful in eliminating your algae.

D.v.s. Sneglene eter det meste. Kanskje ikke så mye planter når de er små og det er nok annet å spise. Men jeg fikk en gang tak i noen fine eplesneiler på størrelse med golfballer. De klippet bl. a. ned to veldig store sverdplante rett over grusen i løpet av en natt. Ikke et blad eller 2, men kanskje 40.
Da tok jeg dem ut igjen, for jeg har mer sans for planter enn for snegler.

http://www.applesnail.net/ er forøvrig en veldig bra side(r) om snegler.


takk for svar!
visste ikke de kunne bli så store!
tror heller jeg venter på rekene, så får heller algene være i fred til den tid

Min erfaring er at enkelte planter spises med stor appetitt av eplesneglene, andre lar de helt være i fred. Som det skrives på Applesnail-siden; er det bløtt nok til at de kan tygge det, så spiser de det.

Jeg har en 28 liter med kun eplesnegler i for tiden, og der satte jeg ut noen store flyteplanter som jeg ikke har hatt der før, de heter CERATOPTERIS PTEROIDES. De ble renspist inn til stilkene....
Da satte jeg inn en plante som jeg bruker som flyteplante, C. cornuta. Den ble også spist...

Det de ikke har rørt, er naturligvis Anubias. Den har harde, seige blad, og får stå i fred for plantespisende fisk også.
Jeg puttet en stor klump med Riccia-flytemose oppi til sneglene, for den var angrepet av trådalger. Tenkte at de spiser vel mosen også, i tillegg til algene.... men det gjorde de ikke. Merkelig nok har de ikke rørt Riccia-mosen i det hele tatt, kun algene tok de. Kanskje den smaker vondt for snegler?

I et annet kar spiste eplesneglene alle toppskuddene på en plante som heter Hygrophila polysperma. Som alle vet; toppskuddene på planter er saftige, ekstra myke og derfor lett å spise....

Sverdplanter har jeg aldri opplevd at de spiser.

Har dessverre ikke hatt eplesnegler sammen med Cryptocoryne-arter, så jeg vet ikke om de spiser dem.
Mine spiser hornblad som om det var spagetti! Så hornblad kommer jeg ikke til å kjøpe nytt av... Det blir så mye rusk i vannet. Ellers har de mumset i seg av denne flyteplanten. Skulle ikke tro at de klarte det, men de spiser skummet som er på undersiden av bladene, sånn at flyteplanten begynner å råtne. Irriterende!
snegleplan er nok lagt på is nå, hehe. jeg foretrekker å ha plantene i fred.
sukk, var bare veeeldig utålmodig for tiden, det er så leeenge å vente ved oppstart av akvarie!

jeg får trøste meg med å kose meg med bildene du legger ut, mona

mona o
Jeg puttet en stor klump med Riccia-flytemose oppi til sneglene, for den var angrepet av trådalger. Tenkte at de spiser vel mosen også, i tillegg til algene.... men det gjorde de ikke. Merkelig nok har de ikke rørt Riccia-mosen i det hele tatt, kun algene tok de. Kanskje den smaker vondt for snegler?


Mine eplesnegler har latt riccia'n være i fred helt til nå... De mumser den villig vekk. Har fått skikkelig smaken på den... Er redd den kan bli utryddet i det karet... :S
Det må vel til en liten flytteprossess, ja... Merkelig dette her, for sneglene mine får jammen nok mat... De hadde ikke trengt å gå løs på riccia'n...
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Kolderup
Reklame for plussmedlemskap