Ikke alt for dyr UPS!

Hei! Er det noen som kan gi tips til gode og ikke alt for dyre UPSer? Har 1 stk innvendig Juwelpumpe type Jumbo og en stk Tetratec EX 1200 Vet ikke hvor mye Juwelpumpa trekker men tror EXen trekker ca 20 Watt.

På forhånd takk
Hvor mye gryn tenker du å spytte i dette? En UPS med ekte sinus, og ikke noe "tilnærmet sinus", koster gjerne noen lapper... Spesielt om du skal ha backup mer enn ett par timer.
Hadde vel egentlig ikke tenkt å bruke mer enn absolutt nødvendig, men muligens et par tusen. Hvorfor må det være "ekte sinus" og ike tilnærmet?
Lucky1
Hadde vel egentlig ikke tenkt å bruke mer enn absolutt nødvendig, men muligens et par tusen. Hvorfor må det være "ekte sinus" og ike tilnærmet?

Ett par høvdinger gir litt utstyr, selv om det ikke blir det mest pompøse...
Jeg finner egentlig ingen UPS-er til under 2000.- jeg ville anbefalt...
Dette er den billigste jeg ser nytten i...

Alternativet er å kjøpe en separat inverter med ekte sinus. Her må du beregne 1000.-+++ for en på 300W eller mer.
Batteri kommer i tillegg, fritidsbatterier (blysyre) kommer i tillegg. Prisen varerer fra 3-400 til VISA-krise...
I tillegg må en her ha noe til å lade batteriet. Ulempen er jo at batteriet kan tappe seg noe spenning når det bare står der, mens en UPS har full kapasitet hele veien (til en begynner å bruke batteridrift, sef)


Når det gjelder ekte og falsk sinus; Ekte sinus, har samme bølgelengde og system som det er på nettspenningen vi hele tiden bruker i fleng.
Tilnærmet sinus, er rett å slett en billig måte å omforme likestrøm til vekselstrøm.
Dette medfører at kurven ikke blir komplett, og dette sliter voldsomt på produkter som er helt avhengi av at strømmen de tilføres bidrar til at de gjør som de skal.

Jeg kan legge til at jeg selv dreiv å forsøkte meg med 3-4 ulike invertere, og like mange UPS-er med tilnærmet sinus.
Resultatet; Eheim 2028 kaputt, skikkelig kaputt....
Det funker for en stund, med sterk reduksjon i pumpekraft, men det er hver enkelt start som sliter stygt på pumpa. Det høres rett å slett ut som ett knuseverk mellom impeller og veggen i impellerbrønn, når pumpa skal starte på "feil" grunnlag.

Kan også nevne at billige UPS-er\ invertere fort mister store deler av futten når de plutselig blir hardt belastet.
Har behold en billig 300W inverter selv, og denne faller ned mot 170V når jeg belaster den med en 250W kolbe... Spenningen tar seg opp igjen, men slik ustabilitet er ikke heldig...

Slik ser en ekte sinuskurve ut:
[External Image]
I beste fall ser en tilnærmet sinuskurve slik ut:
[External Image]
Vel vel, en får vel hva en betaler for. Jeg ser jo at dette fort kan bli dyrere en hva jeg hadde beregnet...
Hmm, kanskje jeg skal ta en leterunde på jobben og se hva jeg finner.


Takk for svarene iallefall
Den store nytten av noe sånt måtte vel være i tilfeller der f.eks. strømmen gikk hele natta, og man har mange akvarier. Problemet da er at det spørs om UPSene i den prisklassen har noe særlig "juice" til å holde strøm så lenge det trengs Ser ikke muligheten i å bruke UPS til noe nyttig i denne hobbyen hvis man ikke skal bruke mye av lommeboka.
Det er helt klart en fordel å legge mye penger i dette om en først legger penger i dette.
Den saken jeg linket til har en forsyningstid på ca 2t4min ved 50W belastning. Dette tilsvarer 2 eheim proII-filtre. Dette uten ekstra batteripakke.
Den heftigste UPS-en fra APC, APC Smart-UPS 5000VA RM 5U 230V Black, har en driftstid med samme belastning på over 11 timer.
Prisen blir da 20.000 ++... Eller au dæ... Det sier en også om en dropper den på foten, med en vekt på rundt 100kg
Da er det bedre å kjøpe den jeg først linket til, for så å bygge ut med maksimal batteripakke.
Jepp, har flytta slike i jobbsammenheng. Et sant h....
Det skal også nevnes at batteriene på UPS-er har begrenset levetid, og må byttes med jevne mellomrom. UPS-er er dessverre dyre greier. APC-UPS-ene er forresten gode UPS-er, og anbefales.

UPS er nok ikke hensiktsmessig til vårt bruk da denne løsningen kun har en gitt tid den vil kunne levere strøm. Et bensin- eller dieselaggregat burde kunne få de fleste over kneiken uten at det vil koste alt for mye.

Ser at OBS har medleemstilbud på Home Work strømaggregat til 1298 kroner for medlemmer og 1990 for ikkemedlemmer. Maks utgående effekt er 2.200 W og dette burde være mere en nok for krisehåndtering av karrene.
Når det gjelder aggregat, er det mange billige varianter å finne også der.
Deverre er det mange av disse som er like ille som billige invertere\ UPS-er, og derfor er meget dårlig egnet.

For min del, er slik uaktuelt, da kan jeg like godt la bilen stå å gå, for å hente konvertert nettspenning fra denne.
Der har jeg 1000W jeg kan hente ut, bare med å plugge i sjøteledning.
Men siden jeg bor som jeg bor, er dette ikke aktuelt.

Den beste løsningen for problemet er:
-Kraftig inverter, gjerne 1000W, med ekte sinus.
-Relestyring av tilslag ved strømbrud, og frakobling når strømmen kommer tilbake. Tidsstyring er mulig, men plundrete.
-Kontrollert ladding av batteripark.
-Batteripark på en del hundre amp...

Oppsettet jeg selv skal bygge ut en gang, vil bestå av 48-230V inverter på 1000W, og enten 4x220amp batterier, eller for ryggens del, 8X150amp batterier. Husker ikke helt beregningen jeg gjorde, men det var noe slikt som at jeg kunne drive mine filtre og pumper, som trekker ca 200W i 3-4 dager med dette.
I tillegg, kan jeg jo lade batteriene i bilen, om det skulle bli totalkrise.

Her er det to store problemer; plass og pengemangel. Er usikker på hvilken som er værst
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap