Credozonsalt og sera costapur mot hvitprikk?

Jeg har nettopp vært i dyrebutikken for å kjøpe medisin mot hvitprikk på mine 6 (en døde idag tidlig) rosentetraer i et juwel 70 l. Jeg har også 2 scalarer, 1 pleco og 1 guppy, men ingen av dem ser ut til å være rammet.

Jeg har aldri vært borti sykdom i akvarium før, så jeg spurte om hjelp i butikken. Jeg fikk med meg sera costapur og credozon spesialsalt. På sistnevnte står det "dosering ved parasit bad: 1-2 tsk. pr. liter vand i max. 20 minutter." Må jeg ha et eget kar og putte de rammede fiskene oppi der en liten stund? Samtidig som jeg putter sera costapur i det andre akvariet? For jeg kan jo ikke "fjerne" saltet fra akvariet etter 20 min...

Som dere sikkert skjønner trenger jeg HJELP! Har ikke lyst til å miste flere av fiskene.
Du trenger ikke å bruke begge metodene for å behandle fiskene. Spesielt dette med saltbad, er helt uaktuelt, da det ikke gjør noe annet enn å stresse fiskene slik det er beskrevet at dette skal brukes.
Om du ikke har åpnet pakken; lever den tilbake, dette er rett å slett overprisa Jozo (stort sett, i alle fall)

Når det gjelder Sera Costapur, er dette ikke den beste medisinen mot dette. Langt i fra, for å si det slik
Les mer om behandling på ulike måter i sykdomsartikkelen.
Led også tipsene nederst, Cosatpur er en av medisinene som faller inn under "filterkiller".
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap