Kakadue vs. Røde Mygglarver...

I kveld så døde den ene kakadue hunnen min, hun spant opp i overflata før hun landa på bunn, helt mørk i fargen og oppblåst mage... Etter en rask titt i forumet fant jeg ut at det sannsynligvis var røde mygglarver som var synderen. De røde mygglarvene er kveldsmaten til diskusene mine, så dette virka jo sannsynlig, men... Dette skjedde veldig fort etter foringen, toppen 10 minutter. Er det mulig at det kan være så rask forgiftning? Eller er det sykdom det her er snakk om? (i så fall, feil fora?) Ellers vil jeg takke AF for at det er mulig å hente relevant info når man virkelig trenger den
Kakaduer er dvergciklider som ikke har noen problemer med røde mygglarver. Tvert imot, de elsker dette.

Som du selv er inne på; det er neppe noe med dette måltidet som tok livet av fisken. Ikke på forgiftningsfronten i alle fall
10min er svært lite, og de fiskene som blir sjuke av mygglavrer, utvikler bukvannsott. Det kan derfor gå en uke eller mer fra de var utsatt for fôret, til de legger seg på rygg.

Det eneste fôrrelaterte jeg kan tenke meg her er at fisken forspiste seg til døde. Joda, det er mulig å ete seg ihjel
Det blir jo en del tung føde av det som blir igjen etter diskusene, så det var sikkert det som tok livet av henne. Og det er vel slik at fråtsing er en av de 7 dødssyndene
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap